اسناد جدید نشان می‌دهند دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار برای ارسال بیش از ۸۷۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی به کشورهای دنیا هزینه کرده، اما نه ملاک‌های لازم درباره کشورهای دریافت‌کننده این محصولات را مشخص کرده و نه پیگیری کرده که آنها به کجا رفته‌اند.

دیوان محاسبات آمریکا در گزارشی جدید این ادعا را مطرح کرده و نوشته توزیع این دستگاه‌های تنفس مصنوعی طرحی غیرمعمول بوده که بدون طی شدن مراحل تصمیم‌گیری توسط «آژانس توسعه بین‌المللی» آمریکا انجام شده است.

دونالد ترامپ سال گذشته با لحنی مفتخرانه مدعی شد که آمریکا به «پادشاه دستگاه تنفس مصنوعی» تبدیل شده و به سایر کشورها در این زمینه کمک کرده است.

دیوان محاسبات که یک سازمان حسابرسی وابسته به کنگره آمریکا است در این گزارش تصریح کرده مشخص نیست کاخ سفید طی چه فرایندی دریافت‌کنندگان این دستگاه‌ها را مشخص کرده است.

به عنوان مثال، دولت سریلانکا هنگامی که تنها ۳ مبتلا به کرونا در روز داشته ۲۰۰ دستگاه کرونا تحویل کرده و بنگلادش با ۱۴۰۹ مبتلای جدید ۱۰۰ دستگاه. 

در میان کشورهای دریافت‌کننده هم نام برخی از کشورهای نسبتاً ثروتمند مثل ایتالیا دیده می‌شود و هم کشورهای کوچکی مانند نائورو.

در این گزارش تصریح شده دولت ترامپ ۲۰۰ میلیون دلار برای ارسال ۸۷۲۲ دستگاه تنفس مصنوعی به ۴۳ کشور هزینه کرده است.