طرز تهیه کوکوی عدس و سیب زمینی

طرز تهیه کوکوی عدس و سیب زمینی کتلت خوشمزه شامی

کوکوی عدس و سیب زمینی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و حاضری ایرانی است که با دستورها و مواد بسیار متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه را در روزهایی که وقت کافی برای تهیه غذا نداریم می توانیم به راحتی و با سرعت درست کنیم، اگر مایه کوکو را به صورت اماده درست کنیم و فریز کنیم، کافیست انرا از فریزر خارج کرده و با تخم مرغ و ادویه ترکیب کنیم و به سرعت سرخ کنیم. این غذای خوشمزه به دلیل دارا بودن پروتئین گیاهی برای کسانی که گوشت قرمز مصرف نمی کنند بسیار مناسب است و به عنوان یک غذای گیاهی می تواند یک گزینه عالی برای کسانی باشند که رژیمی های خاص غذایی مثل گیاهخواری دارند، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
عدس۱ پیمانه
سیب زمینی۲ عدد درشت
پیاز۱ عدد درشت
تخم مرغ۲ عدد
آرد سوخاری۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
پاپریکا و پودر سیربه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

دستور پخت کوکوی عدس و سیب زمینی

مرحله اول

برای تهیه کوکوی سیب زمینی و عدس خوشمزه و فوری ابتدا عدس را از یکی دو ساعت قبل می خیسانیم تا نفخ آن برطرف شود. توجه داشته باشید که عدس مانند دیگر حبوبات نیاز به خیساندن زیاد ندارد و با دو ساعت خیساندن نفخ آن گرفته می شود.

مرحله دوم

در این مرحله عدس را آبکشی می کنیم، سپس به همراه یکی از سیب زمینی ها داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه ۲ پیمانه آب اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم عدس و سیب زمینی بپزند.

مرحله سوم

پس از اینکه سیب زمینی و عدس به طور کامل پختند و آب درون قابلمه به طور کامل کشیده شد، پوست سیب زمینی را می گیریم و به همراه عدس پخته شده با گوشکوب دستی یا برقی می کوبیم تا کاملا له و یکدست شوند.

مرحله چهارم

در این مرحله سیب زمینی و عدس له شده را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه پیاز و سیب زمینی باقیمانده را با رنده ریز رنده می کنیم و به همراه مقداری پاپریکا، پودر سیر، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به کاسه می افزاییم.

مرحله پنجم

حالا تخم مرغ ها را به همراه آرد سوخاری به کاسه اضافه می کنیم، سپس مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست و منسجم شوند. در صورتی که مایه کوکو شل بود، می توانیم مقدار بیشتری آرد سوخاری اضافه کنیم.

مرحله ششم

در صورتی که زمان کافی داشته باشیم می توانیم روی درب کاسه را با سلفون بپوشانیم و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهیم تا طعم ها با هم تلفیق شوند. در صورتی که وقت کافی نداشته باشیم می توانیم کوکو را بدون استراحت سرخ کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم. کمی صبر می کنیم تا روغن به خوبی داغ شود، سپس مایه کوکو را به صورت یک باره درون روغن داغ می ریزیم و روی آنرا با پشت قاشق صاف می کنیم.

مرحله هشتم

حالا صبر می کنیم تا کوکو به خوبی سرخ شود، سپس آنرا به ۴ قسمت تقسیم می کنیم و به آرامی هر قطعه را بر می گردانیم تا سمت دیگر کوکو نیز سرخ شوند. هر سمت کوکو تقریبا بین ۳ تا ۷ دقیقه زمان برای سرخ شدن نیاز دارد.

مرحله نهم

در صورت تمایل می توانیم کوکوی عدس و سیب زمینی را مانند کتلت به صورت دانه ای سرخ کنیم که سلیقه ای می باشد. در پایان کوکو را درون ظرف مورد نظرمان می چینیم، سپس به همراه گوجه فرنگی، خیارشور و نان تازه سرو می کنیم.