طرز تهیه شامی نخود

طرز تهیه شامی نخود جوادجوادی گوشت چرخ کرده xvc jidi ahld ko n

شامی نخود یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که با دستورها و مواد متنوعی تهیه می شود. در برخی شهرهای کشور این شامی به عنوان یک غذای مجلسی و مناسبتی شناخته می شود و در مناسبت های مهم تهیه می شود. در تهیه این شامی به جای نخود کامل می توانیم از نخود لپه شده هم استفاده کنیم. یکی از مواردی که باعث خوشمزه تر شدن این شامی می شود این است که در تهیه آن از سبزیجات محلی استفاده می شود که هر از شهری هستید می توانید از سبزیجات محلی و سنتی همان شهر در تهیه این شامی استفاده کنید، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۳ تا ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
نخود۱ لیوان
سیب زمینی۲ عدد متوسط
پیاز۱ عدد متوسط
سبزی معطر۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۲ عدد
آرد نخودچی۱ قاشق غذاخوری
پودر سیر و فلفل قرمزبه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت شامی نخود

مرحله اول

برای تهیه شامی نخود خوشمزه ابتدا نخود را از شب قبل در یک کاسه آب قرار می دهیم تا نفخش گرفته شود. در صورت امکان چندین بار آب درون کاسه را تعویض می کنیم تا نفخ نخود به طور کامل گرفته شود.

مرحله دوم

در این مرحله نخود را به همراه سیب زمینی داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس ۳ پیمانه آب اضافه می کنیم. در ادامه قایبمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا نخود و سیب زمینی ها به طور کامل بپزند.

مرحله سوم

پس از اینکه نخود به طور کامل پخت، آنرا داخل میکسر می ریزیم و میکس می کنیم تا کاملا یکدست شوند، سپس درون یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه پوست سیب زمینی ها را به آرامی جدا می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله سیب زمینی ها را رنده می کنیم و به نخود میکس شده اضافه می کنیم. در ادامه پیاز را نیز رنده می کنیم و پس از گرفتن آب اضافی اش به هرماه گوشت چرخ کرده به کاسه حاوی نخود اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

حالا سبزی معطر را به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم و به همراه تخم مرغ، آرد سفید، مقداری پودر سیر، فلفل قرمز، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه می کنیم، سپس مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله ششم

در این مرحله روی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت یک ساعت در یخچال قرار می دهیم تا طعم مواد با هم تلفیق شود. در ادامه کاسه را از یخچال خارج می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله هفتم

حالا کمی روغن به تابه اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا روغن به خوبی داغ شود. در ادامه به اندازه یک گردو از مواد بر می داریم و با دست انرا به صورت گرد یا بیضی شکل می دهیم، سپس به آرامی درون روغن می اندازیم.

مرحله هشتم

تمام شامی ها را به همین صورت اماده می کنیم و درون روغن می اندازیم. پس از اینکه یک سمت کتلت به خوبی سرخ شد و رنگ گرفت، آنها را به آرامی بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز به خوبی سرخ شود.

مرحله نهم

پس از اینکه سرخ کردن شامی ها به پایان رسید، آنها را روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضایی شان به طور کامل گرفته شود. در پایان شامی ها را درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم و به همراه برنج یا نان سرو می کنیم.