جرم گیری ظروف با چند تکنیک کاربردی و ساده

جرم گیری ظروف با چند تکنیک کاربردی و ساده


منبع: آرگا

127

1399/11/8

19:01


وسایل و ظرروف آشپزخانه به خاطر استفاده زیاد و مداوم نیاز دارند که به طور مرتب جرم گیری و تمیزکاری شوند.از این رو در این مطلب شما را با ترفندهایی برای جرم گیری هر یک از ظروف آشپزخانه آشنا خواهیم ساخت. با ما همراه باشید.

جرم گیری ظروف با چند تکنیک کاربردی و ساده

به طور کلی هر یک از وسایل آشپزخانه به ویژه قابلمه ها در طول زمان به خاطر استفاده های مداوم ممکن است جرم گرفته و چهره ای کثیف و نازیبا پیدا کنند. از این رو قصد داریم شما را با ترفندهایی از خانه داری در پاکسازی و تمیز کردن جرم ظروف آشپزخانه آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

ترفندهای جرم گیری هر یک از ظروف آشپزخانه

همانطور که می دانید این احتمال وجود دارد که هر یک از وسایل یا ظروف آشپزخانه به خاطر استفاده متوالی و زیاد در طول زمان جرم می گیرند و نیاز دارند تا جرم گیری و تمیزکاری صورت گیرد. برای جرم گیری هر یک از ظروف ترفندهای مخصوصی وجود دارد که با اجرای درست می توانید این ظروف یا وسایل را تمیز و براق سازید. مثلا اگر قابلمه تفلون دارید نباید از هر اسکاچی برای شستن آن بهره بگیرید یا برای پاک کردن ماهیتابه و قابلمه ته گرفته هرگز از قاشق یا وسیله فلزی دیگری استفاده نکنید. خب با این مقدمه همراه ما باشید تا ترفندهای مختلف جرم گیری از ظروف آشپزخانه آشنا شوید.

دسته کارد و چنگال

کارد و چنگال هایی که دارای دسته استخوانی و عاج مانند هستند بعد از مدتی رنگ سفیدشان به زرد متمایل می شود که منظره نازیبایی به آنها می دهد. برای تمیز کردن و جرم گیری این ظروف یک عدد لیمو ترش را از وسط قاچ کرده و روی دسته استخوانی آن ها بمالید تا مجددا مانند اول سفید شوند. می توانید برای دیگر وسایلی که دسته عاجی دارند از این روش بهره بگیرید.

سماور یا کتری

درون سماور یا کتری مقدار مساوی آب و سرکه ریخته، سپس آن را حرارت داده تا به جوش برسد. اجازه دهید حدود ده دقیقه جوشیدن ادامه داشته باشد . سپس حرارت را خاموش کنید و یک شب تا صبح را صبر کنید. روز بعد سماور یا کتری را شسته و آبکشی نمایید و خشک کنید.

قوری

قوری یکی از لوازم پر استفاده آشپزخانه است. بعد از هر بار دم کردن چای تفاله آن را به طور کامل خالی کرده و قوری را با آب گرم و پودر خوب شتسشو دهید. ماندن تفاله چای درون قوری پس از مدتی بوی بدی در آن ایجاد می کند در این حالت قوری را با نمک و سرکه خوب سابیده و سپس با مقدار زیادی آب گرم کاملا آب کشی نمایید.ضمنا اگر قوری شما استیل است و جرم گرفته برای تمیز کردن آن، قوری را با آب پر کرده و مقداری آبلیمو به آن اضافه نمایید. بعد روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. چند دقیقه ای که گذشت حرارت را خاموش و قوری را خوب آبکشی کنید.

شیر آب

برای تمیز کردن آهک اطراف شیر آب دستمالی آغشته به سرکه را دور شیر آب محکم بسته و پس از گذشت حداقل ۲ ساعت، آن را از باز نموده و محل مدنظر را با آب شستشو دهید.

فلاسک

چند قاشق غذاخوری جوش شیرین درون فلاسک بریزید و آن را با آب گرم پر نمایید. پس از ۱۵ دقیقه فلاسک را شسته و ببینید چقدر تمیز و درخشان شده است.

کتری برقی

برای تمیز کردن کتری برقی دو قاشق چایخوری بوراکس را درون کتری پر از آب حل کرده و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بجوشد. سپس آن را خوب آبکشی نمایید. البته می توانید یک تکه کوچک گیاه لیف را جدا کرده و درون کتری انداخته تا جرم گیری صورت گیرد.

بشقاب

برای تمیز کردن بشقاب ها چند قاشق غذاخوری سرکه درون آب ریخته و بشقاب ها را درون آن قرار دهید. سرکه چربی را از بین برده و موجب شفاف و درخشان شدن بشقاب می شود.

قابلمه آلومنیومی

برای تمیز کردن و جرم گیری قابلمه های آلومنیومی سوخته، آن ها را با آب سرد پر نموده و دو قاشق غذاخوری جوش شیرین درون این ظروف بریزید و اجازه دهید به آرامی به جوش بیایند. پس از ۱۵ دقیقه جوشیدن مشاهده خواهید کرد غذای سوخته به راحتی از کف قابلمه جدا شده و روی آب قرار می گیرد چنانچه لکه ها خیلی مقاوم بودند این عمل را تکرار نموده و اجازه دهید تایم بیشتری بجوشد. و اگر هنوز قابلمه لک دارد درون آن ریواس و پوست سیب بجوشانید.

تیغه کارد و چاقو

برای تمیز کردن لکه یا زنگ روی کارد یا چاقوی آشپزخانه به جای پارچه یا ابر از چوب پنبه بهره بگیرید. چوب پنبه را کمی خیس نموده و آن را به یک ماده پاک کننده آغشته کنید . سپس آن را روی تیغه کارد به سمت جلوو عقب کشیده تا کاملا تمیز گردد.

قابلمه استیل و  ظروف کیک پزی

ظروف کیک پزی، سینی های فر و قابلمه های استیل نو را با یک لابه از روغن یا پیه پوشانده و در فر داغ قرار دهید تا چربی آب شده و به خورد ظرف برود. سپس از فر درآورده و اجازه دهید تا خنک شود. در ادامه با آب گرم و کف شستشو داده و کاملا خشک نمایید. این عمل فلز را برای استفاده آماده کرده و از زنگ زدگی ظرف و چسبیدن غذا به آن جلوگیری می کند.

چاقوی فولادی

تیغه این نوع چاقوها را با پارچه مرطوب و داغ پاک کرده و فورا خشک نمایید. چنانچه هر روز ار چاقو استفاده ندارید تیغه اش را چرب کنید. برای تمیز کردن لکه ها و زنگزدگی روی تیغه می توانید از یک کاغذ سنباده بسیار نرم و اندکی آب پیاز کمک بگیرید. سپس خوب آبکشی و خشک نمایید.

قابلمه لعابی

برای جرم گیری و تمیز کردن این نوع ظروف، روی سطح آن جوش شیرین مالیده و در آب و صابون داغ شستشو دهید. برای جلوگیری از سوختن قابلمه های لعابی روی گاز پنبه نسوز قرار داده یا موقعی که آن را حرارت می دهید زنگ گاز را روشن نمایید.

نمکدان

سوراخ نمکدان آبکاری شده را به روغن زیتون آغشته  نموده و پس از چند روز مطابق معمول تمیزکاری را انجام دهید..

یخچال

به هیچ وجه یخچال را با مواد ضعفونی کننده تمیز نکنید چرا که مواد غذایی بوی آن را به خود گرفته و بوی تندی به جای می گذارد. بهتر است درون یخچال را با آب گرم و جوش شیرین شسته و سپس خوب آبکشی و خشک کنید.

چند نکته:

  • برای از بین بردن چربی ظروف می توانید درون سینک پر از آب نصف فنجان جوش شیرین ریخته و طروف را داخل آن قرار دهید. البته سرکه نیز در از بین بردن چربی موثر می باشد. می توانید درون آب سینک  به جای جوش شیرین از سرکه استفاده کنید که خاصیت ضدعفونی کنندگی هم دارد.
  • برای شفاف ماندن قابلمه آلومنیومی نو می توانید ترکیب شیر و آب  را داخل آن چند دقیقه ای بجوشانید.
  • برای از بین بردن لکه های قهوه ای چای و قهوه روی ظروف چینی می توانید از یک پارچه آغشته به جوش شیرین بهره بگیرید.
  • برای شستن بطری های گردن باریک که شیشه شور به آن ها وارد نمی شود دو قاشق غذاخوری برنج خام درون بطری ریخته و سپس با سرکه پر کنید. در ادامه با تکان دادن بطری خواهید دید که لکه ها پاک می شوند.
  • برای اینکه ظرف رویی نو هرگز سیاه نشود می توانید قبل از استفاده درون آن آب و چند قاشق سرکه ریخته و روی حرارت قرار داده تا چند دقیقه ای بجوشد. سپس آب آن را خالی و خوب آبکشی کنید. چنانچه این ظروف سیاه شدند می توانید از سیم ظرفشویی و صابون بهره بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو