شأن موز را حفظ کنيد

51

1399/11/15

11:31


شأن موز را حفظ کنيد

سلامت نیوز:خبر گران شدن ۱۴۰ درصدی موز ظرف روزهای گذشته و رسیدن آن به حدود قیمت ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان در بازار، سر و صدای بسیار در پی داشت و خیلی از مردم در این خصوص جملات طنزآمیزی را در شبکه‌های اجتماعی بیان داشتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،عده‌ای بر این باورند موز را می‌توان یکبار دیگر میوه لاکچری در نظر گرفت که در سالیان دور هر خانواده‌ای توان خرید آن را نداشت. در این میان رئیس اتحادیه بارفروشان هم چندی قبل نسبت به گرانی این میوه اعلام کرد: بنده سه ماه است فریاد می‌زنم ثبت سفارش موز را انحصاری نکنید، اما کسی گوش نمی‌کند و اکنون حدود ۱۰۰ کانتینر ۱۰ روز است که پشت مرز بازرگان مانده و گمرک به آنها اجازه ترخیص نمی‌دهد و این درحالی است که موز را از جنوب با کشتی وارد می‌کنند و این مساله غیر از سوء‌مدیریت چیز دیگری نیست.

در حالي که مردم هر روز به شنيدن خبرهاي عجيب و غريب عادت کرده‌اند و اين مورد تازه‌اي نيست، اما مدت‌هاست که گراني عجيب و غريب انواع محصولات مصرفي مردم، هرازچندگاهي به سوژه اصلي بسياري از محافل خبري تبديل شده است. همچنين در دفعات گذشته با گزارش‌هاي متعدد به افزايش قيمت افسارگسيخته انواع کالاها اشاره شد و اين بار گراني موز را مي‌توان به‌عنوان مهم‌ترين سوژه رسانه‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي در نظر گرفت.

شأن موز را حفظ کنيد
کمتر از دو ماه قبل در گزارشي به گراني ميوه‌ها در شب يلدا پرداخته شد که بسياري از مسئولان در اين خصوص اظهارات گوناگوني را بيان داشتند. از طرفي بر اساس گفته مردم و گزارش‌هاي ميداني اختلاف قيمت ميوه‌ها در مغازه‌هاي مختلف نکته‌اي بود که در شبکه‌هاي اجتماعي بسيار به آن پرداخته شد و خيلي از مخاطبان به اين مساله جنبه طنزآميز دادند. اما قصه موز اکنون کمي متفاوت‌تر از باقي آنهاست.

ميوه‌اي که متولدان دهه40، 50 و 60 آن را به‌عنوان يک ميوه لاکچري مي‌شناختند و هر شخصي که در آن زمان موز در يخچال داشت به‌عنوان فرد متمول شناخته مي‌شد. کما اينکه در يکي سريال‌هاي تلويزيون (نابرده رنج) که چند سال قبل با جنبه تاريخي از زمان جنگ تحميلي پخش مي‌شد، يکي از شخصيت‌هاي فيلم که فردي ثروتمند بود به مهمان‌هاي خود موز تعارف کرد و از آن به‌عنوان ميوه‌، نيست در جهان ياد کرد.

خلاصه ماجرا آنکه هر خانواده‌اي در آن زمان توانايي خريد اين ميوه را نداشت. اما بعدها شکل ماجرا تغيير کرد و جنبه طنزآميز ديگري به ميوه قصه ما اضافه شد، به طوريکه توصيه مي‌شد در مهماني‌ها موز نخوريد چراکه شايد به مذاق صاحب مهماني خوش نيايد. بر هرجهت با گذر زمان اکنون بار ديگر مي‌بينيم که موز به همان ميوه لاکچري ساليان دور تبديل شده است.

به عبارت دقيق‌تر گران شدن عجيب و غريب و رسيدن آن به کيلويي 50 تا 60 هزار تومان منجر شد تا نسل جديد هم بتواند يکي از دغدغه‌هاي دو، سه نسل قبل خود را تجربه کند. البته همانگونه اشاره شد، اين مورد طي روزهاي اخير به سوژه طنز بسياري از مخاطبان در شبکه‌هاي اجتماعي تبديل شده است. به طوريکه عده‌اي اشاره کردند در حال حاضر ديگر موز پلاستيکي با واقعي فرقي ندارد، چون با خوردن يکي از آنها دندان مي‌شکند با خريد ديگري کمر! در يک مورد ديگر هم، فردي در توئيتر نوشت، از مهمانان خود خواسته هر دو نفر يک موز بخورند و شان اين ميوه را حفظ کنند.

فارغ از مسائل طنزآميز، مرکز آمار در گزارشي اعلام کرد قيمت کالاهاي خوراکي در دي ماه امسال در مقايسه با سال 98 به شدت افزايش يافته و بر اين اساس قيمت هر کيلو موز که در دي ماه سال قبل به طور متوسط 13 هزار و 900 تومان بوده است در سال جاري به متوسط قيمت 33 هزار و 400 تومان رسيده و اين نشان دهنده افزايش 3/140 درصدي است.

همچنين قيمت اين ميوه در آذر ماه 27هزار و 600 تومان اعلام شده که تا دي ماه با رشد 1/21 درصدي همراه بوده و اين افزايش قيمت در حالي رخ داده که از ارديبهشت ماه امسال واردات موز به دليل محدوديت‌هاي ارزي به نوعي ممنوع و در ادامه واردات آن مشروط به صادرات سيب شده است. اين در حالي است که براساس گزارش‌هاي ميداني و طبق صحبت برخي ميوه‌فروشان آنها هم از علت گراني يکباره قيمت موز اطلاعي ندارند، گرچه گفته مي‌شود، که واردات اين محصول بيشتر انحصاري است و توسط افرادي که تعداد آنها به انگشتان دست هم نمي‌رسد، وارد مي‌شود.

لازم به ذکر است مصطفي دارايي‌نژاد، رئيس اتحاديه بارفروشان، نيز در مصاحبه‌اي با يکي از برنامه‌هاي صداوسيما اظهار کرد: بنده سه ماه است فرياد مي‌زنم ثبت سفارش موز را انحصاري نکنيد، اما کسي گوش نمي‌کند و الان هم قيمت موز از کيلويي 20 هزار تومان به 50 هزار تومان رسيده است. او ادامه داد: حدود 100 کانتينر 10 روز است که پشت مرز بازرگان مانده و گمرک به آنها اجازه ترخيص نمي‌دهد و اين درحالي است که موز را از جنوب با کشتي وارد مي‌کنند و اين مساله غير از سوء‌مديريت چيز ديگري نيست.

نکته مهمي ديگري که او در صحبت‌هاي خود اشاره کرد، مملو بودن انبارهاي کشور از برخي ميوه‌هاست که در اين ميان دلالان با قيمت‌گذاري براي آنها اجازه کاهش نرخ را نمي‌دهند و در ميان نهادي براي حل اين معضل ورود نمي‌کند! به هر جهت با تمامي مواردي که عنوان شد، بايد متذکر شويم در شرايط کنوني که مردم با شديدترين مشکلات اقتصادي دست و پنجه نرم مي‌کنند و ميزان درآمد خيلي آنها کفاف تهيه بسياري از کالاهاي اساسي را نمي‌دهد، گراني خيلي از محصولات خوراکي سفره آنها را کوچک‌تر مي‌کند و لازم است نهادهاي ناظر هرچه سريع‌تر نسبت به اين پيگيري اين معضل و برخورد با متخلفان اقدام کنند.

گفتني است چند روز قبل مطلبي در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد که نشان مي‌داد موزهاي توليد شده در استان سيستان و بلوچستان، توسط عده‌اي سودجو خريداري و با قيمت‌هاي گزاف روانه بازار مي‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو