اغلب سینماهای لاله‌زار حکم انحلال ندارند

منبع: برترین ها

99

1399/11/15

11:31


رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی، کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی را در صدور حکم تخریب سینما ایران مقصر دانست.

خبرگزاری صبا: رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی، کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی را در صدور حکم تخریب سینما ایران مقصر دانست.
 

اغلب سینماهای لاله‌زار حکم انحلال ندارند

 
 صدور حکم تخریب سینما ایران در خیابان لاله‌زار تهران که با قدمتی نزدیک به ۱۰۰ سال، از قدیمی‌ترین سینماهای ایران محسوب می‌شود، نگرانی اهالی سینما و فعالان میراث فرهنگی را برانگیخته است به ویژه با توجه به این نکته که ممکن است حکم تخریب سایر سینماهای باسابقه و باارزش این خیابان نیز توسط دیوان عدالت اداری صادر شود.
 
سیدمحمد بهشتی رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با ما درباره جلسه‌ای که چندی پیش در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، گفت: این جلسه به منظور حفظ سینما ایران و سایر سینماهای لاله‌زار برگزار شد. با فعال شدن بنیاد سینمایی فارابی برای حفظ این سینماها، جای امیدواری بیشتری برای این مهم وجود دارد.
 
وی افزود: طبق آنچه در جلسه اعلام کردند، ظاهرا مالکان تنها ۲ یا ۳ سینمای لاله‌زار، حکم انحلال دریافت کرده‌اند و این اتفاق برای دیگر سالن‌ها نیفتاده است.
 
بهشتی با اشاره به نقش نهادهای مسئول اظهار کرد: در حالی که سازمان سینمایی و کمیسیون ماده ۵ باید برای تغییر کاربری این سینما پاسخگو باشند، اما تاکنون شهرداری تهران و وزارت میراث فرهنگی بیشتر پیگیر ماجرا بوده‌اند.
 
وی توضیح داد: کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری مرجع تغییر کاربری اراضی محسوب می‌شود و مشخص نیست چطور به مالک این ساختمان مجوز تغییر کاربری فرهنگی به تجاری را اعطا کرده است.
 
این عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چطور این ساختمان با وجود ارزش میراثی، حکم تخریب گرفته است، تصریح کرد: دیوان عدالت اداری بر اساس استفساریه‌ای از شورای نگهبان، اجازه تخریب را به صاحبان ملک داده است.
 
بهشتی درباره راه‌های جلوگیری از تخریب سینماهای خیابان لاله‌زار با استفاده از قوانین ثبت آثار تاریخی و اصلاح این قوانین در مجلس شورای اسلامی به ترتیبی که به لحاظ حقوقی از صدور ارای مشابه دیوان ممانعت کند، گفت: این راه بسیار طولانی است، راه بهتر و کوتاه‌تر آن است که سازمان سینمایی و کمیسیون ماده ۵ اجازه تغییر کاربری را به این سینماها ندهند. در این صورت تخریب امکانپذیر نخواهد بود.
 
بهشتی با اشاره به مسیر ترمیم سالن‌های باسابقه و قدیمی سینما گفت: رشته دانشگاهی مرمت اماکن تاریخی وجود دارد و برای این مهم، راهکارهای علمی اندیشیده شده است. تاکنون نیز بسیاری از خانه‌های قدیمی و تاریخی مرمت شده است.
 
وی ادامه داد: ممکن است به اقتضای سبک زندگی امروزه، تغییراتی در آن‌ها ایجاد شده باشد، اما این تغییرات به گونه‌ای است که به هویت ساختمان لطمه نمی‌زند.
 
بهشتی توضیح داد: مرمت سینماهای قدیمی و دارای ارزش تاریخی نیز به همین شکل است، به طوری که با تغییراتی جزئی به هویت و اصالت بنا لطمه‌ای وارد نشود، اما اقتضائات سبک زندگی جدید در آن دیده شود. مثلا در گذشته سینماهای تک‌سالنه بزرگ با تعداد زیاد صندلی رواج داشته، اما امروزه جای خود را به پردیس‌های چند سالنه داده است.
 
رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان با اشاره به سابقه سینماهای لاله‌زار گفت: در دهه شصت و هفتاد که من در سینمای ایران مسئولیت داشتم، درخواست‌هایی برای تغییر کاربری این سینماها وجود نداشت. این بحث‌ها مربوط به سال‌های بعد است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو