تکمیل رصدگاه کویر سه قلعه نیازمند 7 میلیارد اعتبار است

منبع: همگردی

59

1399/11/7

16:30


ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، تکمیل رصدگاه کویر سه قلعه نیازمند 7 میلیارد اعتبار است.

قضیه چیست؟

ابراهیم رسولی مقدم افزود: تاکنون چهار میلیارد و 750 میلیون ریال از سرفصل اعتبارات استانی برای ایجاد ساختمان رصدگاه و یک میلیارد و 800 میلیون ریال برای زیرساخت برق از محل اعتبارات ملی هزینه شده است.

وی گفت: سازه بتنی رصدگاه بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بهسازی جاده دسترسی به رصدگاه هم به طول 31 کیلومتر در حال انجام است.

فرماندار سرایان اظهار داشت: در مکان یابی رصدخانه ملی، کویر سه قلعه یکی از چهار سایت انتخابی توسط کارشناسان مربوطه بود و فقط به علت عواملی چون دوری از پایتخت و ارتفاع کم از سطح دریا، از انتخاب نهایی باز ماند.

وی گفت: براساس ظرفیت های موجود در نهایت تیمی متشکل از انجمن نجوم ایران با مشارکت دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه بیرجند ضمن بازدید از کویر سه قلعه و بررسی نقاط مختلف، محل فعلی را به عنوان بهترین نقطه برای ساخت کمپ گردشگری نجومی سه قلعه معرفی کردند و طرح توجیهی و فنی توسط این 2 دانشگاه تهیه شد.

رسولی مقدم افزود: پس از انتخاب مکان مناسب، طراحی ساختمان کمپ نجوم براساس الگوهای معماری بومی و کاربری مناسب برای فعالیت های نجومی آماتور و حرفه ای انجام و عملیات اجرایی آن با حدود 500 متر مربع زیربنا آغاز شد.

وی گفت: این ساختمان بر پایه مباحث نجومی طراحی و احداث خواهد شد و گردشگران و مراجعان به محض ورود به این سایت با مباحث اولیه نجوم آشنا خواهند شد.

فرماندار سرایان اظهار داشت: المان های نجومی، ساعت آفتابی، پیش بینی امکان رصد ستارگان با استفاده از فضای معماری و پیش بینی مشاهده تغییر فصول از جمله موارد پیش بینی شده در ساخت این مجموعه است که با تکمیل زیرساخت های مورد نیاز، گردشگران تخصصی و علمی بیشتری به منطقه مراجعه خواهند کرد.

وی از کویر سه قلعه به عنوان بهشت منجمان ایران یاد کرد و افزود: کویر سه قلعه دارای ابرناکی کم بوده و کمتر از 25 روز در سال دارای آسمان ابری است.

رسولی مقدم گفت: کویر سه قلعه دارای آسمانی پر ستاره است و حد قدر آن در بعضی از شب ها به 7.2 هم می رسد در حالی که تاریک ترین نقاط زمین دارای حد قدر 7.5 است و از این حیث یکی از تاریک ترین نقاط سیاره زمین است.

وی اظهار داشت: منطقه سه قلعه دارای ابرناکی بسیار کم است و در نتیجه تعداد شب های با آسمان صاف در حدی بسیار فراتر از نیاز متعارف ستاره شناسان آماتور دارد.

وی افزود: زمان هایی که به علت توفان و گرد و غبار امکان رصد ستارگان در نقاط مجاور این رصدگاه وجود ندارد، ستاره شناسان آماتور شبی پرستاره و رصدی به یاد ماندنی را در منطقه سه قلعه تجربه می کنند.

فرماندار سرایان گفت: رصدگاه سه قلعه که در 31 کیلومتری جنوب مرکز بخش سه قلعه شهرستان سرایان واقع شده است به عنوان نقطه ای مناسب و مرجع در کشور شناخته می شود.

وی اضافه کرد: کویر سه قلعه جاذبه دیدنی و منحصر به فرد در منطقه است که وجود چهار اقامتگاه بومگردی کویری در این منطقه که تاکنون به بهره برداری رسیده و چند اقامتگاه دیگر که در حال احداث است، فرصت خوبی را برای جذب گردشگر فراهم کرده است.

رسولی مقدم گفت: تنوع فرهنگی و آداب و رسوم خاص، معادن و وجود سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، محدوده تاریخی شهرهای سرایان و سه قلعه، کارگاه های صنایع دستی و جاذبه های متنوع طبیعی و مناطق بکر کوهستانی نظیر منطقه نمونه گردشگری مصعبی و کریمو بر قابلیت ها و جذابیت های این منطقه کویری افزوده است.

وی افزود: هر سال گردشگران زیادی به صورت انفرادی یا در قالب تورهای پیاده روی و کویرنوردی به مقصد این نقطه سفر می کنند که نقش موثری در ایجاد اشتغال و درآمدزایی در منطقه دارد و ایجاد زیرساخت های لازم برای دوران پس از مهار کرونا اقدامی ماندگار خواهد بود.

تکمیل رصدگاه کویر سه قلعه نیازمند ۷ میلیارد اعتبار است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو