جلوگیری از 37 میلیون مرگ با واکسیناسیون

59

1399/11/12

10:47


جلوگیری از 37 میلیون مرگ با واکسیناسیون

سلامت نیوز: واکسیناسیون علیه بیماری های واگیردار مختلف، سال های متمادی است که در کشور ما و دیگر کشورهای جهان جریان دارد. نتایج یک مطالعه بین المللی جدید در این باره نشان می دهند که این فرایند تنها از سال 2000 به بعد، از 37 میلیون مرگ جلوگیری کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس،بر اساس تحقیقات جدیدی که بر مبنای مدل سازی ریاضیاتی انجام شده است، واکسیناسیون علیه 10 عامل بیماری زای اصلی دنیا توانسته در طول سال های متمادی، تأثیر قابل توجهی بر سلامت عمومی در کشورهای کم درآمد و یا با درآمد متوسط که به اختصار LMIC خوانده می شوند، داشته باشد.
این مطالعه که توسط پژوهشگران دانشگاه کمبریج و کالج امپریال لندن انجام شده، تخمین زده است که از سال 2000 تا 2019 با انجام واکسیناسیون علیه ده بیماری مختلف از 37 میلیون مرگ جلوگیری شده است و این رقم تا سال 2030 می تواند به 69 میلیون نجات از مرگ افزایش یابد.
به گفته این محققان، بیشتر این تأثیرات در کودکان زیر پنج سال بوده و مهم ترین بیماری نیز در این خصوص، بیماری واگیردار سرخک بوده است.
واکسن ها مداخلات بهداشتی مقرون به صرفه ای هستند که به طور قابل توجهی مرگ و بیماری ناشی از طیف وسیعی از بیماری ها را کاهش می دهند.به گزارش سیناپرس، برنامه های بین المللی، در سال های متمادی پوشش واکسن های معمول کودکان را در کشورهای LMIC افزایش داده اند و لازم است برای آگاهی از سرمایه گذاری های آینده، تأثیرات چنین برنامه هایی را محاسبه و ارزیابی نمایند.

اما به گفته متخصصان، اندازه گیری مستقیم تأثیر واکسیناسیون های گسترده، به دلیل محدودیت در داده ها و سیستم های نظارت بر بیماری، امری دشوار است. به همین دلیل مدل های ریاضی می توانند بر اساس داده های مربوط به بار بیماری و پوشش واکسن، برآوردهای ارزشمندی را در این باره ارائه دهند.
این مطالعه جدید شامل 16 گروه تحقیقاتی مستقل بوده که تأثیر برنامه های واکسیناسیون کودکان را در 98 کشور زیرمجموعه LMIC مدل سازی کرده اند.
در این مطالعه تأثیر برنامه های واکسیناسیون علیه ده پاتوژن زیر ارزیابی شده است: هپاتیت B (HepB)، هموفیلوس آنفلوانزا نوع b (Hib)، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، آنسفالیت ژاپنی (JE)، سرخک، سرم گروه A Neisseria meningitidis (MenA)، استرپتوکوک پنومونیه، روتاویروس، ویروس سرخچه و ویروس تب زرد (YF).
به گزارش سیناپرس، این محققان اظهار داشته اند: «بر اساس سرمایه گذاری بسیار ضروری و مفیدی که در برنامه های واکسیناسیون کودکان در کشورهای کم درآمد و

با درآمد متوسط (LMIC) انجام شده است، تعداد کودکان واکسینه افزایش یافته است. برای اطلاع از سرمایه گذاری های مشابه در آینده و اطمینان از ادامه آن، ما باید تأثیر این برنامه ها را بر سلامت عمومی ارزیابی کنیم».

آن ها افزوده اند: «در همین راستا، مدل سازی ما شواهد محکمی در مورد اثربخشی برنامه های واکسیناسیون در LMIC ارائه داده و نشان داده است که در صورت پایدار نبودن برنامه های فعلی واکسیناسیون، چه مزیت هایی ممکن است از بین برود.».

این یافته های علمی که ارائه آن ها می تواند به ارگان های بین المللی و ملی در کشورهای مختلف برای ادامه مسیر اثربخش واکسیناسیون عمومی بالاخص برای کودکان کمک نماید، در نشریه معتبر The Lancet منتشر شده اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو