درمان ترس از تاریکی کودکان، راهکارهای کاهش آن

درمان ترس از تاریکی کودکان، راهکارهای کاهش آن


منبع: نی نی بان

166

1399/11/7

14:05


ترس از تاریکی کودکان

 
برخی کودکان در دوره ای از رشد، از تنها ماندن در محیط تاریک به‌خصوص در هنگام خواب دچار ترس و اضطراب زیادی می‌شوند. این مقاله به درمان ترس از تاریکی کودکان و مقابله با آن کمک می‌کند.
لطفا بیایید صادق باشیم! تاریکی به نوعی ترسناک است. مطمئنا خود ما هم بیشتر سال‌های کودکی و بزرگسالی را با ترس از تاریکی سپری کرده‌ایم. ما هم تاریکی را دوست نداریم.
اما این تاریکی نیست که ما را می‌ترساند‌، بلکه ترس ما از ناشناخته‌ای است که در تاریکی ممکن است در تاریکی برایمان کمین کرده باشد.
خوشبختانه، ما به عنوان یک فرد بزرگسال در رمزگشایی این ناشناخته، مهارت داریم یعنی می‌توانیم خیال را از واقعیت تشخیص دهیم. می‌توانیم یک فیلم ترسناک تماشا کنیم و با اطمینان بدانیم که چیزی به اسم زامبی وجود ندارد.
با این حال، مغز یک کودک خردسال کاملا رشد نکرده و به دست آوردن این مهارت برای او با گذشت زمان همراه است. 
در سال‌های اولیه زندگی، مرز بین خیال و واقعیت، مبهم است، بنابراین وقتی به کودک می‌گویید چیزی به نام هیولا در زیر تخت زندگی نمی‌کند، او حرف شما را باور نخواهد کرد، اگر هم باور کند، هر بار باید مطمئنش کنید که هیولایی در کار نیست.
با رشد کودکان خردسال، تخیل آنها گسترش می‎یابد، اما به همین نسبت ترس آنها از جهان هم بیشتر می‌شود. این فقط فیلم‌های ترسناک نیستند که می‌توانند بچه‌ها را بترسانند، حتی یک پری دریایی در یک انیمیشن زیبا هم می‌تواند منبعی برای ترس کوک باشد. 
کتاب‌ها و فیلم‌های به ظاهر بی‌خطر هم می‌توانند بچه‌ها را بترسانند. 
کودکان هر چه بزرگ‌تر می‌شوند، با چیزهای ترسناک بسیاری مواجه می‌شوند. آنها می‌فهمند که جهان، مکانی ترسناک است.
به عنوان پدر یا مادر، نه می‌توانیم منابع ترس را از بین ببریم، نه وظیفه ما است که هر گونه خطر و منبع ترس را از حذف کنیم. وظیفه ما این است که به سئوالات کودک پاسخ دهیم و او را درباره امنیتش مطمئن سازیم. 

درمان ترس از تاریکی کودکان، راهکارهای کاهش آن

درمان ترس از تاریکی کودکان و مقابله با آن

در این مقاله، 10 روش گفتگو با کودکان برای از بین بردن ترس از تاریکی را بیان می‌کنیم:
  • تو شجاع هستی
تحقیقات نشان می‌دهد که تاییدهای مثبت، مغز ما را به فکر دیگری می‌اندازد. این بدان معنی است که وقتی چیز مثبتی به خودمان می‌گوییم، باورمان کردن آن آغاز می‌شود. وقتی از ترس صحبت می‌کنیم، باید مغز کودک را رفرش کنیم تا باور کند که شجاع است و توانایی مدیریت ترس را دارد.
  • قول می‌دهم که مراقبت باشم
به عنوان یک پدر و مادر، ما یک لیست بالابلند از وظایف داریم، اما حفاظت از کودکان، مهم‌ترین موضوع این لیست است. اگر چه ممکن است این وظیفه را مسلم بدانیم، اما نمی‌توانیم تصور کنیم که این مساله چقدر برای فرزندان ما مهم است. بنابراین باید اغلب به بچه‌ها اطمینان دهید که وظیفه شما ایمن نگه داشتن آنها است و این کار را بسیار جدی انجام می‌دهید. 
  • چطور می‌توانم به تو کمک کنم که احساس امنیت بکنی؟
شاید اگر در شهری زندگی کردید که والدین شما درهای خانه را قفل نمی‌کردند، دچار ناامنی می‌شدید. شما نیاز داشتید که برای ایجاد حس امنیت، والدینتان در خانه را قفل کنند. شاید کودک شما هم حس‌هایی مشابه داشته باشد بنابراین از او درباره اینکه چه چیزی باعث احساس امنیتش می‌شود، سئوال بپرسید. 
بیایید به ترس‌های فرزندمان گوش دهیم و راه‌هایی برای ایجاد امنیتش ایجاد کنیم.
  • بیا با هم نفس عمیق بکشیم
ترس بر روی بدن تاثیر جسمی می‌گذارد. وقتی می‌ترسیم ضربان قلب افزایش می‌یابد و تنفس کوتاه می‌شود. خوب است به کودکان یاد بدهیم که وقتی بدنشان چنین علائمی را نشان می‌دهد، آن را تشخیص دهند. سپس آنها را تشویق کنیم که نفس عمیق بکشند تا از این حالت خارج شوند.
  • بیا دنبالش بگردیم
بعضی اوقات باید به دنبال مدرک بگردیم. اگر کودک فکر می‌کند هیولایی در کمد خانه پنهان شده است، بیایید وسایل کمد را بیرون بریزیم و داخل آن را بررسی کنیم. شاید هیولای تخیلی کودک زیر تخت پنهان شده، بیایید به آنجا هم نگاه کنیم. 
به جای اینکه فقط ترس کودک خود را برطرف سازید، به او کمک کنید تا شواهدی را برای اثبات اینکه کاملا ایمن است، جمع‌آوری کند.
  • شاید لازم است روایت‌ها را تغییر دهیم
بعضی اوقات بچه‌های ما در معرض چیزهای ترسناکی قرار می‌گیرند، اما اگر بتوانیم داستان را تغییر دهیم، چه می‌کنیم؟ ممکن است کودک با تماشای یک انیمیشن یا فیلم که در آن پدر شخصیت داستان می‌میرد، درباره مرگ پدرش احساس ناامنی کند. به جای اینکه به او بگوییم این اتفاق نمی‌افتد، داستان را با پایانی جدید برایش تعریف کنیم. 
  • حق با توست، تاریکی کمی ترسناک است
حتی اگر برای ما ترس‌ها کودک خنده‌دار به نظر برسند، اما آنها اغلب برای کودکان بسیار واقعی هستند، پس به جای تضعیف آنها، باید این حس‌ها را تایید کنیم.
 

ترس از تاریکی

  • مرا بغل کن
ارتباط جسمی می‌تواند بدن را آرام و به آرامش کودکان و بزرگسالان کمک کند. به جای اینکه اجازه دهید ناامیدی در ترس‌های معمول هنگام خواب کودک بیشتر شود، سعی کنید او را در آغوش بگیرید.
  • من همه چیز را می‌شنوم
معمولا بعد از اینکه مادر شدید، خوابتان هم سبک می‌شود و با کوچک‌ترین صدا یا حرکتی از خواب بیدار می‌شوید. بنابراین می‌توانید به فرزندتان اطمینان بدهید که گر چه ممکن است خواب باشید، اما دارای یک ابرقدرت ویژه برای شنیدن هر گونه صدا در خانه هستید. کودک با شنیدن این حرف، آرامش بیشتری پیدا می‌کند. 
  • تشویق کودک به فکر کردن درباره آینده
بچه ها این توانایی را دارند که بتوانند در لحظه حال زندگی کنند، اما گاهی اوقات این ویژگی به هنگام ترس، می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. وقتی که کودک ترسیده، می‌توانیم او را تشویق کنیم که به آینده توجه کند. مثلا با کودک درباره صبحانه فردا صبح، یا کارهای روزمره‌اش صحبت کنیم. 
  • در رختخواب بمانید و چراغ ها را خاموش نگه دارید
وقتی در نیمه‌های شب به فرزند خود توجه می‌کنید، چراغ را روشن نکنید و او را به رختخواب خود راه ندهید. برای اینکه کودک بتواند بر ترس خود غلبه کند، باید در اتاق خودش و رختخواب خودش بخوابد. در تاریکی به او آرامش دهید. 
اگر کودک کوچک شما نمی‌تواند دوباره بخوابد، بهتر است شما در اتاق او بخوابید تا اینکه او در اتاق شما بخوابد. فقط سعی کنید از خوابیدن زیاد در اتاق او یا بیش از یک شب پشت سر هم خودداری کنید، زیرا این کار کودک را وابسته می‌کند.
 

خواب راحت کودک

  • در تاریکی بازی کنید
سعی کنید با انجام بازی‌هایی مانند شکار گنج برای اشیاء درخشان در تاریکی، یا شکار کرم شب‌تاب در حیاط خانه، تفریح‌های خوبی برای کودک ایجاد کنید.
  • اتاق را کمی روشن بگذارید
روشن بودن چراغ خواب می‌تواند تا حد زیادی ترس کودک را کم کند، هر چند که باید دقت کنید نور چراغ خواب کم باشد. حتما از یک لامپی با نور رنگ یا کهربا بهره بگیرید و از لامپ‌های سفید یا آبی پرهیز کنید. 
یا می‌توانید در اتاق کودک را کمی باز بگذارید تا اتاق از نور بیرون، کمی نیمه‌روشن باشد.
  • کودک را چک کنید
به کوچولوی خود بگویید که او همسایه شماست و اگر همچنان هراس دارد، هر پنج تا ده دقیقه یک بار به کودک سر بزنید تا به خواب برود.
  • با تخیل او کار کنید
همان‌طور که در بخش دیگری از این مطلب اشاره کردیم، اگر کودک از یک موجود خیالی می‌ترسد، همراه او به دنبال موجود خیالی بگردید. می‌توانید اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش را برای نگهبانی تعیین کنید، یا به او یک کلمه یاد بدهید که مثلا می‌تواند با گفتن آن کلمه، موجودات خیالی را دفع کند. 
می‌توانید به او چراغ‌قوه یا عصای جادویی بدهید. 

درمان ترس از تاریکی کودکان

چگونه می‌توانید از ترس کودکان از تاریکی جلوگیری کنید؟

برای جلوگیری از ترس کودک از تاریکی، فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و کتاب‌های ترسناک را ممنوع کنید. کودک را از چیزهایی مثل هیولا، دزد، گربه یا موارد مشابه نترسانید.
هر کاری انجام می‌دهید، کودک را به خاطر ترسش از تاریکی تحقیر نکنید. مثلا نگویید اتاق در تاریکی و روشنایی، یک شکل است. این شگردها احتمالا ترس او را بیشتر می‌کند زیرا فکر خواهد کرد خطری را که فکر می‌کند بسیار واقعی است، درک نمی‌کنید، بنابراین نمی‌توانید از او محافظت کنید. 

اگر ترس فرزند شما از تاریکی، نگران‌کننده است با روانشناسان کلینیک نی نی بان تماس بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو