خواب آلودگی بعد از غذا را جدی بگیرید

53

1399/11/9

15:24


احساس خواب آلودگی بعد از غذا یک تجربه معمول است، خصوصاً بعد از ناهار هنگامی که یک روز طولانی پیش رو دارید و باید تمرکز کنید.

خواب آلودگی بعد از غذا را جدی بگیرید

به گزارش بهداشت نیوز، خواب آلودگی می‌تواند بیدار ماندن و تمرکز را دشوار کند اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ 

 عادات خواب‌تان

دلیل خواب آلودگی بعد از غذا می‌تواند بسیار ساده باشد، اگر به طور معمول در طول روز کمی خواب آلودگی احساس می‌کنید و این حالت بعد از غذا تشدید می‌شود، اولین کاری که باید انجام دهید این است که نگاهی به عادات خواب خود بیندازید. مشکلات شما ممکن است ناشی از نداشتن خواب کافی،  خواب بی کیفیت شبانه و داشتن یک برنامه خواب نامنظم است.

 خوردن کربوهیدرات زیاد

کربوهیدرات‌ها به شما انرژی می‌دهند، اما زیاد غذا خوردن آن‌ها می‌تواند سبب بروز بسیاری از مشکلات بهداشتی شود و یکی از این مواد احساس خواب آلودگی بعد از غذاست.کربوهیدرات‌ها به بدن کمک می‌کنند تا سطح بالاتری از سروتونین تولید کند. از یک طرف، سروتونین می‌تواند باعث تقویت تفکر مثبت و تنظیم خلق و خو شود. از طرف دیگر، چرخه خواب را متعادل می‌کند، بنابراین زیاد غذا خوردن باعث خواب آلودگی می‌شود.هرچند همه کربوهیدرات‌ها باعث خواب آلودگی می‌شوند، اما موارد تصفیه‌شده مثل نان سفید معمولاً بدترین تاثیر را دارند.

خوردن مقدار زیادی تریپتوفان

تریپتوفان نوعی اسید آمینه است که در انواع خاصی از غذا‌های غنی از پروتئین یافت می‌شود. این آمینواسید تولید سروتونین را هم تسهیل می‌کند، به همین دلیل بعد از خوردن آن احتمالاً خواب آلودگی بعد از غذا را تجربه می‌کنید. تعدیل مصرف این مواد غذایی باید تا حدی از شدت اثرات آن بکاهد.

 سطح فعالیت فیزیکی

ورزش ممکن است هنگام انجام، خسته‌کننده باشد، اما ورزش منظم باعث قوی‌تر شدن شما می‌شود و به شما امکان می‌دهد سطح انرژی بالاتری داشته باشید. تحرک کم می‌تواند دلیل خواب آلودگی بعد از غذا باشد. اگر سبک زندگی کم تحرکی دارید، سعی کنید حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته بگنجانید.

 پرخوری

افزایش ناگهانی قند خون بعد از وعده‌های غذایی بزرگ دیگر دلیل خواب آلودگی بعد از غذا است. این افزایش سطح گلوکز به این معنی است که انرژی شما کمی بعد کم می‌شود. وقتی این وعده‌های غذایی سنگین شامل کربوهیدرات یا پروتئین تریپتوفان باشند، این تاثیر دو برابر خواهد بود.

خوردن غذا‌های خواب‌آور

بسیاری از مواد غذایی ناخواسته باعث افزایش خواب آلودگی می‌شوند. برخی از این مواد غذایی عبارتند از گیلاس، مغزیات و کیوی.

 اختلالات پزشکی

هرچند نادر است، اما گاهی اوقات خواب آلودگی بعد از غذا می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد. برخی از اختلالات و بیماری‌های مسبب خواب آلودگی بعد از غذا عبارتند از کم خونی، بیماری سلیاک، دیابت، عدم تحمل غذا یا آلرژی غذایی، آپنه خواب، کم کاری تیروئید. از راه‌های جلوگیری برای خواب آلودگی بعد از غذا می‌توان به وعده‌های کوچک، آب کافی،  پیاده‌روی کوتاه  بعد از غذا، جوییدن آدامس،  پرهیز از  غذا‌های ناسالم  و  به در معرض نور طبیعی قرار گرفتن اشاره کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو