منابعی آگاه خبر داده‌اند که «مایک پنس»، معاون «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا قصد دارد یک گروه سیاسی با تمرکز بر امور سیاسی تشکیل دهد و آینده سیاسی خود را بدون ترامپ رقم بزند.

وبگاه شبکه خبری «ان‌بی‌سی نیوز» به نقل از این منابع آگاه نوشته پنس در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل این کمیته سیاسی است.

این منابع آگاه همچنین خبر داده‌اند که مایک پنس برنامه خود برای این منظور را در هفته‌های آینده اعلام خواهد کرد. 

پنس در دولت پیشین آمریکا، روابطش با دونالد ترامپ به تیرگی گروید و حتی به تنهایی در مراسم تحلیف «جو بایدن»‌، رئیس‌جمهور جدید آمریکا شرکت کرد.

وی بعد از مراسم تحلیف بایدن واشنگتن را ترک و قبل از سکونت دوباره در ایالت ایندیانا به همراه همسر خود به تعطیلات رفت.

پیش از بر‌گزاری جلسه کنگره برای تأیید آرای الکترال انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که در تاریخ ششم ژانویه ۲۰۲۱ بر‌گزار شد، ترامپ که تمام تلاش‌هایش برای تغییر نتایج انتخابات به بن بست ختم شده بود، بار‌ها با انتشار پیام‌های توئیتری از معاون خود خواست که نتایج انتخابات در ایالت‌ها را رد کند.

ترامپ همچنین در روز بر‌گزاری این جلسه و ساعاتی پیش از آن، به تحریک هواداران خود برای حمله به ساختمان کنگره، متهم شد.

کنگره آمریکا روز ششم ژانویه (هفدهم دی) در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند و خود نیز در میان آن‌ها به سخنرانی پرداخت.

به دنبال این حادثه چند قانونگذار آمریکایی خواستار استیضاح ترامپ در مجلس سنا شدند. 

هفته آینده جلسات حقوقی و چند روز پس از آن جلسه استیضاح ترامپ آغاز می‌شود. این در حالی است که بامداد امروز (یکشنبه) منابع آگاه خبر دادند که پنج تن از وکلای پرونده استیضاح ترامپ کناره‌گیری کردند.

طبق توافق رهبران جمهوری‌خواه و دموکرات سنا، جلسه استیضاح ترامپ در روز هشتم فوریه (۲۰ بهمن ماه دوشنبه) برگزار خواهد شد.