تکنیک ساده برای درمان سینوزیت

67

1399/11/15

09:02


"سینوزیت" یکی از بیماری‌های بسیار شایع است که ممکن است با یک سرماخوردگی‌ ساده آغاز شود و در صورتی که درمان نشود به یک بیماری مزمن تبدیل خواهد شد؛ در این مطلب به برخی راهکارهای ساده طب سنتی برای درمان سینوزیت اشاره شده است.

تکنیک ساده برای درمان سینوزیت

به گزارش بهداشت نیوز،  "سینوزیت" جزء دسته بیماری‌های نزله و زکام محسوب می‌شود و معمولاً بر اثر یک سرماخوردگی ساده به‌وجود می‌آید اما عوامل دیگری مانند قارچها، باکتری‌ها، آلودگی هوا همچنین انواع آلرژی نیز می‌توانند از علل به‌وجودآورنده یا مستعدکننده در ابتلا به سینوزیت باشند.

علائم سینوزیت

از علائم بیماری سینوزیت می‌توانیم به گرفتگی یا انسداد بینی همچنین ترشحات بینی یا پشت حلق اشاره کنیم که همراه با احساس درد و فشارِ در صورت همراه هستند؛ کاهش یا فقدان بویایی هم از علائم دیگری است که در صورت شدت بیماری می‌تواند در افراد مبتلا بروز کند.

اما نکته‌ای که در رابطه با این بیماری باید به آن دقت داشت این است که در صورتی که علائم سینوزیت 12 هفته یا بیشتر طول بکشد باید حتماً به طبیب مراجعه کنید و درمان‌های خانگی را کنار بگذارید چون احتمالاً شما به "سینوزیت مزمن" دچار شده‌اید که ممکن است به جراحی نیز منجر شود.

علائم سینوزیت مزمن چیست؟

درد و فشار صورت، احتقان صورت، پری و انسداد بینی، ضخامت ترشحات بینی، تغییر رنگ ترشحات بینی و دوره طولانی‌مدت تب از عوارض سینوزیت حاد و مزمن هستند.

راهکارهای طب سنتی در درمان سینوزیت

"بخور دادن" در بهبود علائم سینوزیت بسیار کمک‌کننده و نافع است؛ در صورتی که سینوزیت دارای ترشحات پشت حلق باشد، بخور بابونه و مرزنجوش نیز بسیار مؤثر است همچنین پوشاندن سر موقع خواب و استفاده از کلاه در فصول سرد سال بسیار ضروری، مفید و مؤثر است.

سعی کنید اگر به سینوزیت مبتلا هستید از مصرف سیر خام، پیاز، ترب و تربچه که در طب سنتی به آن‌ها مبخّرات گفته می‌شود، خودداری کنید همچنین درمان یبوست و باز کردن راه‌های دفعی بدن برای درمان سینوزیت هم بسیار حائز اهمیت است.

سوپ شلغم و اسفناج که ملیّن هستند، برای دفع کمک‌کننده‌ هستند؛ اصلاح خواب، داشتن تحرک و ورزش مناسب و برسی عوامل روحی ـ روانی و در قدم آخر استفاده از اعمال یداوی می‌تواند به بهبود سینوزیت کمک‌کننده باشد.

سینوزیت می‌تواند منجر به افسردگی شود!

در منابع طب سنتی یکی از عوارض سینوزیت "افسردگی" ذکر شده است اما واقعیت این است که همه ما احتمالاً گاهی در زندگی احساس تلخ افسردگی را تجربه کرده‌ایم؛ اتفاقاً جالب است که بدانید افراد هرقدر هم باهوش‌تر باشند و سطح تحصیلات، آموزش‌های تخصصی و تجربه کاری آنها نیز بیشتر باشد، امکان ابتلا به افسردگی در آنها نیز بیشتر است!

گاهی در حوزه‌های فردی، والدین، فرزندان یا همسران معتقدند که همدیگر را درک نمی‌کنند؛ این اتفاق باعث می‌شود تا افراد احساس تنهایی کنند و خودشان را با کوهی از مشکلات تنها ببینند‌ و این دقیقاً همان نقطه شروع افسردگی است.

مصرف برخی خوراکیها از دیدگاه طب سنتی، "مفرّح" هستند و می‌توانند در پیشگیری و درمان افسردگی مؤثر باشند؛ زعفران که سطح سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد، می‌تواند افسردگی‌های خفیف را به‌خوبی درمان کند همچنین خوردن یک عدد سیب در روز شما را از افسردگی دور نگه‌می‌دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو