به گزارش خبرگزاری تاس، وانگ ونبین سخنگوی وزارت امورخارجه چین امروز (سه شنبه) در اظهاراتی بر لزوم بازگشت بدون قید و شرط آمریکا به توافق هسته ای و رفع تمام تحریم های ایران تاکید کرد.

وی در این باره اظهار داشت: برجام در یک مرحله حساس کلیدی قرار دارد و تمام طرف ها باید در اجرای تعهدات خود سرعت ببخشند تا بتوانند بر ایالات متحده برای بازگشت هرچه سریع تر و بدون پیش شرط به برجام تاثیر بگذارند و از رفع تمام تحریم ها (علیه ایران) اطمینان حاصل کنند.

این دیپلمات چین افزود: ایران نیز می بایست به اجرای کامل تعهدات هسته ای اش ذیل توافق بازگردد. ما از حل مشکلات موجود حمایت می کنیم و به همکاری با طرف های مربوطه و جامعه بین الملل برای حفظ برجام و یک توافق سیاسی ادامه خواهیم داد.

به گزارش ایسنا، این اظهارات پس از آن مطرح می شود که مقامات آمریکا علی رغم وعده انتخاباتی جو بایدن رئیس جمهور جدید این کشور درخصوص بازگشت واشنگتن به برجام به تازگی موضع گیری جدیدی اتخاذ کرده و برای پیوستن مجدد به توافق شرط تعیین می کنند.

آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا اخیرا گفته است که ابتدا ایران باید به اجرای کامل تعهداتش در برجام بازگردد سپس آمریکا نیز به توافق بازمی گردد.

این در حالی است که مقامات کشورمان پیش از این بارها تاکید کرده اند، طرف آمریکایی کسی بوده است که توافق را نقض و به طور یک جانبه از آن خارج شده، بنابراین ابتدا واشنگتن باید به برجام بازگردد.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در پاسخ به این اظهارات غیر منطقی بلینکن در صفحه توئیتر خود نوشت: ایالات متحده:

-  برجام را نقض کرد

-  انتقال مواد غذایی و دارو را برای ایرانی‌ها مسدود کرد

-  پایبندان به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را مورد تنبیه قرار داد

اما ایران در مقابل و در طول مدت این افتضاح کریه؛

-  به برجام پایبند ماند

-  تنها تدابیر جبرانی از قبل پیش‌بینی‌شده اتخاذ کرد

حالا چه کسی باید گام نخست را بردارد؟

هرگز شکست حداکثری ترامپ را از یاد نبرید

ظریف همچنین در یک مصاحبه تصریح کرد: می‌توان مکانیسمی را برای هماهنگ‌سازی و همزمان کردن اقدامات واشنگتن و تهران جهت اجرای کامل تعهدات برجامی به کار گرفت اما همان‌طور که گفتیم لازم است که ایالات متحده حسن نیت خودش را نشان دهد؛ ما همین حالا هم حسن نیت خودمان را اثبات کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر ما از محدودیت‌های توافق فاصله گرفته‌ایم به خاطر آن است که ایالات متحده تلاش کرد یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار به ایران تحمیل کند. این را متوقف کند، ما به پایبندی کامل برمی‌گردیم.