خواص گیاه تاجریزی در طب سنتی و نقش آن در درمان بیماری ها

خواص گیاه تاجریزی در طب سنتی و نقش آن در درمان بیماری ها


منبع: آرگا

143

1399/11/15

10:02


تاجریزی از گیاهان دارویی بسیار مفید برای سلامت بدن می باشد که از فواید شگفت انگیزی برخوردار است و در درمان بسیاری از بیماری ها بسیار مفید و موثر می باشد، در این مقاله شما عزیزان را با خواص تاجریزی آشنا خواهیم کرد.

همانطور که می دانید در طب سنتی هر گیاهی از فواید زیادی برخوردار است و گیاه تاجریزی نیز یکی دیگر از گیاهان پرخاصیت می باشد که نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند، در ادامه مطلب شما عزیزان را با خواص تاجریزی آشنا خواهیم کرد.

این گیاه یک ساله از خانواده سیب زمینی ها می باشد که در آسیا، اروپا، هندوستان و برخی نقاط آمریکای شمالی به صورت خودرو رشد می کند و کشورمان نیز در قسمت های از بابل، گرکان، بندر گز، لاهیجان، دره چالوس، سیستان، دره هراز، شیراز و تمیشان پیدا می شود که از مهم ترین ویژگی این گیاه، میوه های کوچک، آبدار، گرد و سیاه رنگ آن است و در برخی از کتاب های طب سنتی از آن با نام های مختلفی از جمله : خرس انگور، انگور روباه و سگ انگور یاد شده است که در اواخر پاییز یا در بهار پیش از به وجود آمدن جوانه ها جدا کرده و پس از قطع کردن آن را قطعه قطعه و سپس خشک می کنند.

فواید شگفت انگیز تاجریزی

بررسی خواص گیاه تاجریزی

تاجریزی از گیاهان دارویی محسوب می شود که از میوه، برگ و سرشاخه های گل دار آن به منظور درمان بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته می شود، در مطالب قبلی شما عزیزان را با خواص برخی از گیاهان آشنا کردیم بنابراین، اگر شما نیز در مورد فواید گیاه تاجریزی اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

درمان بیماری های مزمن جلدی

به منظور درمان بیماری های مزمن جلدی مانند : تبخال، سودا، اگزما و خارش می توانید از گیاه تاجریزی کمک بگیرید زیرا، این گیاه نقش مهمی در درمان این گونه بیماری ها ایفا می کند.

 درمان جوش

بروز جوش و آکنه از مشکلات پوستی بسیار شایع در دوران جوانی هستند که با مصرف میوه تاجریزی می توانید از شر جوش های روی پوست تان خلاص شوید و پوستی به دور از جوش و آکنه داشته باشید.

فواید بی نظیر تاجریزی

درمان پسوریازیس

با به وجود آمدن صفحات کوچک فلس مانند و خشک در قسمت پوست سر، سر زانو، آرنج، نشیمنگاه و در برخی موارد در تمام پوست سر بیماری پسوریازیس به وجود می آید که به راحتی بر اثر خاراندن از آن خون خارج می شود و با کمک میوه تاجریزی می توانید این بیماری پوستی را درمان کنید.

فواید تاجریزی در کاهش تب و بهبود درد

مصرف میوه این گیاه به همراه برخی از گیاهان دیگر از جمله : گل بنفشه، عناب، پرسیاوش، گل زوفا، سپستان و ختمی خبازی جهت کاهش درد بسیار مفید و موثر است.

فواید تاجریزی بر سلامت بدن

درمان بواسیر و یبوست

بواسیر و یبوست امروزه از مشکلات بسیار شایع در بین اکثر مردم می باشد که با استفاده از میوه تاجریزی می توانید بواسیر و همچنین ناراحتی های ناشی از آن را نیز از بین ببرید.

درمان خارش اندام تناسلی بانوان

جوشانده برگ و سرشاخه های گلدار تاجریزی می تواند خارش اندام تناسلی بانوان را برطرف کند و همچنین کمک زیادی به تسکین درد در قسمت هایی که دچار کوفتگی و ضرب دیدگی شده اند می کند.

رفع سوزش معده و دل درد

به منظور درمان سوزش معده و همچنین دل درد می توانید پس از غذا یک فنجان دم کرده تاجریزی بنوشید تا شاهد رفع سوزش معده در خود باشید.

خواص تاجریزی بر سلامت بدن

کاهش فشار خون بالا

از دیگر فواید بی نظیر تاجریزی پایین آوردن فشار خون بالا می باشد از این رو، به منظور پایین آوردن فشار خون بالا می توانید مقداری برگ تازه گیاه تاجریزی را مصرف کرده و یا جوشانده آن را استفاده کنید.

فواید دیگر تاجریزی

  • قطع خونریزی
  • تسکین درد
  • ملین
  • ضد روماتیسم
  • ضد سرفه
  • ضد آسم
  • درمان ترک نوک پستان
  • تسکین دندان درد ناشی از گرمی و حرارت
  • درمان دیفتری

بررسی خواص تاجریزی

بررسی مضرات استفاده از تاجریزی

برگ و همچنین سرشاخه های گلدار این گیاه دارای ماده سمی به نام سولانین می باشد که نشانه های مسمومیت با این گیاه احساس خستگی زیاد به همراه سردرد، خارش گردن، اسهال، استفراغ و درد معده می باشد و اگر در مصرف آن زیاده روی کنید احتمال بروز فلج دستگاه عصب مرکزی وجود دارد از این رو، حتما از پیش از مصرف تاجریزی نظر پزشک را جویا شوید.

مضرات استفاده از گیاه تاجریزی

ضمن سپاس از همراهی شما دوستان عزیز، همانطور که در این مقاله با خواص تاجریزی آشنا شدید به منظور آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو