روز اول جشنواره فجر ۳۹؛ از حضور حاشیه ساز عادل فردوسی پور تا بی همه چیز

منبع: روزگار

358

1399/11/14

17:41


اولین روز جشنواره فیلم فجر تحت تاثیر محدودیت‌های کرونایی در فضایی آرام و کم حاشیه سپری شد، اما لحظاتی از حضور عادل فردوسی پور در فضای مجازی واکنش‌های را به همراه داشت.

به گزارش ایسنا، در اولین روز جشنواره پرویز پرستویی، باران کوثری و عادل فردوسی پور از جمله چهره‌های حاضر بودند که همگی برای فیلم دوم به سالن رسیدند و در این میان خوش و بش پرستویی و فردوسی پور و تصاویری که از آن‌ها به همراه تجمع چند لحظه‌ای عکاس‌ها مقابل عادل فردوسی‌پور، سبب بروز حاشیه‌هایی در فضای مجازی شد و واقعیت روز خلوت جشنواره به شکلی دیگر انعکاس یافت. هر چند همین هشداری بود که باید بر رعایت پروتکل‌ها نظارت بیشتری صورت بگیرد.

اما سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در شرایطی در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد که در سه سال گذشته محل اصلی جشنواره به پردیس سینمایی ملت منتقل شده بود.

اگرچه تعدادی از اهالی رسانه و منتقد نسبت به مرکزیت جشنواره در پردیس ملت در این سال‌ها اعتراض داشتند، اما برخی مدیران این رویداد یکی از مهمترین دلایل این جابجایی را درخواست خود سینماگران عنوان می‌کردند و می‌گفتند برخی اتفاق‌ها در سالن نمایش برج میلاد مثل کف زدن‌ها و خنده‌های تمسخر آمیز و ترک دسته جمعی سالن از سوی عده‌ای باعث بروز حاشیه و جوی ترسناک و غیرحرفه‌ای شده است.

پرویز پرستویی

به این ترتیب وقتی سینمای رسانه به پردیس ملت منتقل شد و خبرنگاران و منتقدان در چهار سالن پردیس پراکنده شدند، دیگر خبری از شور و هیجان و سر و صدا‌ها و تشویق‌ها و خنده‌های عادی هم نبود و همین از بین رفتن هیجان خود یکی از انتقاد‌ها به این محل برگزاری شد. هرچند امتیاز مثبت و مهم پردیس سینمایی ملت کیفیت خوب پرده نمایش و سیستم صوتی سالن‌های آنجا بود؛ چیزی که دوباره در برج میلاد به چشم آمد.

برپایی این دوره از جشنواره از همان ماه‌های ابتدایی سال با، اما و اگر‌های فراوان روبرو بود و از آنجا که هیچ تضمینی برای حفظ امنیت فیلم‌ها در اکران آنلاین در ایران وجود ندارد، پیش بینی می‌شد جشنواره فجر برگزار نشود، اما در شرایطی که تعداد فیلم‌های تولید شده و آماده حضور در جشنواره فجر چندان زیاد نبود مسئولان سازمان سینمایی اعلام کرده‌اند که این رویداد در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد. البته به نظر می‌رسد این سیاست نه فقط مختص سازمان سینمایی بلکه وزارت ارشاد بوده کما اینکه جشنواره تئاتر فجر هم این روز‌ها به صورت حضوری در حال برگزاری است.

انتقاد‌ها به برگزاری جشنواره فجر در ماه‌های گذشته و تا همین چند روز قبل در حالی ادامه داشت که این رویداد با جشنواره‌های مهم سینمایی دنیا که هر کدام یکی پس از دیگری لغو یا آنلاین شده‌اند مقایسه می‌شد، اما جمع قابل توجهی از سینماگران ایرانی به برگزاری جشنواره فجر تاکید داشتند، چرا که میزان حمایت‌ها و شرایط اکران فیلم‌ها در ایران را با دیگر کشور‌های دنیا قابل مقایسه نمی‌دانند و معتقدند جشنواره فجر راه تنفس سینمای ایران را می‌تواند تا حدودی باز کند. شاید بر همین اساس است که در همین اولین روز جشنواره نزدیک بیش از ۲۰ سالن سینمایی در تهران افتتاح شدند و هرکدام در قالب پردیس‌هایی با چند سالن در نقاط مختلف تهران میزبان جشنواره شدند.

البته نکته قابل توجه در این است که با وجود نظرات موافق و مخالفی که نسبت به برگزاری جشنواره فجر وجود داشته، برخی امیدوار بودند وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری این رویداد را ندهد، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه اجازه برگزاری گسترده‌تر جشنواره با حضور مردم را با رعایت پروتکل‌ها صادر کردند.

عوامل فیلم

بر همین اساس مرکز همایش‌های برج میلاد به عنوان سینمای رسانه‌ها در نخستین روز جشنواره سی و نهم فضایی متفاوت را با دوره‌های پیشین این رویداد پشت سر گذاشت. روز یکشنبه ۱۲ بهمن ماه که شروع رسمی جشنواره بود با حضور افراد کمتری از اهالی رسانه نسبت به سال‌های قبل همراه بود و در اولین سانس که به فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» اختصاص داشت تقریبا نیمی از سالن خالی ماند؛ سالنی که برای ایجاد فاصله چیدمان اصلی آن تغییر و ظرفیت آن کمتر از حد معمول شده است. اما سانس دوم که با نمایش فیلم «بی همه چیز» محسن قرایی همراه بود با حضور تعداد بیشتری از خبرنگاران و منتقدان روبرو شد، ولی باز هم ظرفیت سالن تکمیل نشد.

اگرچه تلاش شده تا به لحاظ فاصله گذاری و تاکید بر استفاده از ماسک، پروتکل‌های بهداشتی در مرکز همایش‌ها رعایت شود، اما معدود افرادی هم دیده می‌شدند که هنگام نمایش فیلم ماسک خود را در می‌آورند و به نظر می‌رسد برای روز‌های آینده باید نظارت و کنترل بیشتری بر این موارد صورت گیرد.

نشست‌های خبری فیلم‌های روز اول با حضور کم عوامل فیلم‌ها همراه بود و تاکید شد که برای رعایت پروتکل‌ها فقط ۱۰ نفر از عوامل فیلم‌ها می‌توانند حضور داشته باشند.

در اولین روز جشنواره پرویز پرستویی، باران کوثری و عادل فردوسی پور از جمله چهره‌های حاضر بودند که همگی برای فیلم دوم به سالن رسیدند و در این میان خوش و بش پرستویی و فردوسی پور و تصاویری که از آن‌ها به همراه تجمع چند لحظه‌ای عکاس‌ها مقابل عادل فردوسی‌پور، سبب بروز حاشیه‌هایی در فضای مجازی شد و واقعیت روز خلوت جشنواره به شکلی دیگر انعکاس یافت. هر چند همین هشداری بود که باید بر رعایت پروتکل‌ها نظارت بیشتری صورت بگیرد.

عادل فردوسی پور

این دوره از جشنواره در بخش اکران مردمی شرایطی متفاوت از سال‌های قبل دارد، آن هم از این جهت که ظرفیت بلیت‌ها خیلی کمتر است. با این حال جشنواره در همه استان‌ها با نمایش هر ۱۶ فیلم سودای سیمرغ همراه است و امسال همه تماشاگران جشنواره در سینما‌های مردمی حتی کسانی که بلیت مهمان در اختیار دارند، نیز امکان شرکت در رای گیری بهترین فیلم مردمی را دارند.

فروش بلیت‌های این جشنواره که در روز‌های آینده همچنان ادامه دارد به صورت سری نخواهد بود و بلیت‌ها برای هر فیلم جداگانه قابل فروش است. همین موضوع سبب شده فیلم‌های «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «ابلق» نرگس آبیار و «بی همه چیز» محسن قرایی پر فروش ترین‌ها تا اینجای کار باشند. ضمن اینکه پردیس‌های «کوروش»، «آزادی» و «ایران مال» هم جزو سالن‌های سینمایی پرمخاطب تاکنون بودند.

براساس حضور خبرنگار ما در یکی دو سینمای مردمی پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه صاحبان سینما و مخاطبان بود تاجایی که برخی مخاطبان خودشان به یکدیگر برای زدن درست ماسک تذکر می‌دادند.

لینک کوتاه این مطلب: http://bia2safa.net/goto/web/url/2240836

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو