توصیه یک مهندس عمران برای به مالکان ساختمان و سازندگان

منبع: تالاب

91

1399/11/13

19:16


توصیه یک مهندس عمران برای به مالکان ساختمان و سازندگان

بدون شک امروزه پردرآمد ترین شغل ها مرتبط با ساختمان می باشند. جالب است بدانید به گزارش بانک مرکزی حدود 70 درصد ایرانی ها پسندازه های خود را در کارهای عمرانی و ساخت ساز سرمایه گذاری می کنند.

 

نوسانات بازار نیز فرصت بسیار خوبی برای هجوم مردم به سمت بازار مسکن داشته است و می توان گفت یکی از بهترین و پرسود ترین و کم ریسک ترین سرمایه گذاری ها مربوط به مسکن می باشد. قطعا آشنایی با عواملی که سود شما را در این سرمایه گذاری بیشتر کند برای هرکسی جذاب خواهد بود و مطابق معمول اکثر ما ایرانی ها با سرچ در گوگل و مطالعه روزنامه ها و اخبار و… به عواملی همچون محل ساخت، کیفیت ساخت، مصالح و.. تقریبا آشنا هستیم.

 

به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم که یک عامل بسیار مهم و تاثیر گذار در افزایش قیمت ساختمان را تشریح کنیم که قطعا تاکنون به آن توجه چندانی نداشته اید.

 

همه ما شنیده ایم که فلان ساختمان خوش نقشه است، یا نمای جذاب و دکوراسیون داخلی بسیار عالی دارد و…. بله درست است، عامل بسیار تعیین کننده در افزایش سود ساخت ساز، طراحی درست و اصولی یک ساختمان مطابق با مقررات ملی ساختمان و یا استاندارهای بین المللی است.

 

در واقع شما با هزینه کردن در بخش طراحی یک ساختمان می توانید ارزش افزوده ایجاد کنید و ارزش ملک خود را افزایش دهید. بعضا مشاهده شده است که اگر طراحی درست نباشد علاوه بر کاهش ارزش ملک هزینه هنگفتی نیز روی دست سازنده برای ساخت ملک گذاشته است و در نهایت یک ساختمان بی کیفت ناشی از سهل انگاری یا شاید به خیال صرفه جوی در هزینه و در بخش طراحی اولیه چنین فاجعه ای به وجود اورده است.

 

در واقع هزینه کردن در بخش طراحی یک ساختمان اعم از طراحی ویلا یا آپارتمان و سوله و… به نحوی که واقعا حرفه ای و اصولی طراحی شده باشد نه نتها باعث شده می شود که سود بیشتری عاید مالک شود بلکه به سرعت ملک به فروش خواهد رفت و بنابراین مالک نگرانی بابت فروش نیز نخواهد داشت.

 

عنوان یک مهندس عمران ساختمان های مختلفی اعم از مسکونی، تجاری، اداری، بیمارستان، ویلا ، سوله و… طراحی کرده ام، و با معمارهای مختلفی نیز همکاری داشته ام. در بازار کار طراحی ساختمان هر شخص حقیقی یا حقوقی به نوعی اعتماد کارفرما را جهت انجام طراحی ساختمان جلب میکند اما همیشه نتیجه کار درست از آب در نخواهد آمد.

 

و شاید دور از واقعیت نباشد که اگر بیان شود هارت و پورت، تبلیغات غلط و دروغین بسیار دلچسب تر برای کارفرما است تا شنیدن حقیقت و حرف درست و علمی، و از این رو باید انتظار داشت که نتیجه نهایی چه از آب در خواهد آمد! از این رو توصیه هایی که در ادامه برای شما کارفرمایان محترم ذکر شده است بدون هیچ گونه نیت و غرض خاصی و کاملا بی طرفانه و صرفا جهت آگاهی شما عزیزان بیان شده است.

 

به تیزرهای تبلیغاتی توجه نکنید.

تهیه فیلم های تبلیغاتی درست و اصولی نه تنها هیچ ایرادی ندارد بلکه موجب اعتماد بیشتر کارفرما نیز می شود. اما به شما کارفرمایان محترم توصیه می شود به فیلم های تبلیغاتی که در آن کارفرما به درخواست طراح، از کار طراحی و مهندس معمار یا سازه تعریف میکند توجهی نکنید. در این شیوه از تبلیغات مهندس معمار و سازه با پر زرق برق کردن نما و تعریف های ناصحیح از طرح و پلان موجب می شوند کارفرما تصور کند که واقعا بی نظیرترین و حرفه ای ترین کار موجود انجام شده است. اما جوجه را اخر پاییز می شمارند! در واقع اصول کار به این نحو است که وقتی ساختمان اجرا و کاملا به اتمام رسید نتیجه طراحی را دید. چون در ابتدای کار طراحی اشکالات اجرایی و مشکلات کار، غیر قابل روئیت است و تجربه نشان داده است که در 80 درصد مواقع کارفرما در حین اجرا به بی کیفیت بودن طرح پی خواهند برد.

 

توصیه یک مهندس عمران برای به مالکان ساختمان و سازندگان

زرق و برق بودن نمای ساختمان

بی شک یک نمای جذاب و چشم گیر خواسته همه مالکان است اما پوشاندن کاستی های کار طراحی با زرق و برق کردن نما و … جهت جلب رضایت کارفرما نهایتا موجب به فنا رفتن سرمایه کارفرما می شود و اکثرا نیز غیر قابل اجرا هستند. سر در دانشگاه تهران، برج آزادی و.. با آن همه شکوه و شهرت و جذابیت، آیا پر زرق برق می باشند؟

 

در واقع نما باید مطابق با اصول معماری و مصالح رایج منطقه همرا با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و.. طراحی بشود. به عنوان مثال امروزه به صورت گسترده ای از نماهای تمام شیشه ای با پنجره های بزرگ و شیشه های حتی با ضخامت 5 سانتی متر در ویلا ها استفاده می شود. نمای این نوع ویلا بسیار جذاب و جالب است و طرفداران زیادی نیز دارد، اما آیا به مشکلات بهره برداری این نوع نما نیز توجه کرده اید؟ شاید مشکل اصلی تمیز کردن این پنجره های بزرگ در ارتفاع باشد و در صورت جانمایی غلط هزینه گرمایش و سرمایش و… نیز در آینده گریبان گیر مالک خواهد شد.

 

توصیه یک مهندس عمران برای به مالکان ساختمان و سازندگان

آیا واقعا طراح یک مهندس حرفه ای است؟

پی بردن به این موضوع که آیا طراح یک فرد مناسب و حرفه ای برای انجام پروژه شماست کار دشواری است. لذا مواردی که در زیر ذکر شده است در انتخاب طراح مد نظر قرار دهید.

قبلا از حضور در دفتر طراح یا ملاقات با مهندس معمار و سازه مطالعاتی در خصوص پروژه های عمرانی داشته باشید. و اطلاعاتی هرچند اند از کارهای اجرایی و … داشته باشید. به عنوان مثال در خصوص ساختمان با اسکلت بتنی، اسکلت فلزی، فونداسیون، هزینه های اجرا، بهترین چیدمان ستون و… اطلاعاتی را کسب کنید و در حین پرزنت مهندس سازه، از سوال کردن دریغ نکنید! ( پسته بی مغز چون لب وا کند رسوا شود)

 

برخی افراد بعد از عقد قرار داد پروژه را به افراد تازه کار و خارج از دفتر می سپارند که با هزینه کم بتوانند کار را تحویل دهند و سود بیشتری کسب کنند. لذا حتما از مهندس طراح بپرسید که چه بخشی از کار قرار است به افرادی خارج از شرکت سپرده شود. توجه شود معمولا برق و مکانیک توسط نیروهای پاره وقت یا خارج از شرکت انجام می شود. و طراحی معماری و سازه می بایست توسط یک تیم انجام شود که شما با آن ها قرار داد طراحی منعقد کرده اید.

 

حتی المکان بعد از یک مهندس دیگر بخواهید که کار طراحی را چک بکند. به عنوان مثال چند سال قبل یک کارفرما بابت سبک سازی سوله با بنده تماس گرفت. وقتی نقشه ها و فایل های مدل سوله را بررسی کردم متوجه شدم که طراحی سوله توسط شخصی آماتور صورت گرفته است به نحوی که تا 25 درصد سازه سوله سبک تر و اقتصادی تر می توانست طرح شود. این نکته را فراموش نکنید که هر کاری کامل نیست و بعضی ایرادات ممکن است کوچک باشند اما بعضی از آن ها هزینه گزافی روی دوش شما خواهند گذاشت.

 

با توجه به طولی بودن روند اخذ پروانه ساخت و همچنین شرایط و قوانین متعدد آن احتمالا جهت اخذ پروانه ساخت به یک مهندس مراجعه خواهید کرد. اما همیشه اولین بهترین نیست و توصیه میشود از چندی دفتر طراحی و مهندسی یا سایرا فراد ذی صلاح استعلام قیمت بگیرید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو