همه چیز درباره ۱۶ فیلم بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فجر

همه چیز درباره ۱۶ فیلم بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فجر


75

1399/11/8

07:45


سمیرا افتخاری: در میان آثار بخش مسابقه سهم زنان فیلمساز سه فیلم و سهم فیلمسازان اول هفت فیلم است.

همه چیز درباره ۱۶ فیلم بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فجر

سرویس سینمایی هنرآنلاین: امسال برخلاف سال‌های گذشته که آثار حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر پس از داوری توسط هیئت انتخاب وارد جشنواره می‌شدند و درنهایت توسط هیئت داوری جوایز به برگزیدگان اهدا می‌شد، هیئت انتخاب حذف و داوران درنهایت فیلم‌های برگزیده و راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ را اعلام کردند، فیلم‌هایی که هر کدام در بخش یا بخش‌هایی نامزد دریافت جایزه هستند.

سال ۹۹ هرچند برای سینمای ایران و جهان سال خوبی نبود و به دلیل شیوع کووید-۱۹ اغلب تولیدات سینمایی به زمانی دیگر موکول شدند و جشنواره‌های معتبر جهان نیز یا زمان برگزاری را موکول به سال بعد کردند یا به شکل آنلاین برگزار کردند، اما سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با حضور ۱۱۰ فیلم متقاضی، چراغش روشن شد که درنهایت با حذف و انصراف بخشی از آثار به عدد ۵۷ رسید.

درنهایت با انتخاب هیئت داوری که ساره بیات، محمد احسانی، مرتضی پورصمدی، بهرام توکلی، نیما جاویدی، سید جمال ساداتیان و مصطفی کیایی بر عهده داشتند، از این میان ۱۶ اثر به بخش مسابقه سینمای ایران راه یافتند تا طی مدت ۱۰ روز به نمایش درآمده و سیمرغ‌های از پیش تعیین‌شده توسط هیئت داوران را از آن خود کنند.

در این گزارش نگاهی کوتاه داریم به آثاری که در این دوره جشنواره به نمایش درخواهند آمد.

فیلم ابلق

فیلم ابلق

نرگس آبیار که از زنان فیلمساز این سال‌های سینمای ایران است و آثارش نیز همواره مورد توجه مخاطبان واقع شده است. امسال با فیلم "ابلق" در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، او برخلاف اثر قبلی‌اش "شبی که ماه کامل شد" این بار به سراغ موضوعی اجتماعی رفته است. این فیلم سرگذشت زنی را در حاشیه شهر روایت می‌کند که با همسر و فرزندش زندگی می‌کند اما ماجرایی زندگی آن‌ها را دستخوش تغییر و تحول می‌کند. بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، مهران احمدی، گلاره عباسی، گیتی معینی، شادی کرم رودی، امین میری، سیاوش حکمت شعار، علی نفیسی، الهه اذکاری، شیماء ملکیان، علی روزبهانی، سارا اردلان، سحر اسدی، الهام حسامی، محبوبه نریمی‌سا، مهتا محدث، هادی آقابزرگی، روح‌الله آبیار، سعید بیگی، عفت رسولی، منصور نوری، فاطمه کریمیان بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

"بدون همه چیز"

محسن قرایی دو سال پس از نگارش فیلمنامه "قصر شیرین"، بار دیگر همکاری با داوودی را که تجربه خوبی بود تکرار کرد و به سراغ ساخت فیلم "بدون همه چیز" رفت. پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی‌فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی، لاله مرزبان، زهیر یاری، عیسی یوسفی پور، خسرو پسیانی، مهدی صباغی، عرفان ناصری، محسن نوری، مهران وثوقی، رؤیا بختیاری، اسدالله منجزی، آسیه سلطانی، نسیم فروغ، سارا افشار، امیر شاه علی، محمدمهدی بخشی در "بدون همه چیز" به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم همانند آثار قبلی این کارگردان موضوعی اجتماعی را دربر می‌گیرد، قرایی برای ساخت این فیلم این بار به شهرستان گرمسار رفت و فیلمبرداری "بدون همه چیز" در این شهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد.

فیلم تک تیرانداز

"تک‌تیرانداز"

علی غفاری فیلم "تک‌تیرانداز" را با محوریت زندگی شهید عبدالرسول زرین ساخت که او را به‌عنوان شکارچی جنگ و یکی از تک‌تیراندازانی که توانست چند هزار نفر از نیروهای دشمن را از پا درآورد یاد می‌شود. شهید عبدالرسول زرین جزو نیروهای اصلی و بنیان‌گذاران لشکر امام حسین (ع) بوده و در جبهه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کرد؛ نشانه‌گیری‌های دقیق شهید زرین بیشترین آسیب‌ها را به دشمن زده است. این فیلم پیش از این با عنوان "شکار شکارچی" معرفی شده بود، کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری، علیرضا کمالی، انوش معظمی، عبدالرضا نصاری، حسین پوریده، عبدالحلیم تقلبی، حسین شریفی، مالک محمدآبادی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

فیلم تی تی

"تی‌تی"

چهارمین فیلم بلند آیدا پناهنده است که سال گذشته در شهرهای رشت، ماسال و رضوانشهر فیلمبرداری شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: استادی که قصد دارد پایان‌نامه‌ای در مورد پایان جهان به اثبات برساند، با مادری عجیب و غریب که می‌خواهد لیاقت انسانیت را داشته باشد ملاقات می‌کند و ... پارسا پیروزفر، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، سودابه جعفرنژاد، امیر حامد، مهدی فریضه، هیلدا کردبچه، رضا عموزاد، زینب شعبانی، هانیه کاظمی، مهرانه به‌نهاد و... فهرست بازیگران این اثر سینمایی را تشکیل می‌دهند.

خط فرضی

"خط فرضی"

فرنوش صمدی "با خط فرضی" اولین فیلم بلند سینمایی خود در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. در خلاصه داستان فیلم سینمایی "خط فرضی" آمده است: سارا به همراه همسرش حامد و دختر خردسالشان به یک عروسی در شمال ایران دعوت شده‌اند، اما حامد به دلیل مشکلات کاری نمی‌تواند به این سفر برود و این سرآغاز اتفاقی است که زندگی سارا را دگرگون می‌کند. سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، امیررضا رنجبران، صدف عسگری، محمد حیدری، بازیگر خردسال: آیلین جاهد در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

رمانتیسم عماد و طوبا

"رُمانتیسم عماد و طوبا"

 کاوه صباغ‌زاده در دومین ساخته سینمایی خود در ژانر کمدی، رمانتیک، فانتزی فیلمنامه‌ای با اقتباس آزاد از کتابی نوشته آلن دوباتن نوشت که به نام "رمانتیسم عماد و طوبا" پروانه ساخت و نمایش گرفت و حالا در بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. در خلاصه داستان دومین فیلم بلند سینمایی این کارگردان آمده است: "وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبروی هم قرارداد، هر دو خوب می‌دانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست..." در این فیلم بازیگرانی چون حسام محمودی، الناز حبیبی، علی انصاریان، مرتضی علی عباس میرزایی، ستایش تارانی، سانیا رمضانی، سام ولی پور به ایفای نقش پرداخته‌اند.

روزی روزگاری در آبادان (11)

"روزی روزگاری آبادان"

 حمیدرضا آذرنگ که پیش‌تر او را به‌عنوان کارگردان، نمایشنامه‌نویس و بازیگر در عرصه نمایش دیده بودیم با کارگردانی فیلم"روزی روزگاری آبادان" این بار در جشنواره فیلم فجر حضور دارد تا نخستین ساخته سینمایی‌اش را با آثار سینماگران دیگر به رقابت بگذارد. قصه این فیلم در آبادان، سال ۱۳۸۱ می‌گذرد و در خلاصه داستان آن آمده است: خانواده پنج نفری مصیب چرخیده در آخرین روز سال مشغول خرید شب عید هستند، اما به دلیل حال بد مصیب که ناشی از گرفتاری‌اش به مواد مخدر است کشمکشی میان آن‌ها در می‌گیرد و در اوج تلاش خیری مادر خانواده برای به آرامش رساندن خانواده به ناگاه اتفاقی غیرمنتظره همه آن‌ها را غافلگیر می‌کند و... فاطمه معتمدآریا، محسن تنابنده، الهام شفیعی، هیراد آذرنگ، سهیل جمالی، امیرحسین ابراهیمی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

"روشن"

 سید روح‌الله حجازی پس از ساخت فیلم "اتاق تاریک" بار دیگر به سراغ موضوعی اجتماعی رفته است. فیلمنامه "روشن" را روح‌الله حجازی به نگارش درآورده است و تهیه‌کنندگی‌اش را مانند دو فیلم قبلی خود بر دارد، البته جواد نوروزبیگی نیز به‌عنوان مشاور پروژه در این فیلم حضور دارد، در خلاصه داستان فیلم "روشن" آمده است: روشن، مرد میانسالِ عشق بازیگرى نمى‌تواند خانه ثبت نامی‌اش را بگیرد و در آستانه فروپاشى همه چیز، تصمیم مى‌گیرد نقشش را بازى کند، رضا عطاران، سیامک انصاری، سارا بهرامی، مهدی حسینی نیا، مسعود میرطاهری، محمد ولی‌زادگان، ابراهیم عزیزی، علی رحیمی، امیر کیوان معصومی، هدیه آذیدهاک، سید علیرضا میرسالاری، صادق حسنی، اصغر رضایی، حمیدرضا حیدری، محمد نیکبخت، با معرفی: نازنین سهامی زاده و بازیگر خردسال: سرگل لواسانی ترکیب بازیگران "روشن" را تشکیل می‌دهند.

فیلم زالاوا

"زالاوا"

 ارسلان امیری که بیشتر با نامش به‌عنوان فیلمنامه‌نویس آشنا هستیم این بار در قامت کارگردان نخستین اثر سینمایی‌اش را به جشنواره آورده است. طرح و‌ فیلمنامه‌ "زالاوا"، در سال ۲۰۱۹ در بازار آسیایی فیلم هنگ‌کنگ از میان آثار متقاضی از بیست‌ و یک کشور در مرحله‌ داوری نهایی قرار گرفت و سرانجام موفق شد جایزه‌ حمایت HAF را که از سوی Kofic (خانه‌ فیلم کره جنوبی) اهدا می‌شود، دریافت کند، قصه فیلم را امیری با همراهی تهمینه بهرام و آیدا پناهنده با الهام از ماجرایی که در واقعی بودن آن تردید وجود داشت، نوشتند، ماجرایی که احتمالاً نیمی از آن ازنظر اهالی این منطقه، واقعی و ترسناک است، امیری برای ساخت این فیلم به زادگاهش سنندج رفت و در روستای شیان و بخشی دیگر در خرم رود همدان فیلمبرداری کرد، نوید پورفرج، هدی زین‌العابدین و پوریا رحیمی سام به ایفای نقش می‌پردازند و باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، صالح رحیمی، زاهد زندی، مهسا حجازی و تعدادی از بازیگران فعال و پیشکسوت تلویزیون و تئاتر استان کردستان دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

 "ستاره‌بازی"

هاتف علیمردانی که در سال‌های اخیر بیشتر به سینمای کمدی تمایل یافته است، این بار فیلمی متفاوت را کارگردانی کرده است که خلاصه داستانی آن رسانه‌ای نشده است. فرهاد اصلانی، ملیسا ذاکری، مارشال منش، هستی جوادی و با حضور مایکل مدسن، علی مصفا و شبنم مقدمی بازیگران این فیلم هستند.

"شیشلیک"

محمدحسین مهدویان پس از ساخت فیلم‌های اجتماعی، این بار به سراغ ژانر کمدی رفته است تا تجربه جدیدی را در کارنامه کاری خود به ثبت برساند. از قصه فیلم "شیشلیک" که امیرمهدی ژوله آن را نوشته است اطلاع‌رسانی صورت نگرفته و تنها می‌توان به گروه بازیگران این فیلم اشاره کرد که شامل رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مه‌لقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی و جمشید هاشم‌پور می‌شود.

گیج‌گاه

"گیج‌گاه"

 عادل تبریزی پیش از این با ساخت آثار کوتاه سینمایی کارگردانی را تجربه کرد و درنهایت‌ با فیلم "گیج‌گاه" وارد سینما شد، فیلمی که میر ولی‌الله مدنی و حنیف سـروری آن را تهیه کرده‌اند و جمشید هاشم‌پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، فرهاد آییش، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد الهی، مریم همتیان، ایمان اسماعیل‌پور، علی باغفر، حامد شیخی، داود ونداده و با معرفی بازیگر نوجوان علی راد و با هنرمندی حسن رضایی و رضا صفایی پور در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند، به گفته گروه تولید "گیج گاه نوستالژیک نیست، حالی است که دیگر نیست،" فیلمنامه "گیج‌گاه" بر اساس ایده‌ای از عادل تبریزی، به‌طور مشترک توسط ارسلان امیری و عادل تبریزی به نگارش درآمده است و سرمایه‌گذاری این اثر را محمد حسینخانی و حنیف سروری بر عهده دارند.

مامان (4)

"مامان"

آرش انیسی امسال به‌عنوان یکی دیگر از فیلمسازان فیلم اولی در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در خلاصه فیلم آمده است: "مامان" که با وجود جدایی از شوهرش برای خواهر و برادرهای او هنوز همان دختر آبادانیِ با کلاس و دوست‌داشتنی است، برای پسرهایش اما یک پیرزن بداخلاق و غرغرو است که با تاکسی خود مسافر جابه‌جا می‌کند و در ظاهر بزرگ‌ترین مانع خوشبختی آن‌ها در زندگی است، رؤیا افشار در این فیلم اجرای نقش مامان را بر عهده دارد و از دیگر بازیگران اصلی فیلم "مامان" می‌توان به امیر نوروزی، عرفان ابراهیمی، امیر شمس و شقایق شوریان نام برد، اسماعیل شفیعی، ندا اسدی، پونه پارسایی، مرتضی علی عباس میرزایی، سمیرا خلیلی، ثریا حقانی، اصغر نوعی، محمودرضا فردوسی، روحیه محمودی، میرحسین نونچی، فرشته صفایی، فرشید آلاشتی داداشی، شبنم ندیمی، شکوفه جعفری، نسرین کرد، شادی عقیلی، امید طاهری، سودا همرنگ، یاسمن میرزایی، فاطمه رحمانی، سپیده سروری، مجید نوربخش سایر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

"مصلحت"

حسین دارابی "پدری" یا "مصلحت نظام" یا "مصلحت" را کارگردانی کرده است. فیلمی که سه بار عنوانش به خاطر موضوع حساسی که دارد تغییر یافته است. او پیش از این برای آثار کوتاهش توانسته جوایز متعدد داخلی و خارجی کسب کند که جایزه ویژه هیئت‌ داوران جشنواره مذاهب امروز ایتالیا، جایزه اصلی جشنواره‌های شلنگل آلمان، نیشنز اتریش، اسپکتو ایتالیا و جشنواره فیلم کوتاه ۱۰۰، جشنواره مردمی عمار و… ازجمله این جوایز هستند. فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مهدی حسینی‌نیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی، سهی‌بانو ذوالقدر و نازنین فراهانی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

فیلم منصور

"منصور"

سیاوش سرمدی که بیشتر به خاطر مستندهایش نام شناخته‌شده‌ای است، این بار به‌عنوان یک فیلمساز فیلم اولی،"منصور" را بر اساس قصه زندگی شهید ستاری کارگردانی کرده است. نگارش فیلمنامه این اثر سینمایی با نظارت سورنا ستاری، فرزند شهید ستاری صورت گرفته و قرار بود به جشنواره فیلم فجر سال گذشته راه پیدا کند که فیلم حاضر نشد. این فیلم با نگاهی به بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری و طراحی و تولید اولین جنگنده کاملاً ایرانی ساخته شده که در آن بخش‌های ناگفته از هشت سال دفاع مقدس روایت شده است. ماجرای ساخت جنگنده ایرانی آذرخش نقطه کانونی و خط محوری این فیلم است. در این فیلم نقش شخصیت‌هایی مثل آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در آن مقطع رئیس‌جمهور بودند توسط بازیگران فیلم ایفا شده است. محسن قصابیان بازیگر اصلی و ایفاکننده نقش شهید ستاری است و بازیگران دیگری ازجمله لیندا کیانی، حمیدرضا نعیمی، مهدی کوشکی، علیرضا زمانی‌نسب، قاسم زارع، جواد هاشمی و.... ایفای نقش کرده‌اند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: "سال‌های پایانی جنگ است؛ ایران درگیر کمبود تسلیحات نظامی است؛ سرتیپ ستاری بر یک پروژه مهم کار می‌کند...". این فیلم پیش از این با نام "اوج ۱۱۰" معرفی شده بود.

فیلم یدو

"یدو"

مهدی جعفری پس از ساخت فیلم "بیست و سه نفر" این بار به سراغ ساخت "یدو" رفته است. فیلم سینمایی "یدو" در گونه دفاع مقدس اولین ماه‌های جنگ تحمیلی را در آبادان در حال محاصره به تصویر کشیده است. ستاره پسیانی، اکبر اودود، سعید آلبوعبادی، میلاد صویلاوی، محمدمهدی آلبوعلی، ریحانه آریامنش، عبدالحلیم تقلبی، حسین پوریده، رضا نوری، طاهره نیک‌آزاد، مسعود جلالی، معید رامی، مائده رامی، یاسین مسعودی، احمد مسافری و... در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو