پرستاران موش آزمایشگاهی نیستند/واکسنی که تاییدیه سازمان بهداشت جهانی نداشته باشد را نمی زنم

103

1399/11/11

14:34


پرستاران موش آزمایشگاهی نیستند/واکسنی که تاییدیه سازمان بهداشت جهانی نداشته باشد را نمی زنم

سلامت نیوز:دکتر محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، با بیان اینکه قرار بر این است واکسن کرونا به صورت رایگان به دست پرستاران برسد، گفت:« صحبت درباره واکسن کرونا نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد یعنی کسانی که در کمیته ایمنی واکسن هستند می توانند درباره واکسن کرونا به صورت خاص اظهار نظر کنند ولی به صورت عام اعتقاد دارم که تزریق دوز اول واکسن ممکن است فرد دریافت کننده را دچار مشکل کند همانطور که در امریکا هم زمانی که واکسن کرونا تزریق شد برای برخی افراد عوارضی ایجاد کرد که البته این مسئله طبیعی است و تعداد این افرادی که دچار عوارض واکسن شدند، هم کم است.»


وی در ادامه گفت:« در خصوص واکسن روسی کرونا که قرار است به کشور وارد شود این واکسن هنوز مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار نگرفته است. جامعه پرستاری از همه طرف قربانی می شوند در بحث کووید -19 پرستاران در صف اول مبارزه با کرونا بودند و بالای 60 هزار نفر به کووید -19 مبتلا شده اند که این دسته از پرستاران نیازی به واکسن ندارند از طرف دیگر پرستاران در صف اول آزمون و خطای تست واکسن هم هستند چون کادر درمان از جمله پرستاران جزو گروه پرخطر محسوب می شوند و اولین گروهی هستند که باید واکسن کرونا به آنها تزریق و به شکلی بر روی آنها تست می شود.»


وی با تاکید بر اینکه حاضر به تزریق واکسن روسی کرونا نیستم، گفت:« پرستاران حقشان این نیست که واکسنی به آنها تزریق شود که هنوز تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارد چه واکسن روسی باشد چه واکسن کوبایی. پرستاران یکسال در صف اول مبارزه با کرونا بودند و بیشترین سختی ها را متحمل شدند الان این واکسن به یک شکلی می خواهد بر روی آنها تست شود. کشور کوبا خودش درگیر کرونا نبوده است البته کوبا از نظر واکسن سازی سابقه خوبی دارد ولی به هر صورت واکسن در جایی که ساخته می شود باید تنوع کیس های خاص خودش را داشته باشد که در کوبا مردمشان زیاد درگیر کووید -19 نبوده اند. فکر می کنم هم واکسن نوع کوبا هم واکسن روسی و هم واکسنی که در ایران است تا تایید سازمان بهداشت جهانی و FDA را دریافت نکنند به هیچ عنوان نه اخلاقی است و نه قانونی است که به پرستاران تزریق شود.»


وی خاطرنشان کرد:« پرستاران حق دارند زیر بار تزریق واکسنی که هنوز تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارد، نروند. راه حل چیست؟ باید واکسن های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی را وارد کنند. قبلا برای وارد نکردن واکسن کرونا بحث تحریم را داشتند که سازمان بهداشت جهانی این مسئله را تکذیب کرد و اعلام کرد که در خصوص واکسن کرونا هیچ محدودیتی برای هیچ کشور دنیا وجود ندارد. مسوولان خودشان هم موضع متفاوتی در قبال خرید و واردات واکسن در پیش گرفته اند. ابتدا اعلام کردند که تعدادی واکسن کرونای فایزر را پیش خرید کرده اند بعد اعلام کردند خودمان در حال ساخت واکسن کرونا هستیم.»


وی با اشاره به فوت مهرداد میناوند بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران گفت:« مردم اعتقاد دارند که اگر واکسن کرونا برای وی تزریق میشد وی فوت نمی کرد و این درست است ولی باید گفت ما بیش از 105 نفر جوان پرستار را از دست داده ایم که جان پرستاران هم بسیار ارزش دارد.»


وی گفت:« مردم از نظر دسته بندی در چند سطح هستند یکسری مردم عادی هستند که می توانند با ماندن در خانه رعایت کنند و از ابتلا به کرونا پیشگیری کنند ولی پرستار به دلیل نوع شغلش هر روز در محیطی است که با بیماران کووید -19 سرو کار دارد این بیماران با هر نفس هزاران ویروس را در هوا منتشر می کنند و با هر سرفه و عطسه بیمار مبتلا به کرونا ویروس سه متر در هوا پرتاب می شود. پرستار باید ترشحات ریوی این بیماران که مملو از میلیون ها ویروس است را ساکشن کند. لذا بیشترین خطر پرستاران را تهدید می کند. وظیفه دولت است که برای حفظ جان کادر پرستاری هزینه کند. بیشترین مشکلی که فکر می کنم در حال حاضر دولت دارد بحث هزینه برای واردات واکسن کرونا است. اگر ما برای جان پرستاران و انسان ها ارزش قائل هستیم باید واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی را تامین کنیم.»


وی تاکید کرد:« بحث های مختلف درباره واکسن کرونا به نظر من سیاسی و غیرعلمی است و سازمان بهداشت جهانی یک واکسنی را که تایید می کند اینها مسائل سیاسی را مطرح می کنند که شاید به خاطر بحث مالی آن باشد.از نظر علمی باید هرچه سریع واکسن دارای تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را وارد کنند. اگر تعداد پرستاران را در نظر بگیریم 150 هزار نفر هستند که 50 درصد آنها به کرونا مبتلا شده اند و به واکسن کرونا نیازی ندارند البته ممکن است آمار پرستاران مبتلا به کرونا بیش از این باشد به دلیل اینکه ممکن است یکسری از پرستاران بدون علامت باشند. برای بقیه کادر پرستاری یعنی70 هزار نفر واردات واکسن تایید شده رقمی نیست.»


وی در پایان گفت:« در حال حاضر پرستاران به شدت درگیر مشکلات روانی ناشی از استرس کرونا هستند که روی کیفیت کارشان تاثیرگذار است. پرستاران ما حاضر به زدن واکسن روسی و هر واکسنی که تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را نداشته باشد، نیستند، پرستاران موش آزمایشگاهی نیستند که واکسن های بدون تاییدیه را بخواهند بر روی آنها تست کنند و حقشان این نیست و از نظر اخلاقی هم درست نیست که واکسنی که هنوز تایید نشده را بخواهند بر روی پرستاران تست کنند.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو