حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری، درباره ویژگی های کاندیدای انتخابات سال 1400 ریاست جمهوری اظهار داشت: اگر بخواهیم ویژگی‌های کاندیدای مطلوب انتخابات سال 1400 را برشماریم، شاید ساعت‌ها به طول بیانجامد زیرا با توجه به شرایطی که امروز در کشور وجود دارد، رئیس جمهور آینده باید مجموعه‌ای از ویژگی‌های مثبت را داشته باشد تا بتواند با حداکثر ظرفیت و توانمندی، مشکلات متعدد و متنوعی که در کشور وجود دارد را حل کند.

عدم اعتقاد و عدم التزام دولت به مقوله عدالت، شکاف‌ طبقاتی را عمیق‌تر کرد

وی افزود: اگر بخواهیم ویژگی‌های رئیس دولت سیزدهم را برشمارید، باید این مسئله را مد نظر قرار دهیم که شرایط کشور در اثر ناکارامدی‌های کم سابقه مسئولان دولت، به ویژه شخص رئیس جمهور، در وضعیت نامناسبی قرار گرفته و عدم اعتقاد و التزام اغلب اعضای دولت از سال ۹۲ تا به امروز به مقوله «عدالت»، شکاف‌های طبقاتی موجود در جامعه را عمیق‌تر و فاصله فقیر و غنی، دارا و ندار، برخوردار و کم‌برخوردار و یا نابرخوردار را چند برابر کرده است.

آقا تهرانی ادامه داد: دهک‌های درآمدی بالا که در ناز و نعمت بودند و هنوز هم هستند؛ اما این دهک‌های پایین جامعه بودند که هر روز رویای دسترسی به رفاه حداقلی و یک زندگی معمولی را دست نیافتنی‌تر از روز قبل می‌دیدند و بدتر از همه اینکه دولت نه‌تنها برای کاهش این شکاف‌های طبقاتی تلاشی از خود بروز نداده، بلکه از هر فرصتی برای دست کردن در جیب اقشار کم‌درآمد و چه بسا بی‌درآمد استفاده می کند.

دبیرکل جبهه پایداری در همین زمینه خاطرنشان کرد: در واقع با دولتی روبرو بودیم که همزمان که برای دریافت مالیات از اقشاری که حامیش بودند مثل هنرمندان، برنامه خاصی نداشت، شبانه و بدون اقناع و اطلاع قبلی، قیمت بنزین را سه برابر کرد که دودش بیش از همه در چشم اقشار کم درآمد رفت و دیدیم که چه شرایط ویژه‌ای در کشور به وجود آورد.

حتی «سنگ قبر» هم سلطان خاص خودش را داشت

وی با اشاره به مهمترین ویژگی رئیس جمهور آینده تاکید کرد: مهم‌ترین مولفه و یا ویژگی رئیس جمهور آینده باید این باشد که در عین اعتقاد به زمینه‌سازی برای توزیع درآمد و امکانات در جامعه به صورت عادلانه، علیه فرایندهای ناعادلانه فعلی هم قیام کند و به سهم خود با ساختارهایی که موجب تداوم تبعیض و نابرابری‌های ناعادلانه در جامعه می‌شود، مبارزه کند.

آقا تهرانی افزود: علاوه بر تبعیض در توزیع درآمد و امکاناتی که در این دوره ۸ ساله بیش از هر دوره دیگری ریشه دوانید، فساد اداری و اقتصادی نیز افزایش پیدا کرد. روزی نبود که از منابع محلی در سراسر کشور، اخبار فساد در مجموعه‌های دولتی استان‌ها به گوش نرسد. در سطوح ملی هم فاجعه‌ای که دولت در قائله اختصاص ارز رقم زد، انواع و اقسام فساد سلاطین مختلف بازار را عیان کرد؛ طوری که در یک مقطع زمانی حتی «سنگ قبر» هم در کشور سلطان خاص خودش را داشت.

«توزیع رانتی ارز ۴۲۰۰ تومانی»، محصول مستقیم بی‌تدبیری آقای روحانی و جهانگیری بود

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم برای هر دولتی یک نماد انتخاب کنیم، بدون شک نماد دولت‌های یازدهم و دوازدهم همین ماجرای توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی یا به قول مردم کوچه و بازار «دلار جهانگیری» بود، خاطرنشان کرد: در واقع این مسئله محل تلاقی دو اتفاق پر تکرار در این دو دولت یعنی «فساد» و «بی‌عدالتی» بود. با آن بی‌تدبیری افسارگسیخته که در ماجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی به نمایش گذاشتند، نه تنها سوپرمن نشدند، بلکه به معنای واقعی کلمه گوشت و پوست و استخوان‌های اقشار محروم را به چرخ‌دنده‌های بی‌رحم اقتصاد لیبرالی و نئولیبرالی سپردند.

دبیرکل جبهه پایداری گفت: «توزیع رانتی ارز ۴۲۰۰ تومانی»، محصول مستقیم بی‌تدبیری آقای روحانی و جهانگیری بود که جورش را مردم معمولی کوچه و خیابان کشیدند، نه مرفهین شمال شهر نشین. لذا رئیس جمهور آینده باید اهل مبارزه جدی، واقعی و غیرنمایشی با فساد باشد.

بودجه‌ای که صدر تا ذیلش غیر واقعی و غیر عادلانه است مشکلات را بیشتر می کند

وی با اشاره به موضوع قیمت گذاری ارز در بودجه ادامه داد: با شرایطی که دولت در کشور به وجود آورده، افزایش قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی که به کالاهای اساسی تعلق می‌گیرد، در شرایط فعلی غلط اندر غلط است. چرا که بازار را به این نوع مدیریت ارز وابسته و یا اصطلاحاً شرطی کرده‌اند. البته که پیشنهاد ما در این مورد، رد کلیات این بودجه است. بودجه‌ای که صدر تا ذیلش هم غیر واقعی است و هم غیر عادلانه، به کار نمی‌آید و فقط بر تعدد و شدت مشکلات می‌افزاید.

«فسادگریزی» کافی نیست، همه مدیران باید «فسادستیز» هم باشند

آقا تهرانی با اشاره به ضرورت فساد گریزی مدیران گفت: برخی هستند که شاید خودشان آدم‌های فاسدی نباشند؛ اما اهل مبارزه با فساد هم نیستند، «فسادگریزی» کافی نیست، همه مدیران به ویژه در این مقطع زمانی باید «فسادستیز» هم باشند. مدیری که خودش در مجموعه تحت امر خودش نسبت به فساد حساسیت نداشته باشد، نه تنها نمی‌تواند فساد را جمع کند، بلکه مدیریتش «فسادزا» هم خواهد شد.

نمی‌شود یک شبه به قهرمان مبارزه با فساد و قله عدالت‌محوری تبدیل شد

وی با اشاره به این نکته که نمی‌شود یک شبه به قهرمان مبارزه با فساد و قله عدالت‌محوری در تصمیم‌گیری و مدیریت تبدیل شد، افزود: بالاخره همه آنانی که امروز در معرض کاندیداتوری برای انتخابات ۱۴۰۰ هستند، کارنامه و گذشته‌ای دارند. باید مبرهن باشد که فلان کاندیدا واقعاً به عدالت‌محوری و فسادستیزی معتقد است و یا اینکه چون احساس کرده با این شعار می‌تواند در رقابت‌های انتخاباتی پیروز شود، آن را انتخاب کرده. پس از اینهمه تحمل ناراستی و ناتوانی مسئولان دولتی به‌ویژه شخص رئیس جمهور، دیگر نباید عدالت فقط شعار و لقلقه‌ی زبان باشد، عدالت شعاری تاریخ مصرفش تا زمان اعلام نتایج انتخابات است. بعد از رسیدن به مقام و منصب دیگر کارکردی ندارد. این نوع عدالت‌محوری به درد مردم نمی‌خورد. عدالت‌محوری در عمل باید ثابت شده باشد.

جبهه پایداری با جریان انحرافی و التقاطی هیچ نسبتی ندارد

آقا تهرانی با بیان اینکه از نظر ما به عنوان جبهه پایداری، اعتقاد به عدالت‌محوری در برنامه‌ها و فسادستیزی باید یک رکن مهم و تغییرناپذیر داشته باشد و آن هم «ولایت‌مداری» است، تصریح کرد: ما رهبر معظم انقلاب را قله عدالتخواهی و فسادستیزی می‌دانیم. عدالت‌طلبی و مبارزه با فساد اگر بدون توجه به منویات و خطوط فکری که رهبری در این زمینه مشخص کرده‌اند باشد، منحرف خواهد شد. کما اینکه تجاربی هم در این زمینه داریم. در گذشته مواردی داشته‌ایم که برخی مسئولین شعار عدالت می‌دادند و چه بسا هنوز هم می‌دهند؛ لکن از مسیر ولایت فاصله گرفته‌اند و اصرار هم دارند که این فاصله اولاً حفظ و ثانیاً بیشتر کنند. طبیعتاً چنین رویه‌ای به هیچ وجه مورد تایید جبهه پایداری نیست. جبهه پایداری با جریان انحرافی و التقاطی هیچ نسبتی ندارد.

عدالت محوری و فساد ستیزی باید مهم‌ترین ویژگی رئیس جمهور آینده باشد

دبیرکل جبهه پایداری در ادامه این گفت وگو با اشاره به اینکه تاکید من بر عدالت‌محوری و فسادستیزی به معنی بی اهمیتی سایر ویژگی ها نیست، افزود: این دو ویژگی به یک معنا، ویژگی‌های دیگر را هم دربرمی‌گیرد. مثلاً اینکه رئیس جمهور آینده شخص کارامدی باشد و اهل استفاده از برنامه‌های علمی، به روز و جامع باشد، حتماً خیلی مهم است. اما من اینطور می‌گویم که اگر رییس جمهور آینده واقعا، اراده برهم زدن این بساط ناعادلانه‌ای، که در اثر بی تفاوتی ۸ ساله دولت روحانی گسترده‌تر  ازهر زمان دیگری شده را داشته باشد، حتماً باید به سراغ راهکارهای علمی و نوین و کارامد برود و خودش هم در دوران مدیریتش کارامد بوده باشد. چون این آقایان همیشه مدعی، کاری با کشور کردند که دیگر با تعارف و ملاحظه‌کاری کار جلو نمی‌رود. باید با استفاده از روش‌های تخصصی و علمی این فاصله طبقاتی ایجاد شده را کم‌تر کرد.

آن‌ها که تصمیمشان را برای کاندیداتوری گرفته‌اند، تیم اولیه‌شان را معرفی کنند

وی با  بیان اینکه علاوه بر شخص رئیس ‌دولت، حلقه اولیه و اصلی که بناست رئیس جمهور را در اداره امور کشور یاری کنند، باید مشخص باشد، افزود: ما معتقدیم اصلاً اگر معلوم نباشد که کاندیدا با چه گروهی قرار است دولت را اداره کند، نمی‌توان ارزیابی دقیقی از کاندیدای مورد نظر داشت. آنها که تصمیمشان را برای کاندیداتوری گرفته‌اند، تیم اولیه‌شان را هم باید مشخص و معرفی کنند تا این ارزیابی صورت بگیرد که کاندیداها، تیمشان را تا چه میزانی برمبنای شعارها و ادعاهایشان انتخاب کرده‌ اند. به یک معنا شاید این اولین آزمون صداقت کاندیدا باشد که مردم متوجه می‌شوند که یک کاندیدا واقعاً چقدر حاضر است پای حرفش بماند.

رئیس جمهور آینده باید صدای اهالی غیزانیه، خوزستان، کولبران کردستان و کپرنشینان سیستان و بلوچستان باشد

آقا تهرانی افزود: ویژگی دیگری که رئیس دولت آینده باید داشته باشد، این است که به ظرفیت‌های داخلی و فرصت‌های بی‌شمار اقتصادی که در کشور وجود دارد، توجه کند و اعتقاد قلبی داشته باشد که هم می‌شود و هم می‌توان با فعال کردن این ظرفیت‌ها بخش قابل توجهی از مشکلات معیشتی مردم را حل کرد.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور آینده در مسئله «توجه به فرصت‌های داخلی» باید درست عکس رئیس جمهور کنونی عمل کند. ما در این حدود ۸ سال گذشته بارها دیدیم که در ذهن رئیس قوه مجریه مشکل آب خوردن مردم هم در گرو اتفاقات خارج از مرزها است. به حدی که اگر مثلاً می‌گفتند دولت قرار است نان بربری و سنگک را هم از طریق روابط خارجی مدیریت کند، چندان غیر قابل باور و تعجب برانگیز نبود.

حجت الاسلام آقا تهرانی با بیان اینکه  برای مدیریت کشور،باید به سمت مردم برگشت و از ظرفیت‌های مردم بهره برد، گفت: هرجا مردم وارد شدند، درخشیدند و گره‌کشا بودند. رئیس جمهور آینده باید به معنای دقیق کلمه «مردمی» باشد و مهمتر از آن مطالبات اقشار محروم را نمایندگی کند. به خاطر عملکرد ضد عدالت ۸ ساله دولت، بخش هایی از مردم احساس می‌کنند که دولت اصلاً آن‌ها را نمی‌بیند. چه برسد به اینکه بخواهد مطالباتشان را نمایندگی کند.

وی افزود: ما رئیس جمهوری می‌خواهیم که صدای اهالی غیزانیه خوزستان،کولبران کردستان،کپرنشینان سیستان و بلوچستان،کارگران کوره‌های آجرپزی اطراف تهران، روستایی‌ها، حاشیه‌نشین‌ها، جنوب شهری‌ها هم باشد. اقشار مرفه و برخوردار به اندازه کافی صدایشان بلند هست؛ لکن اینهایی که واقعا زیر سنگینی بار فقر دارند خمیده می‌شوند، در ۸ سال اخیر اصلاً صدایشان شنیده نشده است.

آقا تهرانی تصریح کرد: رئیس جمهور آینده باید امید را در دل آن اقشاری که دولت فعلی فراموششان کرده،بازگرداند؛در یک کلام: «رئیس جمهور آینده باید رئیس جمهور فراموش‌شده‌ها باشد.»

کاندیدای جریان انقلاب باید هم اصلح باشد و هم رای‌آور

وی در ادامه این گفت وگو با اشاره به ویژگی های کاندیدای جریان انقلاب نیز گفت: کاندیدای جریان انقلاب علاوه بر اینکه باید مجموعه قابل قبولی از ویژگی‌های مثبت گفتمانی و تخصصی را به صورت توامان داشته باشد و به بیان بهتر «اصلح» باشد، باید قابلیت رای‌آوری هم داشته باشد. بارها اعلام کرده‌ایم اساساً «رای‌آوری» یکی از ویژگی‌های اصلح است.

دبیرکل جبهه پایداری خاطرنشان کرد: اگر یک کاندیدایی هرچقدر به لحاظ گفتمانی و تخصصی مورد تایید باشد، اما بصورت بالقوه قابلیت رای‌آوری نداشته باشد، نمی‌توان با وی وارد انتخابات شد. صرفاً شرکت در انتخابات که معیار نیست. کاندیدا باید این «قابلیت بالقوه رای‌آوری» را داشته باشد که با تلاش نیروهای انقلابی به بالفعل تبدیل شود.

کاندیدای نهایی جبهه پایداری در زمان مناسب معرفی می شود

وی با بیان اینکه تصمیم نهایی جبهه پایداری در رابطه با انتخابات ۱۴۰۰ متناسب با شرایط و اقتضائات عرصه انتخابات خواهد بود، افزود: تلاش می‌کنیم کاندیدای اصلحِ رای‌آوری که «عدالت‌محوری» و «فسادستیزی» رکن اصلی رویکردهایش باشد را در زمان مناسب معرفی کنیم.

آقا تهرانی گفت: جبهه پایداری در این انتخابات تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا جریانی که در طی ۸ سال گذشته به جای حل مشکلات مردم، از هر روزنه‌ای برای افزایش قدرت سیاسی استفاده کرد و در این مسیر ابایی از گروگان گرفتن نان شب مردم هم نداشت، مجددا نتواند با جنجال‌های شب انتخابات یک دوره هشت ساله تلخ دیگر را به خانواده‌های ایرانی تحمیل کند. آ‌نهایی که با ندانم کاری و بی مسئولیتی «شکاف‌های درآمدی» دیروز را تبدیل به «دره‌های طبقاتی» امروز کرده‌اند، توانایی حل مشکلات مردم را ندارند زیرا اغلب مشکلات فعلی را خودشان به وجود آورده‌اند.

تلاش برای وحدت  جریان انقلاب / مدل چهار مرحله‌ای وفاق را دنبال خواهیم کرد

وی افزود: به عنوان جبهه پایداری تلاش خواهیم کرد که سایر گروه‌های جریان انقلابی را با خود همراه کنیم تا با اتفاق نظر حول محور شاخص‌های گفتمان انقلاب اسلامی، تلاشی هماهنگ برای نجات کشور از غربگرایی و غربگرایان را سازماندهی کنیم.

دبیرکل جبهه پایداری با بیان اینکه برای رسیدن به اتفاق نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ ابتدا باید وحدت گفتمانی در بین نیروهای انقلاب شکل بگیرد، افزود: جبهه پایداری از همه گروه‌های انقلابی دعوت می‌کند تا حول گفتمان عدالت به عنوان گفتمان کلانی که نیاز وضعیت این روزهای کشور است و خرده‌گفتمان‌های دیگر همچون کارامدی را هم در برمی‌گیرد، اجماع کنند.

وی گفت: جبهه پایداری از همه گروه‌های مختلف دایره جریان انقلاب می‌خواهد که برنامه‌ها و طرح‌های خود را برای حل مشکلات و مسائل مردم به میدان بیاورند تا این بی‌عدالتی که در توزیع درآمد و امکانات وجود دارد، هر روز بیش از روز گذشته کاهش یابد. دعوت نیروهای انقلاب به «عدالت‌محوری و فسادستیزی» در این وانفسای تبعیض‌آمیزی که غربگرایان در کشور به وجود آورده‌اند، رسالتی است که جبهه پایداری برای خودش قائل است.

آقا تهرانی به مدلی که در این مسیر به کارگرفته می شود نیز اشاره کرد و گفت: به لحاظ سازمانی و تشکیلاتی بخش قابل توجهی از مدل جبهه پایداری برای وفاق نیروهای انقلاب با انتخابات‌های پیشین مشترک است.

وی  در توضیح ساز و کار این مدل نیز گفت: آن مدل چهار مرحله‌ای که جبهه پیش از آن دنبال می‌کرد، همچنان ثابت است که الان دیگر این مدل چهار مرحله‌ای را همه می‌دانند: اول اینکه گروه‌های انقلابی از تخریب همدیگر بپرهیزند، دوم اینکه وحدت گفتمانی حول ترویج گفتمان عدالت به عنوان مسیر کلی حل مشکلات کشور باشد، سوم اینکه حول محور شاخص‌ها وحدت صورت بگیرد، چهارم هم اینکه وحدت حول گزینه اصلحی که از مسیر سه مرحله پیشین شناخته شده باشد، شکل بگیرد. بدیهی است ابتدایی ترین ویژگی گزینه اصلحی که به آن اشاره می‌کنیم، ولایتمداری است.