طرز تهیه کته ماش

طرز تهیه کته ماش مجلسی و خوشمزه با گوشت

کته ماش یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. این غذا خوشمزه با روش های متنوعی تهیه می شود، مثلا اگر بخواهیم این غذا را به صورت ساده برای شام یا ناهار سرو کنیم، می توانیم آنرا به صورت کاملا ساده درست کنیم، ولی اگر بخواهیم از این غذای خوشمزه به عنوان یک غذای مجلسی در مهمانی های خود استفاده کنیم، بهتر است در کنار این غذا از گوشت قلقلی سرخ شده، گوشت مرغ و یا مانند این دستور از ماهیچه استفاده کنیم تا ترکیب بهتری داشته باشیم، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۳ تا ۴ نفر
برنج۳ پیمانه
ماهیچه بزرگ۱ عدد
ماش خشک۱ پیمانه
روغن حیوانی۳ قاشق غذاخوری
خرما۶ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
چوب دارچین و زردچوبهبه مقدار کافی

دستور پخت کته ماش

مرحله اول

برای تهیه کته ماش مجلسی با ماهیچه ابتدا ماش ها را داخل کاسه ای می ریزیم و تا سطح روی آن ها آب می ریزیم و کنار می گذاریم تا به مدت ۲ الی ۳ ساعت خیس بخورند و در این مدت آب را چندین مرتبه تعویض می کنیم.

مرحله دوم

سپس قابلمه ای را تقریبا تا نیمه آب می کنیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید.بعد ماش ها را داخل صافی می ریزیم و می شوییم و داخل آب جوش می ریزیم و اجازه می دهیم تا ماش ها کاملا پخته شوند(نه در حد له شدن)

مرحله سوم

در این مرحله پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه خلالی خرد می کنیم، سپس داخل قابلمه ای کمی روغن می ریزیم و روی حرارت ملایم می گذاریم و پیازهای خرد شده را داخل آن می ریزیم.

مرحله چهارم

حالا ماهیچه را نیز داخل قابلمه قرار می دهیم و کمی زرد چوبه نیز اضافه می کنیم و مداوم ماهیچه و پیازها را تفت می دهیم تا رنگ ماهیچه کاملا تغییر کند و بعد ۲ لیوان آب روی آن می ریزیم و یک چوب دارچین نیز می افزاییم.

مرحله پنجم

سپس اجازه می دهیم تا به مدت ۵ ساعت خوب بپزد.بعد ماش پخته شده را داخل صافی می ریزیم  کنار می گذاریم تا آب اضافه آن خارج شود. در ادامه هسته خرما ها را بیرون می آوریم و آن ها را از وسط نصف می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله ششم

در این مرحله برنج را می شوییم و داخل قابلمه ای می ریزیم و تا یک بن انگشت روی برنج را آب بگیرد آب داخل قابلمه می ریزیم و کمی نمک اضافه می کنیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مواد را هم می زنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله اجازه می دهیم تا آب موجود کاملا تبخیر شود (روغن اضافه نمی کنیم) بعد برنج را داخل کاسه ای می ریزیم و داخل همان قابلمه روغن می ریزیم و اگر تمایل داشتید کمی زعفران دم کرده نیز بریزید.

مرحله هشتم

در ادامه نان را کف قابلمه قرار می دهیم تا ته دیگ داشته باشیم و دو کفگیر برنج می ریزیم و روی آن از ماش پخته شده می ریزیم.بصورت لایه لایه می ریزیم تا به اندازه یک کفگیر از پلو بماند و همین طور کمی از ماش نیز می گذاریم بماند.

مرحله نهم

در این مرحله ماهیچه پخته شده را به همراه خرماها روی پلو و ماش قرار می دهیم و بعد پلو باقی مانده و همچنین ماش را روی آن می ریزیم تا کاملا ماهیچه پنهان شود. در ادامه درب قابلمه را به صورت کیپ می گذاریم.

مرحله دهم

حرارت را تقریبا رو به زیاد می کنیم تا به مدت ۵ دقیقه بخار داخل قابلمه بپیچد و بعد حرارت را ملایم رو به کم می کنیم تا به مدت ۴۰ دقیقه غذا بپزد.بعد کته ماش آماده شده را در دیس می کشیم و ماهیچه را روی آن قرار می دهیم و نوش جان کنید.