دلیل این که در هوای سرد بیشتر به دست شویی می‌رویم چیست؟

54

1399/11/15

09:01


تا به حال دقت کرده‌اید که با سردشدن هوا نیاز به سرویس بهداشتی بیشتر می‌شود. این اتفاق طبیعی است و برای همه رخ می‌دهد و توضیحی تقریباً فیزیولوژیکال درباره آن وجود دارد.

دلیل این که در هوای سرد بیشتر به دست شویی می‌رویم چیست؟

به گزارش بهداشت نیوز،

 بدن و آب

اولین چیزی که باید بدانید این است که بدن برای حذف مایعات اضافه دو راه اصلی دارد:

از طریق عرق| بدن انسان هر روز کارهای مختلفی انجام می‌دهد و نیازمند انرژی است که از آن حرارت تولید شود. علاوه بر این، گرمای هوا و فعالیت بدنی دمای بدن را بالا می‌برد، بنابراین عرق مثل یک سیستم خنک‌کننده عمل می‌کند.

از طریق ادرار| آبی که می‌نوشیم توسط دستگاه گوارش جذب می‌شود و به خون راه پیدا می‌کند. کلیه‌ها آب اضافه را می‌گیرند تا به شکل ادرار دفع شود.

ساده‌ترین نتیجه‌گیری که از این مسئله می‌توان داشت آن است که وقتی هوا سرد می‌شود، کمتر عرق می‌کنیم. بنابراین اگر عرقی در کار نباشد، تنها راه بدن برای حذف آب اضافه خود ادرار‌کردن است. این مسئله به دلیل موضوعی به نام پرپیشابی ناشی از سرماست.

 پرپیشابی ناشی از سرما چیست؟

پرپیشابی ناشی از سرما به افزایش تولید ادرار در بدن بر اثر قرار‌گرفتن در معرض هوای سرد گفته می‌شود. شاید متوجه شده باشید در هوای گرم بدن پف‌کرده‌تر به نظر می‌رسد که علتش احتباس مایعات در بدن است. اما در زمستان و با پایین‌آمدن دما عکس این موضوع رخ می‌دهد، بدن منقبض می‌شود و معمولاً آب و مایعات کمتری را در خود نگه می‌دارد و به همین دلیل ادرار بیشتری تولید می‌شود.

 چه زمانی باید نگران شد؟

از آن جایی که عوامل زیادی مانند رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی و میزان مایعات مصرفی در تعداد دفعات ادرار‌کردن شما در روز دخیل است، این که به طور دقیق بتوان تعیین کرد چند بار ادرار‌کردن طبیعی محسوب می‌شود، ممکن نیست اما بر اساس ارزیابی‌ها یک شخص به طور متوسط ۶ تا ۷ بار در روز و یک بار هم در شب ادرار می‌کند. اگر متوجه شدید که بیشتر از یک فرد عادی ادرار می‌کنید، به ویژه در شب‌ها، باید به پزشک مراجعه کنید تا علت مشکل شما مشخص شود. علاوه بر این، چیزی به نام ادرار ناگهانی وجود دارد که با میلی وصف ناپذیر به ادرار کردن خود را نشان می‌دهد، چیزی که احساسی ناخوشایند در مثانه ایجاد می‌کند. این مسئله ممکن است به دلیل عفونت مجرای ادرار، عفونت یا التهاب مجرای ادرار، مشکلات عصبی، یبوست یا حتی مصرف کافئین باشد. اگر علاوه بر مراجعه زیاد به دست شویی، علایم دیگری هم  مثل دشوار‌شدن ادرار‌کردن، احساس درد هنگام انجام این کار، نداشتن کنترل روی مثانه خود و تغییر رنگ ادرار، داشتید باید به پزشک مراجعه کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو