توضیح مجلس درباره بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰

منبع: برترین ها

68

1399/11/11

12:52


سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد که بررسی لایحه بودجه از سه‌شنبه هفته جاری در مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد.

ایسنا: سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد که بررسی لایحه بودجه از سه‌شنبه هفته جاری در مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد.

محمدحسین فرهنگی در نشست خبری امروز (شنبه) خود گفت: مجلس شورای اسلامی از سه‌شنبه وارد بررسی لایحه بودجه می‌شود هر طرح و لایحه‌ای دو مسیر پیش روی خود دارد و بودجه با این‌که احکام اختصاصی در آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دارد از این جهت با طرح‌ها و لوایح دیگر تفاوتی ندارد یا در کلیات به تصویب می‌رسد یا نه.

وی ادامه داد: در صورت تصویب کلیات وارد بررسی جزییات خواهیم شد که روال آیین‌نامه مشخص است و مثل سابق در صحن بررسی می‌شود اما احتمال دیگر رد کلیات است که در این صورت برخلاف سایر طرح‌ها و لوایح به دولت برمی‌گردد و دولت دو هفته فرصت دارد بازنگری کند که در صورت بازنگری لایحه به جای کمیسیون‌ها مستقیما در صحن مورد رسیدگی قرار می‌گیرد اگر کلیات در صحن تصویب و تایید شد به کمیسیون تلفیق می‌رود و کمیسیون تلفیق جزییات را بررسی می‌کند و بعد در صحن مطرح خواهد شد و جزییات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر در همان مرحله هم مجلس با کلیات موافقت نکرد فرصتی باقی نیست و راهکار این است که بودجه به صورت سه دوازدهم تصویب شود.

فرهنگی اضافه کرد: با توجه به تلاش‌های زیادی که اعضای کمیسیون تلفیق بودجه انجام دادند، برخی رانت‌ها را حذف کردند برخی مسائلی که می‌توانست موجب نگرانی شود را برایش تدبیر کردند بحث دارو، نهاده‌های دامی و مواد مهم خوراکی را حفظ کردند و با محدودیت‌های مشخص در اختیار دستگاه‌های مرتبط ذیربط و عوامل آن قرار می‌دهند و در مراحل دیگر لازم بود این رانت را حذف کنند که این کار را انجام دادند و منابع آن را در اختیار مردم گذاشتند.

وی یادآور شد: البته یک راهکاری که کمیسیون تلفیق اراده داشت این بود که این تبدیل به کالا شود و در اختیار مردم قرار گیرد، ولی با توجه به ابهامات موجود زمینه فراهم شد که بخشی در تلفیق و بخشی موکول به صحن شود تا نهایی شود، اما قدر مشترک آن این است که به صورت کالا و به صورت نقدی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو