در نخستین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟

93

1399/11/12

22:55


جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که علی انصاریان بازیگر یکی از فیلم‌های روز اول به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری است.

در نخستین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟

سرویس سینمایی هنرآنلاین: سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در حالی روز 12 بهمن‌ماه آغاز به کار کرد که به دلیل شرایط پاندمی کرونا، افتتاحیه نداشت و نخستین روز آن در حالی سپری شد که دو فیلم "رمانتیسم عماد و طوبا" ساخته کاوه صباغ زاده و "بی‌همه‌چیز"ساخته محسن قرایی در سینمای اصحاب رسانه به روی پرده رفت.

برج میلاد و پردیس ملت امسال دو سالنی هستند که به اصحاب رسانه اختصاص یافته‌اند و در سالن‌های سینما نیز صندلی‌ها به نحوی چینش شده است که فاصله اجتماعی رعایت شده و سالن‌ها به شکل گسترده ضدعفونی می‌شوند.

در سئانس اول از روز نخست فیلم "رمانتیسم عماد و طوبا" دومین ساخته کاوه صباغ‌زاده به روی پرده سینماها رفت. فیلمی عاشقانه و فانتزی که بی‌شباهت به ساخته اول این کارگردان یعنی "ایتالیا ایتالیا" نیست. اما به نظر می‌رسد کارگردان به‌نوعی پختگی در روایت رسیده است و در ادامه فیلم اول خود که پرداختن به زندگی زوجین است این بار از زاویه نگاهی متفاوت روند زندگی زوجین را مورد بررسی و نمایش قرار داده است. داستان از جایی آغاز می‌شود که عماد و طوبا زندگی عاشقانه خود را آغاز می‌کنند و در این مسیر ازخودگذشتگی‌ها و خودخواهی‌های دو طرف در زندگی زناشویی و مسئولیت و تعهدی که در قبال یکدیگر و فرزندانشان دارند به نمایش گذاشته می‌شود و مخاطب می‌تواند در قالب یک داستان فانتزی به تماشای آن بنشیند.

نشست فیلم رمانتیسم عماد و طوبا

در این فیلم علی انصاریان، حسام محمودی، الناز حبیبی به ایفای نقش می‌پردازند. نشست خبری این فیلم پس از نمایش آن با حضور کاوه صباغ‌زاده (کارگردان)، مهدی صباغ‌زاده (تهیه‌کننده)، الناز حبیبی (بازیگر)، شهرام نجاریان (مدیر فیلمبرداری)، محسن دارسنج (طراح چهره‌پردازی)، پگاه احمدی (تدوینگر)، آرام موسوی (طراح لباس) و محمدرضا میرزا محمدی (طراح صحنه) برگزار شد.

غایب اصلی این نشست علی انصاریان بود که ایفاگر نقش پدر طوبا در قصه بود اما او به دلیل ابتلا به بیماری کرونا این روزها در بستر بیماری و بیمارستان است و به همین دلیل نتوانست در نشست خبری این فیلم حضور داشته باشد.

کاوه صباغ‌زاده با تأکید بر این که فیلم من بیشتر در فضای شاد است تا رمانتیک، افزود: برای فیلم بعد‌ی‌ام، نمی‌خواهم خودم را تکرار کنم و درامی رئال و عاشقانه خواهم ساخت.

مهدی صباغ‌زاده گفت: این فیلم مخارج سنگینی داشت و فیلمنامه پیچیدگی‌های زیادی داشت و فیلمبرداری آن سه ماه زمان برد. اما درنهایت می‌توانم بگویم که از نتیجه کار راضی هستم و این اعتقاد ربطی به رابطه پدر و پسری ما ندارد.

صباغ‌زاده ابراز امیدواری کرد مردم در سلامت به تماشای فیلم‌ها بنشینند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

او همچنین ادامه داد: فیلمی که روی پرده دیدید، بهترین کاری بود که از دست ما برمی‌آمد و فکر نمی‌کنم بهتر از این می‌توانستیم کاری انجام دهیم. نمی‌توان فیلمی فانتزی ساخت که هیچ بخش رئالی در آن نباشد و از دل همین تضاد میان رئال و فانتزی است که زندگی و فیلم شکل می‌گیرد.

اما فیلم دومی که به روی پرده رفت،"بی‌همه‌چیز" سومین ساخته محسن قرایی بود که با همراهی محمد داودی داستان آن را نوشته است. قصه درباره زنی است که در پی احقاق حق خود به روستای زادگاهش بازمی‌گردد اما با ورود او اتفاقاتی در روستا رخ می‌دهد که پیش برنده قصه است. پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، باران کوثری، هادی حجازی‌فر، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، لاله مرزبان، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی، زهیر یاری، عیسی یوسفی پور، خسرو پسیانی، مهدی صباغی، عرفان ناصری، محسن نوری، مهران وثوقی، رؤیا بختیاری، اسدالله منجزی، آسیه سلطانی، نسیم فروغ، سارا افشار، امیر شاه علی، محمدمهدی بخشی گروه بازیگران "بی‌همه‌چیز" را تشکیل می‌دهند.

در نشست خبری این فیلم، محسن قرایی (کارگردان)، جواد نوروزبیگی (تهیه‌کننده)، مرتضی هدایی (مدیر فیلمبرداری)، پرویز پرستویی (بازیگر) و باران کوثری (بازیگر) حضور داشتند.

قرایی درباره اقتباس از نمایشنامه "ملاقات با بانوی سال‌خورده" گفت: من حتی پیش از ساخت فیلم اولم، دوست داشتم این اثر را بسازم، اما به دلیل شرایط پیچیده، پرهزینه و پربازیگری که داشت شرایطش را نداشتم.

او ادامه داد: این متن را در دوران دانشجوییم خوانده بودم و دوستش داشتم و دلم می‌خواست آن را کار کنم.

در ادامه پرویز پرستویی درباره شخصیت امیر که در این فیلم ایفا کرد، گفت: اولین چیزی که برای من در انتخاب نقش مهم است، دوست داشتن متن و نقش است. محسن قرایی را هم از پیش می‌شناختم و وقتی متن را به من دادند فکر کردم شرح وظیفه من این است که در این فیلم حضور داشته باشم.

باران کوثری نیز درباره حضور در فیلم "بی‌همه‌چیز" گفت: بدون حضور عوامل پشت صحنه من نمی‌توانستم از پس اجرای این نقش بربیایم و اکنون خیلی خوشحالم برای اثری که دوستش دارم در جشنواره فیلم فجر حضور دارم.

پرستویی با بیان اینکه کمک‌های من از دل التهابات اجتماعی آمده است، افزود: وقتی دیدم مسئولان اقدامی نمی‌کنند، تصمیم گرفتم در حد توانم در جامعه کمک کنم. اما کم‌کاری من ربطی به فعالیت‌های اجتماعی‌ام ندارد. باید از بازی خانم مرزبان هم بگویم که فکر می‌کنم بسیار عالی و خوب بازی کرد. در فیلم‌های ما بسیاری از مواقع فیلم‌ها به دلیل هنرور آسیب می‌بینند. من لازم می‌بینم در اینجا از همه هنروران "بی‌همه‌چیز" تشکر کنم و دست یکایک آن‌ها را می‌بوسم.

در بخشی دیگر از این نشست، قرایی کار کردن با این تیم را برای خود موهبت دانست و گفت: هیچ‌چیزی برای یک کارگردان از این جذاب‌تر نیست که اگر درخواست به‌ظاهر غیرممکنی دارد، عوامل پشتش باشند.

در ادامه مرتضی هدایی مدیر فیلمبرداری "بی‌همه‌چیز" توضیح داد: یک پروسه خیلی سختی در این فیلم داشتیم و آن انتخاب لوکیشن بود. با تحقیق فراوان تیم تولید درنهایت لوکیشن را پیدا کردیم. بسیاری از مناظر را هم جواد مطوری با استفاده از جلوه‌های ویژه بصری ایجاد کرد. فکر می‌کردیم فیلم ما باید پر از مناظر بدیع باشد.

پرستویی در ادامه این نشست به هنجارهای جامعه اشاره کرد و گفت: به‌عنوان فخر و غرور نمی‌گویم اما گاهی فکر می‌کنم زندگی‌ام همانند "امیر" شده، مجبورم سکوت کنم و از دردها و ناهنجاری‌ها نگویم. خودم را هم از دنیای مجازی جدا کرده‌ام.

او ادامه داد: شاید به من بگویند ریاکار هستی اما من این ریاکاری را بسیار دوست دارم. درنهایت شخصیت امیر فکر می‌کند که دیگر چیزی برای گفتن ندارد و برای همین تعادلش به هم می‌خورد و دست به آن تصمیم می‌زند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو