علت و درمان خستگی روزانه | راههای رفع خستگی

منبع: زیبامون

307

1399/11/14

10:14


در این بخش از زیبامون با تمام دلایل خستگی روزانه آشنا بشید و راه های رفع خستگی رو یاد بگیرید تا در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید.

علت و درمان خستگی روزانه | راههای رفع خستگی

احساس خستگی روزانه و مداوم یکی از مشکلات رایجی هست که تقریبا یک سوم از نوجوانان، بزرگسالان و افراد مسن با اون مواجه هستند و این موضوع کیفیت زندگی اونها رو تحت تاثیر قرار داده است. خستگی یکی از علائم شایع چندین بیماری و مشکل در بدن هست اما در بیشتر موارد این احساس خستگی روزانه تحت تاثیر عوامل ساده در سبک زندگی و تغذیه افراد قرار داره.

خوشبختانه احساس خستگی روزانه که به دلیل سبک زندگی و تغذیه ای هست به سادگی برطرف میشه و میتونید با رعایت چند نکته، انرژی مورد نیاز خودتون برای انجام فعالیت های روزانه رو بیشتر کنید و کمتر احساس خستگی و خواب الودگی داشته باشید.

ما در این بخش از زیبامون دات کام به تعدادی از رایج ترین دلایل خستگی روزانه اشاره کردیم و در انتها نیز راه حل هایی رو برای رفع خستگی و افزایش انرژی به شما معرفی کردیم تا بتونید با استفاده این راه حل ها یک زندگی سالم و پر انرژی داشته باشید.

 

1. علت خستگی روزانه، کمبود خواب

کمبود خواب یکی از اصلی ترین دلایل احساس خستگی روزانه هست و میتونه تاثیرات منفی بر روی سلامت کلی بدن و عملکرد روزانه شما داشته باشه. 7 تا 8 ساعت خواب کامل شبانه یکی از اصلی ترین نیازهای بدن هست که باید به آن توجه داشته باشید. بهتره هر شب در یک ساعت مشخص بخوابید و هر روز صبح نیز در ساعت تعیین شده بیدار بشید و بدن خودتون رو به این برنامه منظم خوابیدن عادت بدید.

فضای راحت، تاریک و مناسبی رو برای خوابیدن انتخاب کنید، از تشک و بالشت مناسب و راحت استفاده کنید، تلفن همراه، تلویزیون و هر وسیله ای که تمرکز شما رو به هم میزنه رو خاموش کنید و فقط بر روی خوابیدن تمرکز داشته باشید.

 

کمبود خواب

 

2. علت خستگی روزانه، آپنه خواب

آپنه خواب یکی از اختلالات جدی در خواب است که در ان مبتلایان برای مدت زمان کوتاهی، تنفس خودشون رو در طول خواب متوقف می کنند! اکثر مردم از این اتفاق آگاه نیستند، اما این اختلال میتونه باعث خروپف بلند و خستگی روزانه بشه.

اضافه وزن، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل میتونه علائم آپنه خواب رو بدتر کنه. بنابراین اگه اضافه وزن دارید، به فکر کاهش وزن باشید، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل رو ترک کنید تا آپنه خواب نیز به تدریج بهبود پیدا کنه و بتونید از این طریق میزان خستگی روزانه خودتون رو کمتر کنید. علاوه بر این ممکنه پزشک برای کنترل و بهبود آپنه خواب دستگاه CPAP تجویز کنه تا در طول مدتی که خواب هستید، مجاری تنفسی شما باز باشه.

 

آپنه خواب

 

3. علت خستگی روزانه، عدم استفاده از مواد غذایی مقوی

آنچه می خورید یا نمی خورید تاثیر مستقیمی بر روی میزان خواب یا بی خوابی شما داره. نخوردن کافی یا خوردن مواد غذایی و خوراکی هایی که به اندازه کافی مقوی نیستند، میتونه باعث ایجاد خستگی روزانه بشه. اگه مواد غذایی و خوراکی هایی که می خورید باعث افزایش قند خون میشن، به محض کاهش میزان قندخون، احساس خستگی خواهید داشت!

بنابراین بهترین پیشنهاد این هست که یک رژیم متعادل و متشکل از میوه، سبزیجات، غلات و پروتئین داشته باشید و از مصرف مواد غذایی بی ارزش که سرشار از قند و چربی هستند خودداری کنید و یا مصرف این خوراکی ها رو به حداقل برسونید تا در طول روز احساس خستگی کمتری داشته باشید.

 

مصرف خوراکی بی ارزش

 

حتما بخوانید: صورت شاداب و زیبا، 3 راه موثر برای رفع خستگی از چهره

 

4. علت خستگی روزانه، کم خونی

آنمی یا کم خونی ناشی از فقر اهن یکی از اصلی ترین دلایل خستگی روزانه در زنان هست. گلبولهای قرمز، اکسیژن رو در بدن حمل میکنند و آهن جز اصلی این سلولهاست. وقتی آهن بدن کافی نباشه، بدن نمیتونه اکسیژن مورد نیاز برای تامین انرژی بدن رو دریافت کنه. زنانی که دوره قاعدگی طولانی دارند یا باردار هستند ممکنه در معرض خطر کم خونی ناشی از فقر اهن باشند.

اگه بعد از انجام آزمایش خون متوجه شدید که کم خونی شما ناشی از فقر اهن هست میتونید با مصرف مواد غذایی سرشار از اهن و یا مکمل آهن (با تجویز پزشک) این کمبود رو در بدن جبران کنید. گوشت، لوبیا، سیب زمینی، کلم بروکلی، آجیل، غلات غنی شده از آهن و برنج قهوه ای از جمله بهترین منابع غذایی سرشار از اهن هستند که میتونید در برنامه غذایی روزانه خودتون بگنجونید.

 

کم خونی

 

5. علت خستگی روزانه، افسردگی

افسردگی یکی از مشکلات روحی هست که باعث ناراحتی و اضطراب میشه و علائم جسمی مختلفی از جمله خستگی، بی خوابی، درد و تیر کشیدن رو برای بدن به همراه داره. 

اگه خودتون یا اطرفیان نزدیک شما احساس افسردگی دارید، بهتره حتما به روانشناس مراجعه کنید و این مشکل رو درمان کنید. برطرف شدن افسردگی تاثیر خیلی زیادی در برطرف شدن خستگی روزانه نیز خواهد داشت.

 

افسردگی

 

6. علت خستگی روزانه، کم کاری تیروئید

تیروئید یکی از غده های اصلی در بدن هست که مسول تنظیم متابولسیم بوده و به بدن کمک میکنه تا انرژی دریافت شده از مواد غذایی رو به انرژی لازم برای عملکردهای روزانه تبدیل کنه. کم کاری تیروئید یکی از اصلی ترین دلایل خستگی روزانه هست و باعث ایجاد افسردگی و اضافه وزن میشه.

با یک آزمایش خون ساده میتونید به کم کاری تیروئید پی ببرید و با تجویز پزشک از داروهای موثر برای درمان این مشکل استفاده کنید و از این طریق خستگی روزانه رو برطرف نمایید.

 

کم کاری تیروئید

 

حتما بخوانید: ماسک چشم خانگی برای برطرف کردن خستگی و تیرگی زیر چشم

 

7. علت خستگی روزانه، مصرف بیش از حد کافئین

بیشتر افراد برای افزایش هوشیاری و انرژی خودشون در طول روز، میزان استفاده از کافئین رو بیشتر میکنند. اگه کافئین در حد متوسط استفاده بشه میتونه انرژی و هوشیاری بدن رو افزایش بده اما زیاده روی در مصرف کافئین میتونه باعث افزایش تپش قلب، افزایش فشار خون، اضطراب و بی خوابی بشه و یکی از علتهای خستگی روزانه نیز محسوب میشه. چرا که با از بین رفتن اثرات کافئین در بدن احساس خواب الودگی و خستگی زیادی به سراغ این افراد میاد.

بنابراین اگه عادت دارید در طول روز مقدار زیادی قهوه، چای یا نوشیدنی های حاوی کافئین استفاده می کنید یا مجبور هستید داروهای حاوی کافئین مصرف کنید، لازمه که به تدریج از میزان مصرف این نوشیدنی ها کم کنید تا بدن به آرومی با کم شدن کافئین عادت کنه و اثرات منفی کافئین از بین بره.

 

قهوه

 

8. علت خستگی روزانه، عفونت ادراری 

از رایج ترین علائم عفونت ادراری (UTI) میشه به درد و سوزش هنگام ادرار کردن یا احساس نیاز فوری و مکرر به تخلیه ادرار اشاره کرد. اما جالبه بدونید از علائم پنهان UTI اایجاد خستگی روزانه و ضعف نیز هست.

اگه به داشتن عفونت ادراری مشکوک هستید، لازمه حتما به پزشک مراجعه کنید. این مشکل به راحتی با مصرف آنتی بیوتیک برطرف میشه و خستگی و سایر علائم ان نیز تسکین خواهند یافت.

 

عفونت ادراری

 

9. علت خستگی روزانه، دیابت

دیابت و بالا یا پایین بودن قند خون هم یکی دیگه از دلایل اصلی ایجاد کننده خستگی روزانه هست. وقتی قند خون زیاد باشه، به جای اینکه از ان به عنوان انرژی استفاده در جریان خون باقی میمونه و باعث ایجاد خستگی میشه. اگه قند خون (گلوکز خون) پایین باشه، ممکنه سوخت کافی برای تامین انرژی بدن نداشته باشید و باز هم احساس خستگی خواهید داشت.

بنابراین اگه به دیابت مبتلا هستید لازمه که اقدامات کافی و لازم برای کنترل این بیماری داشته باشید. استفاده از انسولین و سایر داروهای دیابت، تغییر در سبک زندگی و داشتن یک رژیم غذایی متعادل میتونه به شما کمک کنه تا سطح قند خون متعادلی داشته باشید.

 

دیابت

 

حتما بخوانید: ورزشی برای کاهش خستگی کار با کامپیوتر

 

10. علت خستگی روزانه، کم آبی بدن (دِهیداراته بودن بدن)

همه ما میدونیم که آب میتونه تشنگی رو برطرف کنه اما آیا میدونستید که آب تاثیر خیلی خوبی هم در برطرف کردن خستگی بدن داره؟ زمانی که احساس تشنگی میکنید یعنی بدن به اندازه کافی کم آب شده و این موضوع با ایجاد خستگی در بدن نیز همراه هست.

آب بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی و خستگی روزانه بدن هست. اگرچه متخصصان توصیه میکنند روزانه 8 لیوان آب بنوشید اما اگه ورزشکار هستید، فعالیت بدنی بالایی دارید و یا در مناطق گرم زندگی میکنید باید به میزان بیشتری آب بنوشید. اگه بدن به خوبی هیدارته باشه، ادرار شما شفاف یا زرد کم رنگ خواهد بود. اگه رنگ ادرار تیره باشه یعنی به مایعات بیشتری نیاز دارید!

 

کم آبی بدن

 

11. علت خستگی روزانه، بیماری قلبی

اگه بعد از فعالیت های عادی و روزمره مثل خرید کردن، نظافت یا بالا رفتن از پله ها احساس خستگی دارید بهتره کمی بیشتر به فکر سلامت قلب خود باشید. قلب مسول پمپاژ کردن خون به تمام اندام های بدن هست، زمانی که قلب قادر به پمپاژ کردن خون به تمام بافت های بدن نباشه، خون رو فقط به اندام های حیاتی ارسال میکنه و این موضوع میتونه باعث ایجاد خستگی بشه و ممکنه نشونه ای از بیماری قلبی باشه.

بیماری قلبی یک بیماری جدی هست که باید حتما درمان بشه. بنابراین اگه با چنین مشکلاتی مواجه شدید لازمه که حتما به پزشک مراجعه کنید. تغییر در سبک زندگی مثل رژیم غذایی و ورزش کردن، استفاده از دارو و فیزیوتراپی میتونه در درمان این مشکل موثر باشه و به شما کمک میکنه تا بدون احساس خستگی به فعالیتهای روزمره و مورد علاقه خود بپردازید.

 

بیماری قلبی

 

12. علت خستگی روزانه، اختلال خواب به دلیل شیفت کاری

کار شیفتی میتونه ساعت داخلی بدن یا ریتم شبانه روزی بدن رو به هم بزنه. هنگام شب کاری یا شیفت چرخشی، بدن شما نمیدونه چه موقع باید بیدار باشه و چه موقع بخوابه و همین موضوع باعث خستگی میشه.

نور روز معمولا نشانه بیدار بودن هست. اگه باید در طول روز بخوابید، سعی کنید محل خواب خودتون رو تا جایی که ممکنه تاریک، خنک و ساکت نگه دارید. اگه مجبورید شب کار کنید، بهتره محل کار خودتون رو کاملا روشن نگه دارید. سعی کنید شیفت شب رو پشت سر هم کار کنید و از شیفت های مکرر چرخشی خودداری کنید. از کافئین به میزان کم استفاده کنید و تا حد ممکن در روزهای تعطیل یک برنامه منظم خوابیدن و بیدار شدن داشته باشید.

 

کار شیفتی

 

حتما بخوانید: اثرات خستگی را با آرایش از بین ببرید

 

13 علت خستگی روزانه، آلرژی غذایی

آلرژی غذایی هم یکی دیگه از دلایل خستگی روزانه هست؛ چراکه برخی از غذاها ممکنه در خستگی مزمن نقش داشته باشند. اگه بعد از خوردن برخی غذاها احساس خواب آلودگی کنید، ممکنه این موضوع نشانه عدم تحمل آن غذا باشه.

بهترین راه برای تشخیص حساسیت یا عدم تحمل شما نسبت به یک ماده غذایی خاص، حذف آن از رژیم غذایی است. به این صورت که غذاهای مشکوک رو از برنامه غذایی خودتون حذف کنید و ببینید آیا در سطح انرژی شما بهبود و تغییری ایجاد میشه یا نه؟!

اگه این غذاها رو دوباره مصرف کنید و خستگی دوباره برگرده، ممکنه این مواد غذایی دلیل این مشکل باشند. با پزشک خود در مورد بهترین راه برای انجام رژیم حذف مشورت کنید.

 

آلرژی غذایی

 

14. سندرم خستگی مزمن (CFS) و فیبرومیالژیا

سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا شرایطی هستند که میتونن باعث خستگی مداوم و غیرقابل توجیهی بشن که بیش از 6 ماه در فعالیت های روزمره تداخل ایجاد می کنند.

هر دو این مشکلات جز بیماری مزمن هستند و هیچ درمانی برای آنها وجود نداره، اما تغییر سبک زندگی میتونه به کاهش علائم خستگی کمک کنه. این استراتژی ها شامل عادت های خوب خواب (محدود کردن کافئین، تاریک نگه داشتن اتاق خواب و ساکت بودن)، روش های آرام سازی، ورزش های سبک، قدم زدن آهسته و داشتن یک رژیم غذایی متعادل هستند.

 

خستگی مزمن

 

حتما بخوانید: آرامش و رفع خستگی - ذهن خود را آرام کنید

 

بهترین راههای رفع خستگی

 

  • مایعات و آب کافی بنوشید تا همیشه هیدارته بمانید
  • عادات غذایی سالم داشته باشید
  • به طور منظم ورزش کنید
  • به اندازه کافی بخوابید
  • از عوامل فشار زا و استرس زا دوری کنید
  • از یک برنامه کاری یا اجتماعی که بیش از حد طاقت فرساست اجتناب کنید
  • در فعالیت های آرامش بخش، مانند یوگا شرکت کنید
  • از مصرف الکل، تنباکو و سایر مواد مخدر خودداری کنید
  • هرگاه احساس خستگی کردید یک چُرت کوتاه 20 تا 30 دقیقه ای داشته باشید

 

حتما بخوانید: با این خوراکی‌ ها با خستگی خداحافظی کنید

 

سخن آخر

دلایل زیادی برای ایجاد خستگی روزانه وجود داره که بهتره هر عامل و بیماری که باعث ایجاد این مشکل شده رو شناسایی و به بهترین شکل ممکن برطرف کنید تا این احساس خستگی نیز از بدن دور بشه. علاوه بر این، احساس خستگی روزانه ممکنه به آنچه می خورید و می نوشید، میزان فعالیت شما یا نحوه کنترل استرس شما هم مربوط باشه.

شما میتونید با ایجاد چند تغییر در سبک زندگی، به خوبی سطح انرژی و کیفیت زندگی خودتون رو بهبود ببخشید و بدون احساس خستگی به فعالیتهای روزمره خود بپردازید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو