شناخت حشره کفشدوزک و دانستنی های جالب درباره کفشدوزک ها

شناخت حشره کفشدوزک و دانستنی های جالب درباره کفشدوزک ها


منبع: آرگا

93

1399/11/11

14:03


توجه داشته باشید که از گذشته تاکنون حشره کفشدوزک به دلیل قابلیت سیری ناپذیری که دارد مورد پسند بسیاری از کشاورزان و باغداران بوده و به همین خاطر در این مقاله سعی داریم شما را با انواع مختلف این حشره مفید آشنا نماییم.

شناخت حشره کفشدوزک و دانستنی های جالب درباره کفشدوزک ها

به طور کلی کفشدوزک ها دارای گونه های مختلفی می باشند که هر کدام به نوعی جذاب و دیدنی خواهند بود و به صراحت می توان گفت که از گذشته تاکنون به عنوان آفت خوارانی سیری ناپذیر یکی از حشره های مورد علاقه کشاورزان و باغداران بوده اند. این حشره کوچک دارای خصوصیات بارزی است که قطعا شما را متعجب خواهد کرد.

آشنایی با حشره کفشدوزک

بهتر است بدانید که حشره کفشدوزک که البته بدان پینه دوزک و در زبان افغانستانی فال پینک نیز گفته می شود خانواده ای از حشرات محسوب می شود که اغلب اندازه ای معادل ۰.۸ تا ۱۸ میلی متر دارند. از آنجایی که کفشدوزک ها از گروه حشرات قاب بال می باشند قطعا پوشش سخت روی بال ها قدرت پرواز آن ها را به شدت کاهش می دهد. معمولا این حشره برای پرواز ابتدا بال های قاب مانند قرمز جلویی را از هم باز می کند و از این طریق دو بال تا شده نازک و بلند که در قسمت زیرین آن وجود دارد بیرون می آید و حشره قادر به پرواز خواهد بود. توجه داشته باشید اگرچه کفشدوزک ها اغلب قرمز یا زرد همراه با نقاطی سیاه رنگ هستند اما در رنگ های دیگری نیز در طبیعت یافت می شوند. رایج ترین رنگ بالپوش این حشرات قرمز با خال هایی سیاه و یا زرد همراه با خال های سیاه است البته که برخی از آن ها به رنگ سیاه و سفید و یا آبی تیره و نارنجی نیز دیده می شوند و همچنین برخی از آن ها بر روی بالپوش های خود نوارهایی تیره و روشن دارند. جالب است بدانید که حدود ۵۰۰۰ گونه مختلف از کفشدوزک ها وجود دارد که بسیاری از مردم آن ها را به دلیل رنگ های زیبا و ظاهر خال حالیشان دوست دارند اما کشاورزان آن ها را به دلیل اشتهای زیادی که در غذا خوردن دارند، می پسندند. در واقع بسیاری از کفشدوزک ها اشتهایی سیری ناپذیر در خوردن حشرات گیاه خوار مانند شته ها دارند و با این کار خود به حفاظت از محصولات کشاورزی کمک زیادی خواهند کرد. بهتر است بدانید که تمامی انواع کفشدوزک ها مفید نیستند و برای مثال کفشدوزک های جالیز آفاتی جدی برای خربزه و سایر گیاهان جالیزی به حساب می آیند. همچنین کفشدوزک چغندر که خسارت قابل توجهی را بر برگ های چغندر و اسفناج به باور آورد. البته از آنجایی که بسیاری از کفشدوزک ها سودمند هستند امروزه انواع مفید آن را شناسایی و در آزمایشگاه های مجهز تکثیر کرده اند و سپس در مزارع و باغات رها می کنند.

خصوصیات حشره کفشدوزک

تغذیه حشره کفشدوزک:

به صراحت می توان گفت که تقریبا تمامی کفشدوزک ها از حشرات تغذیه می کنند و در گروه شکارچیان مفید برای دفع آفات گیاهان به شمار می آیند و به همین خاطر باغداران از آن ها با آغوشی باز استقبال خواهند کرد. توجه داشته باشید که کفشدوزک ها علاقه زیادی به تغذیه از شته، مگس و سفید بالک دارند به گونه ای که یک کفشدوزک بالغ قادر است روزانه حدود ۵۰ عدد شته را شکار کند و به همین خاطر دانشمندان تخمین می زنند که این حشره در طول زندگی از بیش از پنج هزار شته تغذیه می کند.

تولید مثل:

جالب است بدانید که معمولا کفشدوزک های ماده بر روی شاخه و یا سطح برگ تخم ریزی می کنند. به تدریج تخم ها پس از گذشت ۴ الی ۱۰ روز شکسته می شوند و لاروها حدود سه هفته را در تغذیه می گذرانند. البته گاهی ممکن است لاروهایی که زودتر از تخم بیرون آمده اند از تخمه های دیگری نیز تغذیه نمایند. توجه داشته باشید که لارو کفشدوزک ها اغلب پس از تغذیه کافی تبدیل به شفیره خواهند شد و پس از گذشت ۷ تا ۱۰ روز حشرات کاملی می شوند و تنها قادر خواهند بود تا یک سال عمر کنند.

تولید مثل در کفشدوزک ها

دشمنان کفشدوزک ها:

معمولا کفشدوزک ها قادر هستند تا همولنف خود را از بندهای میان ساق پا خارج کرده و لکه هایی زرد رنگ بر روی سطوح باقی بگذارند که به همین خاطر شکارچیان بالقوه آن ها به دلیل بوی ناخوشایند همولنف تمایلی به تغذیه از آنان نشان نخواهند داد. همچنین لاروهای این حشرات قادر هستند این مواد ناخوشایند را از طریق شکم خود خارج کنند و از این طریق دشمنان طبیعی را از خود دور نمایند. توجه داشته باشید که لاروها مانند بسیاری از حشرات به دلیل رنگ خاص بدن خود باعث دور شدن شکارچیان می شوند و پرندگان حشره خوار نیز به دلیل تصور سمی بودن از خوردن غذاهایی به رنگ قرمز و سیاه مانند کفشدوزک ها امتناع خواهند کرد.

چگونگی تغذیه کفشدوزک ها

هم خواری در کفشدوک ها:

جالب است بدانید که این حشرات در صورت کمبود غذا هر کاری برای زنده ماندن انحام می دهند حتی اگر این امر به معنای خوردن یکدیگر باشد. در واقع یک کفشدوزک گرسنه می تواند از هر یک از خواهران و برادران خود تغذیه کند و چنانچه منابع غذایی آن ها به اتمام برسد از تخم یا شفیره هم جنس خود تغذیه خواهند کرد. بسیاری از دانشمندان بر این باور هستند که کفشدوزک ها تخم های نابارور را به عنوان منبع آماده غذایی در اختیار نوزادان خود قرار می دهند زیرا یک کفشدوزک ممکن است در شرایط کمبود مواد غذایی تعداد تخم های نابارور خود را جهت تغذیه نوزادان افزایش دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو