اتفاقی بی سابقه در انتظار «فرانیس مک دورمند»

منبع: برترین ها

90

1399/11/8

13:18


«فرانسیس مک دورمند» می تواند اولین زن در تاریخ جوایز سینمایی اسکار نام بگیرد که به طور همزمان نامزد شاخه بهترین فیلم و بازیگر زن می شود.

خبرگزاری ایسنا: «فرانسیس مک دورمند» می تواند اولین زن در تاریخ جوایز سینمایی اسکار نام بگیرد که به طور همزمان نامزد شاخه بهترین فیلم و بازیگر زن می شود.
 

اتفاقی بی سابقه در انتظار «فرانیس مک دورمند»

 
 به نقل از ورایتی، «فرانسیس مک دورمند» که تاکنون شش بار نامزد کسب جایزه اسکار شد و دو بار نیز برای فیلم های «فارگو» (۱۹۹۶) و «سه بیلبورد خارج از میزوری» (۲۰۱۸) برنده این جایزه شده، امسال نیز با فیلم تحسین شده «سرزمین آواره ها» از بخت های مهم ، جوایز آکادمی اسکار محسوب می شود. 
 
«مک دورمند» که در فیلم «سرزمین آوارها» در نقش زنی به نام «فِرن» بازی کرده که سبک زندگی جدیدی را در پیش گرفته است، یکی از تهیه کنندگان این فیلم نیز هست و این فرصت را دارد که به عنوان اولین زن در تاریخ جوایز سینمایی اسکار به طور همزمان نامزد شاخه بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن شود. 
 
او در صورت کسب اسکار بازیگری نیز به فهرست پنج نفره «اینگرید برگمن»، «والتر برنان»، «دنیل دی لوئیس»، «جک نیکلسون» و «مریل استریپ» خواهد پیوست که سه جایزه اسکار بازیگری در کارنامه دارند. «کاترین هپبورن» با چهار جایزه اسکار، رکورددار کسب اسکار بازیگری در تاریخ این جوایز است. 
 
سینماگران مرد تاکنون چند بار موفق به نامزدی همزمان در شاخه بهترین فیلم و بازیگری شده اند. «وارن بیتی» چهار بار با فیلم های «بانی و کلاید» (۱۹۶۸)، «بهشت می تواند منتظر بماند» (۱۹۷۸)، «سرخ ها» (۱۹۸۱) و «باگزی» (۱۹۹۱) نامزد این شاخه شده است و«کلینت ایستوود» نیز با دو فیلم «نابخشوده» (۱۹۹۲) و «عزیز میلیون دلاری» (۲۰۰۴) نامزد شاخه بازیگری و بهترین فیلم شد که البته با هر دو فیلم توانست اسکار بهترین فیلم و کارگردانی را کسب کند.
 
«بردلی کوپر» نیز دو بار با فیلم های «تک تیرانداز آمر یکایی» (۲۰۰۴) و «ستاره ای متولد شده است» (۲۰۱۸) در این دو شاخه (بهترین فیلم و بازیگری) به صورت همزمان نامزد کسب اسکار شده است. 
 
امسال «کلوئی ژائو» کارگردان فیلم «سرزمین آواره ها» هم در صورت کسب نامزدی در شاخه های بهترین فیلم، کارگردانی، نویسندگی و تدوین، می تواند رکورد کسب بیشترین نامزدی اسکار در یک سال توسط یک سینماگر زن را به خود اختصاص دهد.
 
در طول تاریخ بیش از ۹۰ ساله جوایز اسکار، تنها ۱۴ فیلم از کارگردانان زن توانسته اند نامزد شاخه بهترین فیلم شوند که اولین بار آن در سال ۱۹۸۶ با فیلم «فرزندان یک خدای کوچکیتر» ساخته «راندا هاینز» رقم خورد و آخرین مورد آن نیز، فیلم «زنان کوچک» به کارگردانی «گرتا گرویگ» در سال ۲۰۱۹ بود. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو