دستگاه های تصفیه هوا در کجا بهتر است استفاده شود؟

64

1399/11/8

12:52


در فضاهای بسته و کوچک استفاده از دستگاه های تصفیه هوا به انتشار ویروس کرونا کمک می کند.

دستگاه های تصفیه هوا در کجا بهتر است  استفاده شود؟

به گزارش بهداشت نیوز، بررسی ها نشان می دهد: در محیط های بسته و محدود همچون آسانسورها استفاده از دستگاه های تصفیه هوا در فرایند مقابله با بیماری تنفسی کووید-۱۹ اثربخشی منفی دارد و بیشتر آسیب زننده است.

از زمان آغاز همه گیری جهانی کووید-۱۹ کارشناسان سلامت نسبت به خطرات انتقال ویروس در محیط های کوچک و بسته که هوا در جریان نیست هشدار داده اند.

در بیمارستان ها، سیستم های مجهز تهویه و تصفیه هوا موجب می شوند که هوا به طور منظم در جریان باشد تا از تجمع و گسترش آئروسل های ویروسی جلوگیری شود. همچنین در هواپیما، هوا به طور مداوم در جریان است تا انتقال ویروس به حداقل برسد.

اما در آسانسور، هوا راکد است و تنها با باز و بسته شدن درهای آسانسور هوا جابجا می شود. هرچند برخی از تولید کنندگان آسانسور سعی کرده اند با نصب سیستم های تصفیه هوا این مشکل را برطرف کنند. این درحالیست که بررسی ها نشان می دهد این اقدام ممکن است نادرست و آسیب زننده باشد.

در این مطالعه جدید، محققان مدلی را به کار گرفتند که به منظور شبیه سازی گسترش قطرات آئروسل بزاق تولید شده از طریق سرفه خفیف و بدون وجود ماسک طراحی شده است. آنان سپس این مدل را با معادل سه بعدی آسانسور پنج نفره تطبیق دادند.

این تیم تحقیقاتی همچنین اثرات ماسک و شرایط مختلف آب و هوایی را بر حرکت ذرات ویروسی داخل آسانسور مدلسازی کردند. در مرحله بعدی، محققان بررسی کردند که چگونه یک سیستم تصفیه هوا با ترکیبهای مختلف از موقعیت های ورودی و خروجی بر حرکت هوا داخل آسانسور تاثیر می گذارد.

محققان دانشگاه نیکوزیا در قبرس اظهار داشتند: ما کمیت اثر گردش هوا بر انتقال ویروس موجود در هوا را تعیین کرده و نشان دادیم که نصب دستگاه تصفیه هوا داخل آسانسور گردش هوا را به میزان قابل توجهی تغییر می دهد اما انتقال از طریق هوا را از بین نمی برد.

 به گفته محققان شبیه سازی ها نشان داد که خطر انتقال ویروس داخل آسانسورهایی که کمترین میزان گردش هوا را دارند در واقع کمتر است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو