دغدغه‌های تشکیل صف!

منبع: برترین ها

63

1399/11/15

08:30


معاون وزیر بهداشت گفته است که اگر در جشنواره ملی فیلم فجر پروتکل‌ها رعایت نشود، جشنواره را می‌بندیم. پای این حرف ایستاده‌ و هشدار قاطعانه داده‌ایم که اگر پروتکل‌ها را رعایت نکنید، جشنواره را تعطیل می‌کنیم

ریحانه جولایی در توسعه ایرانی نوشت: به‌رغم آنکه همواره تأکید می‌شود که تا جای ممکن از حضور در اجتماعات پرهیز کنیم؛ همچنان به بهانه‌های مختلف شاهد برپایی اجتماعات کوچک و بزرگ در کشور هستیم.
 

دغدغه‌های تشکیل صف!

 
موضوع تنها به جشنواره فجر ختم نمی‌شود که این روزها عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن خبرساز شده؛ روز گذشته خبرهایی مبنی بر تجمع عده‌ای در کرمانشاه منتشر شد. گفته می‌شود قرار بوده کالاهای اساسی خانوارهای نیازمند در قالب سبد کالای مددجویان کمیته امداد به مناسبت دهه فجر بین آن‌ها توزیع شود و همین موضوع باعث شده است تا صف‌های طویل و طولانی برای دریافت این سبدها ایجاد شود. افرادی که در آن محل حضور داشته‌اند از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی گفته‌اند و اینکه هیچ فاصله‌گذاری صورت نگرفته است.
 
سؤالی که برای بسیاری از ما ایجاد شده این است که چرا با توجه به وضعیت شیوع کرونا در کشور باز هم شاهد برگزاری رویدادهای مختلف هستیم؟ و اصلاً دلیل برگزاری برخی اجتماعات که آن‌قدر هم مهم و حیاتی محسوب نمی‌شوند چیست؟
 
بسیاری از کشورهای دنیا در موارد غیرضروری تجمع بیش از 5 نفر در یک مکان را ممنوع اعلام کرده‌اند، این در حالی است که در ایران هر روز عکس یا خبری منتشر می‌شود که عده‌ای از افراد مشهور در یک مکان جمع شده‌اند و بدون رعایت فاصله اجتماعی و داشتن ماسک، در فاصله‌های بسیار نزدیک عکس دسته‌جمعی می‌گیرند.
 
جشنواره فجر امسال هم با حواشی زیادی شروع به کار کرد. پیش از آغاز این دوره اما قرار بود پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت ویژه رعایت شود اما شرایط انگار آن‌طور که باید پیش نرفته است و بسیاری از کارشناسان می‌گویند ریسک ابتلا به کرونا در میان افرادی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند بالا خواهد بود.
 
احتمال تعطیلی جشنواره فیلم فجر
 
آن‌طور که مشخص است هنرمندان و مردمی که برای تماشای فیلم‌ها به سینما رفته‌اند با ظرفیت کم هم نتوانسته‌اند فاصله‌گذاری را رعایت کنند. با اینکه یکی از شروط برگزاری این جشنواره نداشتن هیچ سالن انتظاری برای تماشاچیان بود اما بسیاری از اینکه زمان ورود به سالن همه افراد بدون فاصله‌گذاری کنار هم قرار گرفته‌اند ابراز ناراحتی کرده‌اند. از سوی دیگر چندین مورد هم دیده شده که بازیگران برای گرفتن عکس ماسک خود را برداشته و کنار یکدیگر ایستاده‌اند. همین موضوعات باعث شد تا شرایط برگزاری جشنواره سخت‌تر شود و عده‌ای هم خبر از این می‌دهند که احتمال تعطیل شدن سی و نهمین جشنواره فیلم فجر زیاد است.
 
بر همین اساس محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است که برای رعایت پروتکل‌های ابلاغی سه لایه نظارتی در نظر گرفته شده که اول مدیر سالن، دوم ناظران وزارت ارشاد و در انتها ناظران عالی دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت هستند.  او همچنین بیان کرده که ابلاغیه جدیدی هم زده شده که بر اساس آن نسبت به کنترل سالن‌هایی که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده‌اند، سختگیری بیشتری انجام شود و تشدید نظارت اعمال شود تا مجبور نشویم به علت رعایت نشدن اصول بهداشتی، از ادامه جشنواره جلوگیری کنیم.
 
مسئولان اما برای برگزاری این جشنواره شروط ساده‌ای گذاشته‌اند که باید دید اصلاً رعایت می‌شود؟ برای مثال فرهادی گفته است پروتکل‌های بهداشتی جشنواره فیلم، تئاتر و موسیقی تقریباً شبیه به هم است البته تفاوت‌هایی هم دارند مثلاً در مورد جشنواره تئاتر که به‌جای صفحه‌نمایش، بازیگران تئاتر حضور دارند و معمولاً سالن کوچک‌تر است، تهویه باید قوی‌تر باشد. بنابراین باید سالن‌های نمایش  به درستی انتخاب شوند. ضمن اینکه توصیه شده لوازم گریم و بازی بازیگران کاملاً شخصی باشد و همه بازیگران تست پی‌سی‌آر منفی داشته باشند. به‌طوری‌که انجام تست سریع برای همه بازیگران اجباری است و در موارد مشکوک باید قبل از جشنواره تست پی‌سی‌آر هم بدهند و فقط درصورتی‌که نتیجه آن منفی باشد می‌توانند وارد سالن نمایش بشوند.
 
باید دید آیا تا به حال نظارتی در رابطه با تهویه سالن‌ها صورت گرفته است؟ یا بر فرض اگر تهویه هوا هم با قدرت کار کند آیا ریسک انتقال ویروس از افرادی که با فاصله‌های عمدتاً یکی در میان در سالن‌های کوچک و بسته کنار هم نشسته‌اند، کم می‌شود؟ اگر به خاطر داشته باشید، چندی پیش صداوسیما هم اعلام کرد که مهمان‌های برنامه، مجریان و کادر هر یک از برنامه‌ها باید تست پی‌سی‌آر بدهند و هر روز چک می‌شود که بیمار نباشند و باعث نشوند که دیگران هم به ویروس مبتلا شوند. مرگ مهرداد میناوند، بازیکن فوتبال و وخامت حال علی انصاریان نشان دهنده این است که هیچ‌کدام از شرایط جهت انجام تست رعایت نمی‌شود که اگر رعایت می‌شد چند روز پس از برنامه دربی این دو ورزشکار کارشان به مرگ و کما نمی‌رسید.
 
وزارت بهداشتی‌ها موافق برپایی جشنواره فجر نبودند
 
از سوی دیگر، هم‌زمان با آغاز به کار جشنواره فجر، معاون وزارت بهداشت از احتمال تعطیلی جشنواره فیلم فجر در صورت عدم رعایت مقررات بهداشتی مربوط به کرونا خبر داد. علیرضا رئیسی گفت که اگر مشاهده شود در جشنواره فجر مقررات بهداشتی رعایت نشده‌اند از برگزاری جشنواره در هر مرحله‌ای که باشد، جلوگیری می‌شود.
 
در ادامه رئیسی گفته است که اگر جشنواره ملی فیلم فجر پروتکل‌ها را رعایت نکند، جشنواره را می‌بندیم. او تأکید کرده که پای این حرف ایستاده‌ایم و هشدار قاطعانه‌ای دادیم که اگر پروتکل‌ها را رعایت نکنید، جشنواره را تعطیل می‌کنیم.
 
رئیسی به این موضوع اشاره کرده است که کارشناسان وزارت بهداشت زیر بار برگزاری این جشنواره نمی‌رفتند و  اما دوستان تعهدات بسیار سفت و سختی دادند ازجمله اینکه حتماً یک نفر کارشناس بهداشت محیط حرفه‌ای در محل برگزاری حضور دائم داشته باشد اما ظاهراً این اتفاق رخ نداده است. به گفته رئیسی شرط دوم این بوده که کد ملی افرادی که می‌خواهند وارد شوند باید به سامانه ماسک وصل باشد که بررسی شود آیا این افراد کرونا مثبت هستند یا خیر و اگر مثبت بودند به محل راه داده نشوند که ظاهراً برخی روزها این اقدام هم انجام نشده بود.
 
واکنش‌ها در فضای مجازی به برگزاری جشنواره فجر
 
از طرف دیگر بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به عدم رعایت مقررات بهداشتی کرونا از سوی هنرمندان و ستاره‌های سینما و تلویزیون واکنش نشان دادند.
 
برخی از کاربران توییتر با انتقاد به نحوه برگزاری جشنواره نوشتند که با توجه به عدم برگزاری جشنواره‌های فیلم و فستیوال‌ها در سایر کشورهای دنیا، چرا باید جشنواره فیلم فجر امسال در شرایط شیوع کرونا برگزار شود؟ آزاده مختاری، روزنامه‌نگار اجتماعی در توییتی با اعتراض به این مسئله نوشت: «پروتکل‌های بهداشتی کرونایی، فقط ماسک زدن نیست. اصرار عجیب، خودخواهانه و خطرناک بر برگزاری جشنواره‌ای که از اول هم معلوم بود شاهد چنین صحنه‌هایی از آن خواهیم بود و نمی‌شود که پروتکل‌های بهداشتی در آن اجرا شود. هنرمندانی که با جان مردم بازی می‌کنند!»
 
برخی نیز به تصمیمات عجیب دولت ازجمله محدودیت‌های عبور و مرور در خیابان‌های تهران اشاره کردند که هرگونه عبور و مروری را بعد از ساعت 9 شب غدغن اعلام می‌کند و متخلفان جریمه می‌شوند و با این حال جشنواره فجر برگزار شده است.
 
کرونا دوباره فراموش شده
 
آمارها می‌گویند دوباره مردم کرونا را فراموش کرده‌اند. روز گذشته ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد. او گفته است که میزان رعایت مردم به 84 درصد رسیده بود که در روزهای اخیر با کاهش مواجه شده و به 81 رسیده است.
 
همان‌طور که گفته شد برگزاری تجمع‌ها می‌تواند این میزان را پایین‌تر هم بکشد و مشکلات بسیار جدی به بار آورد. کادر درمان یک سال است که شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا بتوانند این ویروس را مهار کنند و جان بیماران را نجات دهند. کمترین کار برای حمایت و کمک به آن‌ها این است که از هرگونه تجمع بی‌دلیل و غیرضروری خودداری کنیم و بر رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اصرار بورزیم. از هنرمندان و افراد مشهور انتظار می‌رود که درجهت مصالح جامعه حرکت کنند، نه اینکه خودشان هم در اول صف افرادی قرار بگیرند که با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بار مضاعفی بر دوش پزشکان و سایر افراد می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو