داور جایزه ترانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر:
                    ارتقای کیفی ترانه ها باید از دورن جامعه هنری آغاز شود

داور جایزه ترانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر: ارتقای کیفی ترانه ها باید از دورن جامعه هنری آغاز شود


منبع: سینما پرس

57

1399/11/8

10:28


سینماپرس: یکی از داوران جایزه ترانه جشنواره موسیقی فجر گفت: در سالی که گذشت بسیاری از ترانه هایی را که منتشر شدند گوش کردم و به جرات می توانم بگویم شاید ۵ یا ۶ ترانه قابل قبول شنیدم.

اسماعیل امینی

سینماپرس: یکی از داوران جایزه ترانه جشنواره موسیقی فجر گفت: در سالی که گذشت بسیاری از ترانه هایی را که منتشر شدند گوش کردم و به جرات می توانم بگویم شاید ۵ یا ۶ ترانه قابل قبول شنیدم.

به گزارش سینماپرس، «اسماعیل امینی» شاعر و داور جایزه ترانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در گفت و گو  با فارس ضمن تشریح داوری های این بخش اظهار داشت: جشنواره موسیقی فجر می تواند جوایزی از نگاه منتقدان و مخاطبان داشته باشد و ارتقای کیفی ترانه ها باید از دورن جامعه هنری آغاز شود.

اسماعیل امینی داور جایزه ترانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر معتقد است که جشنواره موسیقی فجر می تواند در هر بخش هیات داوران متعدد داشته باشد تا الگوهای موفق بیشتری به هنرمندان برای ارتقای کیفی آثارشان معرفی شود.

*کار جشنواره صرفا جریان سازی نیست

امینی با بیان این مساله که کار جشنواره موسیقی صرفا جریان سازی نیست، افزود: می توان جوایز مختلفی در هر بخش مثلا از دید مخاطبان، منتقدان، فعالان بازار موسیقی و غیره اعلام شود تا طیف های مختلفی بتوانند در داوری ها شرکت کنند.

بعضی از خوانندگانی که شعرهای بزرگان ادبیات مثل حافظ، مولوی و سایر شعرا را خواندند نیز سرشار از غلط خوانی بودند

*ترانه هنری بینارشته ای است

وی ادامه داد: ترانه زیاد با ادبیات ارتباط مستقیم ندارد و یک هنر بین رشته ای محسوب می شود. به هر حال سبقه هنری دارد ولی به دلیل اینکه بخش عمده ای از آن آگاهانه و از پیش اندیشیده شده  و در تعامل با بخش های دیگر مثل تنظیم، خوانندگی و اقتصاد است، خیلی هنر خالص محسوب نمی شود.

امینی افزود: برای ارتقای کیفی ترانه ها باید آموزش و پژوهش داشته باشیم و این اتفاق باید از دورن خود جامعه هنری آغاز شود و گرنه بخش های دولتی و اقتصادی شاید نتوانند در این عرصه تاثیرگذار باشند.  

*ترانه نباید مملو از حرف های بزرگ فلسفی و عرفانی باشد

این عضو هیات داوران جایزه ترانه جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: در سالی که گذشت بسیاری از ترانه هایی را که منتشر شدند گوش کردم و به جرات می توانم بگویم شاید ۵ یا ۶ ترانه خوب و قابل قبول را شنیدم. این در حالی بود که حتی بعضی از خوانندگانی که شعرهای بزرگان ادبیات مثل حافظ، مولوی و سایر شعرا را خواندند نیز سرشار از غلط خوانی بودند.

وی گفت: ترانه نباید مملو از حرف های بزرگ فلسفی و عرفانی باشد و می تواند همین مفاهیمی که در زندگی عادی با آن مواجهیم را بیان کند و این گونه می تواند تاثیرگذار باشد. ترانه ای که مصداق زندگی انسانی نباشد، ترانه نیست.

جایزه ترانه در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر برگزار می شود و برگزیدگان ترانه معرفی خواهند شد.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از بیست و هشتم بهمن تا سوم اسفندماه سال جاری به صورت حضوری و غیر حضوری در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی با حضور گروه هایی از سه ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی، موسیقی نواحی و کلاسیک غربی از منتخبین و مدعووین گروه های داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو