شبیه سازی چهره‏ نگاری قاجاری روی بشقاب سفالی

منبع: همگردی

91

1399/11/9

14:01


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، شبیه سازی چهره‏ نگاری قاجاری روی بشقاب سفالی صورت گرفت.

داستان چیست؟

سید عبدالمجید شریف زاده، رئیس گروه پژوهشی پژوهشگاه اظهار کرد: تک چهره‏ نگاری در عصر قاجار به اوج خود رسید و ویژگی‏ های انسانی تحت عواملی تغییر کرد. هنر نقاشی و نگارگری متأثر از هنر اروپایی، به سمت طبیعت ‏پردازی و فاصله گرفتن از فرم‏ های تجریدی و انتزاعی متمایل شد و فضایی با چشم‏ انداز نقوش متنوع گیاهی و انسانی بوجود آورد.

شریف زاده از ویژگی‏ های نقوش این دوره را تأکید بر شاخصه‏ های اروپایی نظیر سایه ‏پردازی و پیکرنگاری دانست و تصریح کرد: کاربرد رنگ های متنوع و جدید مانند قرمز، نارنجی و صورتی در این دوره متداول شده بود و این نقوش نوعی تعامل هویتی با شرایط جامعه را نشان می‏داد.

به گفته رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی در این دوره انسان ‏هایی اشرافی با چهره ‏های شاد و متبسم، چهره‏ هایی با حالت سه رخ و ساده شده، بدن هایی به حالت نیم تنه با لباس هایی به شکل چند خط ساده در رنگ‏ های لاجوردی، قرمز مایل به قهوه ای و سفید ترسیم می شده اند.

او نقوش، راه‏ راه و فلس مانند بر روی لباس ها، گردنبند مروارید، موهای فر داده شده و لباس ‏های اروپایی با یقه باز را از مشخصه ‏های نقوش درباری آن دوره خواند و گفت: از این رو سعی بر آن شده در این اثر نقوش انسانی با تکنیک هفت رنگی و رولعابی با توجه به دانش روز بر روی بشقاب انجام گیرد.

شریف زاده با بیان اینکه شبیه‏ سازی از نقوش چهره‏ نگاری لوح های قاجاری بر روی بشقاب سفالی به قطر 30 سانتی‏متر با روش زیر لعابی و آبرنگی توسط رعنا بهرامی ‏فر انجام شده، افزود: نمونه حاضر برگرفته از بشقاب سفالی با طرح بزمی و از تولیدات اواخر دوره قاجار است که در تهران ساخته می شده و بیشتر بر نقوش تاریخی، سلطنتی و مضامین میدان جنگ و صحنه های روزمره و بزمی تاکید داشته و در حال حاضر در موزه هنرهای اسلامی مالزی نگهداری می شود.

رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از خصوصیات این کار بر ترکیب بندی مقامی در آن اشاره کرد که خدمه به شکل ریزتر در پایین و شخصیت های اصلی به شکل بزرگتر در بالا تصویر شده اند و گفت: اصولا از شاخص های این دوره و این اثر وجود تقارن محوری در ایجاد تعادل در تصویر است.

او در ادامه با اشاره به روند انجام این طرح اظهار کرد: پس از انتقال نقوش، قلم ‏گیری و لعاب ‏گذاری با تکنیک زیرلعابی و آبرنگی بر روی بدنه‏ های سفالی لایۀ رویی آن با حالتی شیشه ‏ای و شفاف فیکسه شده و برای پخت در دمای 960 درجه سانتیگراد آماده می ‏شود.

شبیه سازی چهره‏ نگاری قاجاری روی بشقاب سفالی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو