"آنتروپی" در تعامل با تماشاگر کامل می‌شود / نمایشی که با بداهه‌پردازی پیش می‌رود / روایت نازنین‌زهرا رفیعی از حضور در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر

63

1399/11/11

10:33


ایده‌ داستانی و فرم اجرای نمایش "آنتروپی" تحت‌تاثیر فضای کرونا پرداخت و تکمیل شده است.

"آنتروپی" در تعامل با تماشاگر کامل می‌شود / نمایشی که با بداهه‌پردازی پیش می‌رود / روایت نازنین‌زهرا رفیعی از حضور در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر

سرویس تئاتر هنرآنلاین: نازنین‌زهرا رفیعی نویسنده و کارگردان "آنتروپی" در مورد ایده شکل‌گیری این نمایش به هنرآنلاین گفت: برای یک اجرای دیگر روی نمایشنامه "ریچارد سوم" شکسپیر کار می‌کردم که در دوران کرونا پروسه تمرین آن متوقف شد. در ایام همه‌‌گیری با توجه به استفاده از آموزش آنلاین به‌ویژه برای کودکان، نوجوانان و جوانان یکی از موقعیت‌ها و داستان‌های فرعی نمایشنامه شکسپیر به ذهنم آمد و روی آن کار کردم. 

او با این توضیح که ایده‌ داستانی اجرای "آنتروپی" از صحنه‌ اول از پرده سوم نمایشنامه "ریچارد سوم" شکسپیر الهام گرفته شده، ادامه داد: اجرا درباره‌ موقعیتی ا‌ست که برای چند نوجوان پیش می‌آید. به‌طور خاص در این اجرا مبحث قدرت و جانشینی قدرت مطرح است. آنتروپی (Entropie) اصطلاحی ا‌ست که در علوم مختلف کاربرد دارد اما به‌طور کلی به ایجاد بی‌نظمی و اخلال در یک سیستم اطلاق می‌شود.

رفیعی در مورد فرم اجرای این نمایش، اظهارداشت: در تناسب با ایده داستانی، فرم اجرای کار به‌صورت آنلاین است و تمام مراحل تمرین و اجرا آنلاین پیش رفته و خواهد رفت. فضای اجرا با بداهه‌پردازی پیش می‌رود و فقط چارچوب‌ها از پیش تعیین‌شده هستند. پلتفرم اجرای این نمایش google meet است. اجرا 6 اجراگر دارد که هر کدام در خانه‌های خود مستقر هستند و ظرفیت تماشاگر حداکثر 2 نفر خواهد بود که با لینک به اجرا ملحق می‌شوند. اجرا در تعامل با تماشاگر کامل می‌شود. در روند ساخت نمایش هویتی برای تماشاگر در نظر گرفته شده است که بتواند در تعامل با اجراگران، اجرا را کامل کند. تلاش شده تا علاوه بر تکنیک و فرم اجرا، تعریف متفاوتی از حضور تماشاگر در اجرا شکل بگیرد و تماشاگر نیز بتواند با موقعیت نمایش درگیر شود و از این طریق فضاسازی بهتری برای او شکل بگیرد.

او با بیان این که "آنتروپی" تازه تولید شده و نخستین اجرای آن در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خواهد بود، افزود: ایده‌ داستانی و فرم اجرای اثر تحت‌تاثیر فضای کرونا پرداخت و تکمیل شده است.

طراح و کارگردان نمایش "آنتروپی" نازنین‌زهرا رفیعی است. دنیا عبداللهیان، ری‌را آزادی، مهرناز نیکدلی، حلما اعظم‌پور، رونیکا محرابیان و مینا پورمجیب اجراگران نمایش هستند.

"آنتروپی" در بخش دیگرگونه‌ها، 12 تا 19 بهمن ماه ساعت 16 به مدت 40 دقیقه به‌صورت آنلاین اجرا دارد.

طراحی و اجرای پرفورمنس "دست‌انداز"، کارگردانی نمایش "شب بخیر مادر"، طراحی و کارگردان "چیزهایی که به‌خاطر می‌آورم"، طراحی پرفورمنس "علیه تفسیر"، "طراح و کارگردانی "گالیله" و طراحی پرفورمنس "نباید" در پرونده کاری نازنین‌زهرا رفیعی دیده می‌شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو