تحقیقات جدید نشان می دهد تغذیه با محدودیت زمانی باعث کاهش سطح انسولین و تومور در موش های مبتلا به سرطان پستان و یائسه چاق می شود. این مطالعه نشان داد رشد تومور با افزایش سطح انسولین در موش ها افزایش می یابد، همچنین مشخص شد کاهش سطح انسولین موش ها و بهبود سلامت متابولیکی آنها اثر ضد توموری دارد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، دکتر ماناسی داس، عضو تیم تحقیقاتی و فوق دکترا از دانشگاه کالیفرنیا می گوید: غذا خوردن با محدودیت زمانی تاثیر مثبتی بر سلامت متابولیک دارد و گرسنگی و تحریک پذیری ناشی از روزه داری طولانی مدت یا محدودیت کالری را ایجاد نمی کند.

بیشتر بخوانید: درمان های خانگی برای تسکین درد دندان عقل

ارتباط چاقی و سرطان

داشتن اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به حداقل 13 نوع سرطان را افزایش می دهد. البته تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است، اما به نظر می رسد چاقی ریتم شبانه روزی را مختل می کند، ساعت های داخلی بدن ریتم های 24 ساعته را در بیان ژن و رفتارهای روزانه کنترل می کنند. هنگامی که ریتم های شبانه روزی بدن از بین می روند می توانند نحوه پاسخ بدن به انسولین را تغییر دهند. انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده تولید می شود و به تنظیم سطح قند خون کمک می کند.

این تغییرات باعث می شود فرد نسبت به انسولین مقاوم شود یا دچار سندرم متابولیک شود که هر دو ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند سرطان را افزایش دهند. به نظر می رسد اختلالات ساعت شبانه روزی با تداخل در چرخه سلولی و فعالیت سلول هایی که رشد تومور را سرکوب می کنند، باعث رشد تومور می شود. تحقیقات اخیر نشان داده است به نظر می رسد ارتباط ویژه ای بین چاقی و سرطان پستان وجود دارد.

تاثیر چاقی بر سرطان پستان بسیار پیچیده و هنوز در حال بررسی است. با این حال، به نظر می رسد چندین عامل در تاثیر چاقی بر خطر ابتلا به سرطان پستان نقش دارند. به نظر می رسد از بین این عوامل تاثیرگذار وضعیت یائسگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تحقیقات نشان می دهد چاقی به طور مداوم خطر ابتلا به سرطان پستان و احتمال پیامدهای ضعیف را در زنان یائسه افزایش می دهد.

با توجه به این یافته، تیم های تحقیقاتی در تلاش هستند تا بطور دقیق کشف کنند چگونه چاقی با سرطان پستان ارتباط دارد. یافته های آنها می تواند پیامدهای مهمی برای میلیون ها نفر داشته باشد. بر اساس اعلام انجمن سرطان آمریكا، فقط در ایالات متحده از هر 8 زن یک نفر در طول زندگی خود تشخیص سرطان پستان مهاجم را دریافت می كند و حدود یک مورد از 39 مورد نیز كشنده خواهد بود. علاوه بر این، بر اساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، 42.4 درصد از بزرگسالان ساکن ایالات متحده در سال های 2017 تا 2018 چاقی داشتند. شیوع چاقی شدید متناسب با سن نیز در زنان بیشتر از مردان است.

مطالعه

تحقیقات قبلی روی موش ها نشان داده است که به نظر می رسد خوردن یک رژیم غذایی در برنامه تغذیه با محدودیت زمانی (TRF) باعث کاهش یا معکوس کردن عوارض منفی سلامتی مرتبط با چاقی می شود. چند مطالعه آزمایشی کوچک روی انسان نیز نتایج مشابهی را به همراه داشت. چندین مورد از این عوارض مانند افزایش وزن، اختلالات ریتم شبانه روزی، تغییرات متابولیکی و التهاب خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. TRF در حیوانات یا غذا خوردن با محدودیت زمانی (TRE) در انسان، نوعی روزه داری متناوب است که در آن مصرف غذا مطابق با ریتم شبانه روزی به تعداد خاصی از ساعت در روز محدود می شود. در بیشتر موارد این به این معنی است که فقط در مدت زمان فعال بودن فرد 6 تا 12 ساعت در روز غذا بخورید.

در مطالعه جدید، محققان در حال بررسی این موضوع بودند آیا TRF بر رشد و تکامل تومورها تاثیر می گذارد و خطر متاستاز سرطان پستان در ریه های موش های مبتلا به سرطان پستان ناشی از چاقی را کاهش می دهد. برای انجام این کار آنها باعث شدند موش های ماده شرایط هورمونی مشابه زنان در دوران یائسگی را تجربه کنند، همچنین آنها به مدت 10 هفته قبل از شروع آزمایش برای چاقی به دو گروه از موش ها دسترسی نامحدود به غذاهای پرچرب را دادند. به گروه دیگری از موش ها گروه کنترل در این دوره غذای نرمال داده شد. در طول آزمایش یک گروه از موش ها همچنان دسترسی نامحدودی به غذاهای پرچرب داشتند در حالی که گروه کنترل هنوز بدون محدودیت به غذای طبیعی دسترسی داشتند.

گروه آخر موش ها که طبق برنامه TRF تغذیه می شدند فقط به مدت 8 ساعت در طول شب به غذاهای پرچربی دسترسی داشتند. شب است که موش ها به طور طبیعی بیشترین فعالیت را دارند. این تیم دریافت که به نظر می رسد TRF رشد تومور پستان را که باعث افزایش چاقی می شود بدون کاهش میزان کالری دریافتی کاهش می دهد، همچنین به نظر می رسد خطر ابتلا به سرطان پستان و همچنین خطر انتشار آن به ریه ها را کاهش می دهد. محققان ادعا می کنند این نتایج به احتمال زیاد به این دلیل است که TRF باعث بهبود اختلالات شبانه روزی و مشکلات متابولیکی مرتبط با چاقی می شود. دکتر نیکلاس وبستر، نویسنده ارشد و استاد دانشگاه سن دیگو می گوید: ما توانستیم حساسیت به انسولین را افزایش دهیم، هایپرینسولینمی را کاهش دهیم، ریتم شبانه روزی را بازیابی کنیم و رشد تومور را کاهش دهیم.

اکنون محققان باید یافته های خود را در مقیاس بزرگ تر و در فاز انسان تایید کنند، همچنین آنها باید بدانند TRF چگونه بر سایر انواع سرطان تاثیر می گذارد. با این حال، محققان ادعا می کنند نتایج آنها آزمایشات بالینی روی انسان را تضمین می کند. TRE می تواند به میلیون ها نفر راهی بسیار آسان تر و راحت تر برای کاهش خطر بیماری یا مرگ ارائه دهد.

پیروی از یک برنامه TRE شامل کاهش مصرف غذا یا ایجاد محدودیت در رژیم غذایی نیست، همچنین یک مطالعه قبلی روی موش ها نشان داد پیروی از یک برنامه TRE به مدت 5 روز در هفته برای ایجاد اثرات مثبت کافی است که می تواند رفتارهای غذایی انعطاف پذیرتری را در آخر هفته ایجاد کند. محققان می گویند بسیاری از افراد نمی توانند متعهد به تغییر سبک زندگی و تغییرات اساسی شوند یا آنها را به طور دقیق دنبال نمی کنند. دکتر داس می گوید: داده های ما نشان می دهد یک فرد ممکن است به سادگی از زمان بندی وعده های غذایی خود برای جلوگیری از سرطان پستان به جای تغییر در آنچه که می خورد، بهره ببرد.

مترجم: الهه زارعی