واکسیناسیون کرونا در سراسر جهان در حال انجام است. در حال حاضر واکسیناسیون تنها راه ممکن برای محافظت از خود در برابر ویروس عفونی به نظر می رسد، اما برای افزایش کارآیی آن شما باید کارهای دیگری غیر از توجه به تغذیه انجام دهید. به گزارش هندوستان تایمز، بر اساس نتایج یک مطالعه اخیر دو چیز خاص وجود دارد که شما باید قبل از تزریق واکسن برای افزایش اثر بخشی آن انجام دهید: خواب خوب و ورزش.

دو چیز می تواند واکسن را موثرتر کند

اگر سیستم ایمنی بدن شما قوی نباشد واکسن به تنهایی نمی تواند از شما در برابر ویروس محافظت کند. برای اینکه بدن ما پاسخ به واکسن را بهینه کند، داشتن سیستم داخلی قوی مهم است که به راحتی تحت تاثیر شرایطی مانند افسردگی و استرس قرار می گیرد. استرس بیش از حد یا افسردگی به طور بالقوه می تواند ایمنی بدن را نسبت به ویروس کاهش دهد. با این حال، طبق یافته های مطالعه اخیر منتشر شده در مجله چشم انداز علوم روانشناسی، خواب و ورزش دو فعالیت خاص هستند که می توانند پاسخ ایمنی را در بدن افزایش دهند.

خوب بخوابید و ورزش کنید

از آنجا که انتظار می رود در هفته های آینده تزریق واکسن علیه ویروس کرونا افزایش یابد برای افراد بسیار مهم است که خواب خود را برای حفظ سلامت مطلوب در اولویت قرار دهند. محققان توصیه کردند افرادی که قصد دارند واکسن بزنند باید شب کافی بخوابند و حداقل 24 ساعت قبل از آن یک ورزش شدید برای افزایش سطح آمادگی بدن خود انجام دهند. این تنها مطالعه ای نیست که خواب و سطح فعالیت بدنی را با پاسخ واکسیناسیون مرتبط دانسته است. مطالعه دیگری که در مجله بین المللی پزشکی رفتاری منتشر شده، نشان می دهد واکسن آنفلوانزا در افرادی که دو شب قبل از دریافت واکسن به میزان کافی می خوابند، موثرتر است. به علاوه، ارتباط مشابهی در مورد واکسن های هپاتیت A و هپاتیت B نیز کشف شده است.

بیشتربخوانیم:آیا در صورت سرماخوردگی یا تب می توانید واکسن کرونا بزنید؟

چگونه خواب و ورزش باعث افزایش کارایی واکسن می شوند؟

محققان اشاره کردند کمبود خواب می تواند منجر به نوسان فرآیندهای ایمنی مورد نیاز برای تولید آنتی بادی شود. برای حفظ تعداد آنتی بادی ها داشتن کافی خواب لازم است. از طرف دیگر، فعالیت قبل از واکسن کرونا می تواند به حمایت از ایمنی بدن شما بعد از واکسن کمک کند.

بیشتربخوانیم:انواع بیماری هپاتیت + علائم، تشخیص، درمان و تغذیه مناسب

برنامه خواب و ورزش قبل از روز واکسیناسیون

خوب است یک برنامه خواب و صبحگاهی را تنظیم کنید. با خاموش کردن تلویزیون و سایر وسایل الکترونیکی حداقل30 دقیقه قبل از خواب قرار گرفتن در معرض نور آبی و مصرف الکل، کافئین و وعده های غذایی بزرگ را قبل از خواب محدود کنید.

بیشترخوانیم:آیا ابتلای مجدد به ویروس کرونا واقعیت دارد؟

علاوه بر این، هر روز به مدت 30 دقیقه به هر نوع فعالیت بدنی بپردازید. این روال را حفظ کنید تا زمانی که دوز دوم را دریافت کنید که به طور معمول چند هفته بعد انجام می شود. تنها پس از گرفتن هر دو دوز واکسن به طور کامل علیه ویروس کرونا واکسینه شده اید.

مترجم: الهه زارعی