اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و شصت و هشتمین جلسه این شورا بررسی نرخ عوارض طرح ترافیک و عوارض ساختمانی را برای سال آینده در دستور کار داشتند که در همین راستا محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: نرخ پایه عوارض برای سال آینده از سوی شهرداری ۲۰ درصد در نظر گرفته شده بود که کمیسیون های تخصصی این نرخ را به ۲۵ درصد افزایش دادند. بر این اساس نرخ پایه عوارض از ۲۸ هزار و ۸۰۰ به ۳۵ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

وی افزود: افزایش بهای خدمات صدور مجوز تردد نیز از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافت. در پایان ماده‌های این لایحه اضافه شده است که تبصره‌های این لایحه مطابق با تصویب سال ۹۹ و اصلاحات بعدی به قوت خود باقی است. در این لایحه، مصوبه شماره ۵۶ شورای ترافیک که بر اساس آن، ورود کامیون‌های حمل سوخت و آرد رایگان بوده است، همچنان رایگان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در این لایحه ۴۰ درصد به امر نوسازی حمل و نقل عمومی اختصاص داده شده است افزود:این رقم هر ساله در نظر گرفته می‌شد اما از سوی شهرداری به سازمان حمل و نقل عمومی اختصاص نمی‌یافت که در لایحه امسال، سهم ۴۰ درصد از محل عوارض طرح ترافیک، به طور مستقیم به حساب سازمان حمل و نقل واریز می شود.

در ادامه این جلسه، احمد مسجدجامعی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با افزایش نرخ محدوده طرح ترافیک گفت: لازم اســـت ما از همان نخست بودجه را درست تدوین می‌کردیم نه اینکه برای تحقق آن مجددا از لحاظ اقتصادی به مردم فشار بیاوریم. برخی‌ها به دنبال تحقق بودجه هستند، اما اینکه بودجه محقق نمی‌شود مشکل مردم نیست.

وی افزود: باید بگویم که ما در حال آب بستن در بودجه هستیم. شهرداری پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی عوارض را ارائه داده، اما سوال اینجاست که چگونه به ۲۵ درصد رسیدیم؟ لذا خواستار بازگشت درصد مبلغ عوارض به لایحه شهرداری یعنی همان ۲۰ درصد هستم.

سید حسن رسولی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران در موافقت با این لایحه گفت: تورم نقطه به نقطه ای  امسال ۳۸.۵ درصد بوده و برای سال آتی پیش‌بینی ۴۰ درصد تورم نقطه به نقطه می‌شود و این درحالی است که هزینه اداره شهر بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته و درآمدهای شهرداری نیز هنوز به ۷۰ درصد نرسیده است. دولت نیز از پرداخت حقوق شهرداری جلوگیری می‌کند و سهم شهرداری از محل ماده ۲۳ قانون راهنمایی و رانندگی که مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان می‌شود را گروگان گرفته است. دولت در لایحه بودجه سال آینده برای کل مترو ۶۴ میلیارد تومان اعتبار گذاشته و این در حالیست که ساخت هر یک کیلومتر نیازمند هزار میلیارد تومان است.

به گزارش ایسنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران نهایتا با ۱۹ رای موافق با افزایش ۲۵ درصدی نرخ عوارض طرح ترافیک برای سال آینده موافقت کردند و همچنین افزایش ۵۰ درصدی نرخ عوارض ساختمانی برای سال آینده نیز به تصویب اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسید.