کیانوش جهانپور روز پنجشنبه در این رابطه بیان کرد: در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص (صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن Sputnik V محصول شرکت گامالیا کشور روسیه در فرم محلول فریز شده و ویال های تک دوز و ۵ دوز در ایران صادر شد.

وی اظهار کرد: روند بررسی واکسن‌های دیگر از مبدا هند، چین، روسیه و غیره کماکان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، سعید نمکی وزیر بهداشت نیز روز گذشته (چهارشنبه) درباره آخرین وضعیت واکسن کرونا گفت: در ثبت واکسن کرونا از چهار منبع مهم جهان که یک منبع اروپایی، یک منبع از چین و یک سازنده در روسیه و همچنین دو شرکت تولیدکننده در هندوستان در حال کار هستیم که خوش بختانه پرونده‌ها رسیدگی شده است. به علاوه آنچه در سبد کوواکس داریم که شرکت‌های اروپایی و آسیایی در آن هستند و امیدواریم اولین محموله‌ها را برای واکسیناسیون گروه‌های آسیب پذیر را به زودی وارد کنیم.

نمکی افزود: همچنین واکسنی که در انستیتو پاستور با همکاری فنی کشور کوبا پیگیری می‌کردیم به نتیجه رسیده است. در مجموعه‌ای از بخش خصوصی در حال کار با یکی از شرکت‌های معتبر آسیایی هستیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: کارآزمایی بالینی در مورد واکسن برکت نیز به خوبی پیش می‌رود و انستیتو رازی هم اجازه تست بالینی را گرفته و این مرحله هم شروع می‌شود. یک مجموعه دیگر نیز از هفته آینده اجازه کارآزمایی بالینی را می‌گیرد.

محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری نیز روز گذشته درباره واکسن کرونای روسی اظهار کرد: مذاکره درباره واکسن‌ها موضوع جدیدی نیست. حدود دو ماه و شاید هم بیشتر است هم با روس‌ها و هم با چینی‌ها و هندی‌ها مذاکره می‌کنیم. خوشبختانه سرعت مذاکرات با روس‌ها خیلی بیشتر شده است. آنها همه اسنادی که داشتند را برای ما فرستادند و گروه علمی وزارت بهداشت تمام این‌ها را بررسی کرده و  در آنجا سوالاتی که داشتند انجام دادند و در دو روز گذشته تایید شده و تاییدیه را شب گذشته برای روس‌ها فرستادند.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: مقدمات قرارداد فراهم شده و امیدوار هستیم همین امروز یا فردا امضا شود و اولین محموله آن هم قبل از ۲۲ بهمن به تهران برسد.