دنیای آشفته، عدم قطعیت زندگی و زیبایی عناصر کم اهمیت / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه

دنیای آشفته، عدم قطعیت زندگی و زیبایی عناصر کم اهمیت / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه


103

1399/11/8

09:46


مریم درویش: در گالری‌گردی این هفته به نمایشگاه گالری‌های باوان، ویستا، ایوان و فرمانفرما پرداخته‌ایم.

دنیای آشفته، عدم قطعیت زندگی و زیبایی عناصر کم اهمیت / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار پیام قلیچی با عنوان "لانه‌ مردی با چشمان تهی" در گالری باوان، نمایشگاه آثار ایمان صادقی با عنوان "خسک" در گالری فرمانفرما، نمایشگاه نقاشی فاطمه ابراهیمی با عنوان "چو پرده برافتد" در گالری ویستا و نمایشگاه آثار علی قائمی با عنوان "شناوری" در گالری ایوان سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

دنیای آشفته

نمایشگاه آثار پیام قلیچی با عنوان "لانه‌ مردی با چشمان تهی" در گالری باوان برپاست. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از طراحی‌های قلیچی به نمایش درآمده است که زندگی انسان را مورد بررسی قرار داده‌اند. اما در این آثار با دنیای واقعی و زندگی آدم‌های عادی مواجه نیستیم، بلکه آنچه دیده می‌شود فضای عجیبی است که آمیخته‌ای از خیال و واقعیت را در خود دارد و بیش از هر چیز نشان‌دهنده هرج و مرج و آشفتگی است.

قلیچی در این آثار به نمایش دغدغه‌های اخلاقی و اجتماعی پرداخته و آدم‌ها را در شرایط مختلفی قرار داده است که نشان از تضادهای موجود در زندگی دارد. در بیشتر تابلوها فضای داخلی و خارجی درهم آمیخته است. گاه ساختمان‌هایی که محل زندگی انسان هستند، با حذف یک دیوار به محیط بیرونی متصل شده‌اند و گاه در میان یک چاردیواری با امواج آب و جانورانی مواجه می‌شویم که خانه را تسخیر کرده‌اند.

نمایشگاه آثار پیام قلیچی در گالری باوان

حتی وجود آدم‌ها نیز قطعیت ندارد. مردی کت و شلوار پوش با کیف سامسونت در دست، ممکن است شاخی بلند بر سر داشته باشد، یا بر چهره شخصی دیگر منقار دیده شود. این موجودات ناشناخته که مانند انسان‌هایی تغییر هویت یافته هستند، در سراسر شهر پراکنده‌اند و رفتارهای گوناگونی از خود نشان می‌دهند. گاه در جشن و پای‌کوبی هستند و گاه به بازجویی از افراد دیگر می‌پردازند. گاه سربازانی در حال جنگ هستند و گاه مانند دلقکی در سیرک حضور دارند.  

فضای سیاه و سفید آثار قلیچی با انبوه آدم‌ها، حیوانات و گیاهان که در موقعیت‌های غیرطبیعی قرار گرفته‌اند، طنز تلخی را به وجود آورده که رنگی از ترس و اضطراب بر خود دارد. این فضای آشفته که یادآور قرن‌های گذشته و مناسبات آدم‌ها در آن زمان است، با وجود تجهیزات الکترونیکی و پیشرفته، گذشته را به زمان حال متصل می‌کند و یادآور این نکته است که با وجود تمام پیشرفت‌های بشر، بسیاری از مصائب او هیچ تغییری نکرده است.

 نمایشگاه آثار پیام قلیچی تا 24 بهمن در گالری باوان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک 7 برپاست.

 

زیبایی عناصر کم اهمیت

نمایشگاه آثار ایمان صادقی با عنوان "خسک" در گالری فرمانفرما برپاست. صادقی در این مجموعه به نقاشی از طبیعت پرداخته است، اما برخلاف اغلب نقاشان طبیعت‌پرداز که به سراغ مناظر زیبا و جذاب می‌روند، او تلاشی برای پیدا کردن چنین مناظری و نقاشی کردن از آنها انجام نداده است، بلکه به گونه‌ای از منظره پرداخته است که معمولا به آن بی‌توجهی می‌شود.

خارها یکی از عناصر مهم در طبیعت هستند که نقش مهمی در حفظ اکوسیستم مناطق خشک دارند، اما از سوی انسان به عنوان عنصری بی‌استفاده و کم ارزش شناخته می‌شود. اما صادقی در این مجموعه به خارها پرداخته و نگاهی زیبایی‌شناسانه به آنها داشته است. هر بوته خار توانسته است چنان اهمیتی پیدا کند که کادر یک تابلو را به خود اختصاص دهد و ویژگی‌های بصری خود را به مخاطب بنمایاند. این تابلوها جلوه‌ای متفاوت از منظره را به مخاطب ارائه می‌کند و به او کمک می‌کند تا زیبایی را در جایی غیرمنتظره پیدا کند.

نمایشگاه آثار ایمان صادقی در گالری فرمانفرما

نقاش در این تابلوها با کمی اغراق در رنگ‌پردازی و همچنین استفاده از نورهای تند، فضایی خشک و دل‌مرده را به محیطی پر انرژی و درخشان تبدیل کرده است. اگرچه مانند دنیای واقعی، طیف رنگی زرد و اکر در این آثار بیشتر دیده می‌شود، اما سایه‌های آبی و لکه‌های سبز هم در کنار آنها وجود دارد و این تضاد رنگ‌ها جذابیت بیشتری در تصاویر ایجاد می‌کند. صادقی با دقت و ظرافت شاخه‌های ریز و خارها را ترسیم کرده است تا بر ارزش ذاتی آنها تاکید کند.

 نمایشگاه آثار ایمان صادقی تا 12 بهمن در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برپاست.

 

زندگی در عدم قطعیت

نمایشگاه نقاشی فاطمه ابراهیمی با عنوان "چو پرده برافتد" در گالری ویستا برپاست. آثار فیگوراتیو ابراهیمی انسان را در فضایی نشان می‌دهند که ویژگی اصلی آن عدم قطعیت است. فضاهای بسته‌ای که از زوایای مختلف نشان داده شده و عناصر موجود در آنها تکرار می‌شود، زمینه‌ای برای حضور شخصی هستند که خود در چند موقعیت مختلف دیده می‌شود. این شخص گاه از زوایای گوناگون به تصویر کشید شده و گاه بخش‌هایی از بدن او دیده می‌شود. گویی این فرد هم‌زمان دارای چند موقعیت مختلف است و شاید هر کدام از آنها بخش‌های متفاوت شخصیت او را نمایان می‌کند.

آدم‌ها در این آثار مشغول فعالیت خاصی نیستند و در نوعی بلاتکلیفی قرار دارند. سرگردانی آنها با تکرارشان در بخش‌های مختلف تابلو تشدید می‌شود و آنها را وادار می‌کند که برای رهایی از این فضا تلاش کنند، اما راهی برای خروج پیدا نمی‌کنند. در تابلوهای رنگی، فضای خاکستری و سرد تابلوها بر تنهایی و سرگشتگی آدم‌ها تاکید می‌کند و در آثار سیاه و سفید کوچک بودن کادرها این فشار را افزون می‌کند.

نمایشگاه نقاشی فاطمه ابراهیمی در گالری ویستا

تکرار این فیگورها گاه شکلی کلاژگونه پیدا کرده است و به نظر می‌رسد که آدم‌ها از موقعیت دیگری جدا شده و در فضای فعلی قرار گرفته‌اند. ابراهیمی با حرکت‌های آزاد قلم و لکه‌های بزرگ رنگ، به ترسیم فیگورها و فضاها پرداخته و لایه‌های ضخیم رنگ را روی هم قرار داده است. او تاکیدی بر ظرایف ندارد و تنها فرم کلی عناصر را ترسیم کرده است تا بر عدم قطعیت موقعیت‌ها تاکید کند.

نمایشگاه نقاشی فاطمه ابراهیمی تا 13 بهمن در گالری ویستا برپاست. گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

 

شناوری با احتمال غرق شدن

نمایشگاه آثار علی قائمی با عنوان "شناوری" در گالری ایوان برپاست. آنچه در آثار قائمی دیده می‌شود فضای دریا و بندر و آن چیزی است که در این محیط وجود دارد. بیشترین توجه قائمی در این مجموعه نشان دادن شناوری اجسام سنگین بر روی آب است. قایق‌ها و کشتی‌های عظیمی که در کنار ساحل توقف کرده‌اند، بر روی آب شناور هستند و در آن فرو نمی‌رود. در این آثار تضاد میان ماده سیال و ماده ساکن نمایش داده شده و رنگ‌ها نیز به کمک آمده‌اند تا بر این تفاوت تاکید کنند و رنگ آبی دریا در کنار رنگ‌های گرمی که در قایق‌ها به کار رفته است، مرز پر رنگی را به وجود می‌آورد.

اما در تعدادی از آثار این مجموعه نقاش از نمایش آب صرف‌نظر کرده و عناصر مصنوع یا فضاهای داخلی را نمایش داده است که با توجه به دیدن فضای سایر آثار، می‌توان متوجه شد که با فضای داخل کشتی مواجه شده‌ایم. این بار هر آنچه دیده می‌شود دارای چنان سکون و استحکامی است که نرمی و لطافت بستر زیرین آن را از یاد می‌برد و بیننده گمان می‌کند ماشین‌ها، دکل‌ها و... بر زمین سفت قرار دارند.

علی قائمی

در بعضی از تابلوها توجه نقاش بیشتر بر فضای طبیعی بوده و ساحل و دریا را با تخته‌سنگ‌های کوچک و بزرگ نمایش داده است، اما در دورنمای این مناظر هم می‌توان نشانه‌هایی از حضور انسان را به صورت تیرهای فلزی یا سایه‌بانی کوچک دید. اگرچه حضور انسان در این آثار بسیار محدود است و به ندرت شاهد حضورش در این محل هستیم، اما به شکلی غیرمنتظره با گروهی از افراد مواجه می‌شویم که پوشش آبی و ماسک سفید آنها یادآور تصویر آشنایی است که در یک سال اخیر بسیار دیده‌ایم. کادر درمان که در مبارزه با بیماری کرونا مشغول فعالیت هستند و در مواجهه با مشکلات فراوان ناشی از آن، وضعیتی متزلزل دارند، در این اثر مانند عناصری هستند که بر سطح آب شناورند و هر لحظه بر اثر فشارهای بیرونی و اتفاقات گوناگون امکان فرو رفتن آنها وجود دارد.

نمایشگاه آثار علی قائمی تا 24 بهمن در گالری ایوان برپاست. این گالری در الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ قرار دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو