قطره کلرامفنیکل و آنچه باید درباره آن بدانید

قطره کلرامفنیکل و آنچه باید درباره آن بدانید


منبع: آرگا

106

1399/11/13

09:05


توجه داشته باشید که قطره کلرامفنیکل در واقع برای درمان عفونت های چشمی مورد استفاده قرار می گیرد که در این مقاله سعی داریم شما را با موارد و طریقه مصرف این دارو حتی عوارض جانبی آن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی قطره چشمی کلرامفنیکل اغلب برای درمان عفونت های باکتریایی چشم استفاده می شود. البته که در اکثر مواقع التهاب ملتحمه عفونی در عرض چندین روز و بدون درمان از بین می رود اما اگر روند درمان طول کشید می توانید برای درمان عفونت های شدید تر از پماد یا قطره چشمی آنتی بیوتیکی مانند کلرافنیکل استفاده نمایید.

آشنایی با قطره کلرامفنیکل

بهتر است بدانید که این دارو در واقع جزء نخستین آنتی بیوتیک ها محسوب می شود که علیه طیف وسیعی از باکتری ها موثر خواهد بود و به همراه تتراسایکلین از انواع ارزان و ساده آنتی بیوتیک به شمار می آید و به همین خاطر در کشور های در حال توسعه از انتخابی ترین انواع آنتی بیوتیک ها خواهد بود. این قطره معمولا برای درمان عفونت باکتریایی چشم مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع عفونت چشم یک علت شایع برای ورم ملتحمه چشم است که در طی آن چشم شما ملتهب شده و احساس خارش خواهید داشت و ممکن است بیش از حد معمول آب از چشم شما خارج گردد. توجه داشته باشید که این عفونت موجب قرمز شدن سفیدی چشم شما خواهد شد و پلکتان را نیز متورم خواهد کرد و ترشحات چشم نیز افزایش پیدا می کند. گرچه ممکن است در آغاز بیماری تنها یک چشم شما درگیر شود اما در ادامه عفونت به هر دو چشمتان گسترش می یابد. در بسیاری از موارد التهاب ملتحمه عفونتی در عرض چندین روز و بدون درمان از بین خواهد رفت و تنها برای درمان عفونت های شدید تر استفاده از یک پماد یا قطره چشمی آنتی بیوتیکی مانند کلرامفنیکل می تواند مفید باشد. داروی کلرامفنیکل معمولا با از یبن بردن باکتری عامل عفونت کار می کند و می توانید آن را با نسخه یا بدون نسخه از داروخانه ها تهیه نمایید. در واقع این قطره برای افراد بزرگسال و کودکان بالای ۲ سال توصیه می شود و تنها در صورتی می توانید از آن برای کودکان زیر دو سال استفاده کنید که توسط پزشک متخصص تجویز شده باشد.

خصوصیات قطره کلرامفنیکل

طریقه و موارد مصرف قطره کلرامفنیکل:

توجه داشته باشید که پیش از شروع درمان با قطره کلرامفنیکل بایستی بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید زیرا این بروشور به شما کمک خواهد کرد تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی آن نیز مطلع شوید.

توصیه می شود قطره را به صورت منظم و سر یک تایم مشخص استفاده کنید تا بیشترین اثربخشی را برای شما و درمان عفونت چشمتان داشته باشد.

این دارو را بایستی مانند تمامی آنتی بیوتیک های دیگر در یک دوره درمانی کامل مصرف کنید و به یک باره قطع نکنید.

هنگام خرید دارو به نسخه پزشک توجه داشته باشید تا دقیقا محصول چشمی که تجویز کرده را خریداری نمایید و همچنین برای میزان و تعداد دفعات مصرف قطره حتما به تجویز پزشکتان توجه داشته باشید.

دستورالعمل مصرف:

برای آغاز مصرف قطره در ابتدا بایستی دستان خود را به بشویید و سپس درب بطری را باز کنید.

لازم است تا کمی سرتان را به عقب بچرخانید و پلک پایین چشمتان را به سمت پایین بکشید. حال قطره را نزدیک چشتان بیاورید و با فشار دادن بطری یک قطره از دارو را در چشمتان بچکانید.

سپس چشم خود را به مدت یک الی دو دقیقه بسته نگه دارید و چشم ها را به آرامی بچرخانید.

اگر پزشک گفته بود که قطره را برای هر دو چشم استفاده کنید بایستی فرآیند را برای چشم دیگر هم تکرار نمایید.

پس از مصرف حتما درب قطره را محکل ببندید تا میکروبی وارد آن نشود.

چگونگی مصرف قطره چشم

تداخل دارویی:

از آنجایی که مصرف این دارو موجب مهار متابولیسم در کبد می شود قادر خواهد بود تا اثر داروهای ضد دیابت خوراکی، ضد انعقاد خوراکی و فنی توئین را افزایش دهد.

مصرف فنوباربیتال یا ریفامپین سطح خونی کلرامفنیکل را به شدت کاهش می دهد.

احتمال مصرف همزمان استامینوفن در مقادیر زیاد و به صورت مزمن باعث طولانی شدن نیمه عمر و افزایش سمیت دارویی می شود.

تضعیف مغز استخوان ناشی از مصرف این دارو به دنبال کاربرد سایر داروهای تضعیف شده مانند داروهای ضد سرطان مغز استخوان افزایش پیدا می کند.

معمولا مصرف این دارو تاثیر درمانی اسید فولیک و ویتامین ب ۱۲ را به تاخیر خواهد انداخت.

آشنایی با تداخل دارویی کلرامفنیکل

عوارض جانبی مصرف:

  • فشار غیرعادی در قفسه سینه
  • سردرد حاد
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • خارش یا دانه های پوستی
  • درد در پشت
  • قرمزی یا تورم در محل تزریق
  • توصیه می شود که در صورت بروز هر یک از علائمی که در ادامه بین کرده ایم حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید:
  • خستگی غیر عادی یا مداوم
  • دانه های پوستی مداوم
  • اسهال یا استفراغ
  • علائم عفونت ثانویه مانند گلودرد یا ترشح واژینال
  • درد، سوزش یا بی حسی اندام های انتهایی
  • کبودی یا خونریزی غیر عادی
  • زرد شدن پوست یا چشم ها
  • داشتن ادرار تیره یا بی رنگ شدن مدفوع
  • اختلال در سیستم عصبی مانند سردرد حاد یا کابوس
  • عدم بعبودی یا بدتر شدن شرایط

عوارض جانبی قطره های چشمی

شرایط نگهداری:

توصیه می شود که دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

همچنین قطره چشمی کلرامفنیکل بایستی در یخچال و در بازه دمایی ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد نگهداری شود.

پس از اتمام دوره درمان ۵ روزه باید بطری قطره را دور بیندازید زیرا پس از این مدت حتی اگر مقداری از دارو باقی مانده است نمی توانید از آن استفاده نمایید.

پماد کلرامفنیکل بایستی در فضایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگهداری گردد.

قطره چشمی تنها یک بار مصرف است و قابل نگهداری نیست و بایستی به محض اینک درب بطری را باز کردید از آن استفاده کنید و سپس دور بیندازید.

شرایط نگهداری قطره کلرامفنیکل

نکات مهم داروی کلرامفنیکل:

کلرامفنیکل معمولا یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف شناخته می شود که علیه ارگانیسم های هوازی و بی هوازی گرم مثبت و گرم منفی فعال خواهد بود.

این دارو می تواند از سد خونی و مغزی عبور نماید و به همین خاطر در درمان مننژیت مورد استفاده قرار می گیرد.

به دلیل سمیت بالقوه مقاومت باکتریایی و در دسترس قرار گرفتن داروهای موثر دیگر مانند سفالوسپورین، داروی کلرامفنیکل به عنوان یک داروی سیستمیک کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

قطره استریل چشمی بایستی حتما با نسخه پزشک تهیه و مصرف شود.

نوزادانی که فاقد مکانیسم موثر برای تجزیه و سم زدایی این قطره هستند ممکن است با تزریق این دارو به نوزادان یعنی دوز بالاتر از ۵۰ میلی گرم بر کیلوگرم ممکن است با تجمع دارو سندرم بچه خاکستری شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو