به گزارش پایگاه خبری هیل، دفتر معاون رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: کامالا هریس و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا درباره موضوعاتی از جمله رسیدگی به پاندمی کرونا و تغییر آب و هوا صحبت کردند. هریس همچنین حمایت خود از دو شهروند کانادایی محبوس در چین را ابراز کرد.

در همین حال دفتر نخست وزیر کانادا در بیانیه‌ای گفت: این دو رهبر همچنین درباره موضوعات تجاری دوجانبه و اجتناب از پیامدهای برنامه‌ریزی نشده سیاست‌ "خرید کالاهای آمریکایی" برای حفظ منافع مردم هر دو کشور صحبت کردند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته دستور اجرایی را با هدف تقویت سیاست‌های "خرید کالاهای آمریکایی" صادر کرد که نهادهای خارجی را ملزم می‌سازد تا از کمپانی‌های مستقر در آمریکا کالاها و خدمات لازم خود را تهیه کنند.

نخستین تماس تلفنی بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا با یک رهبر خارجی نیز با ترودو انجام شد.

دولت بایدن تقریبا به محض روی کار آمدن با لغو رسمی مجوز مورد نیاز برای ساخت خط‌ لوله نفتی Keystone XL تنش‌هایی را با کانادا به وجود آورد.

سیستم Keystone Pipeline یک سیستم خط لوله انتقال نفت در کانادا و ایالات متحده است که در سال ۲۰۱۰ به بهره‌برداری رسید و متعلق به  TC Energy و دولت آلبرتا بود. این خط لوله زمانی به شهرت رسید که فاز چهارم آن با نامKeystone XL، با مخالفت طرفداران محیط زیست مواجه شده و این خط لوله به نمادی از نبرد بر سر تغییر اقلیم و سوخت‌های فسیلی تبدیل شد. در سال ۲۰۱۵، Keystone XL موقتاً توسط رئیس جمهور وقت، باراک اوباما به تأخیر افتاد. در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۷، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، اقدامی را به نیت صدور مجوز تکمیل خط لوله انجام داد.  

ترودو پس از تماس تلفنی‌اش با بایدن اعلام کرد که این دو رهبر قصد دارند در آینده نزدیک نشست دوجانبه‌ای برگزار کنند اما هنوز مشخص نیست که این دیدار به صورت حضوری خواهد بود یا مجازی.

در بیانیه جدید دفتر ترودو آمده است: نخست وزیر کانادا و معاون رئیس جمهور آمریکا در این تماس تلفنی اشتیاق خود را نسبت به برگزاری نشست دوجانبه قریب الوقوع ترودو و بایدن ابراز کردند.