بهارستانی‌ها که با شعار شفافیت وارد میدان انتخابات مجلس شده بودند به طرح شفافیت آراء نمایندگان رأی مثبت ندادند. به بیانی دیگر مدعیان شفافیت، حاضر نشدند به شفافیت تن بدهند در نتیجه بار دیگر روی این طرح که از مجلس قبلی روی میز بهارستان بود مهر تایید زده نشد تا جایی که نمایندگانی چون محمد تقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر، ردشدن این طرح را انتخاباتی دانستند.  اکبر ترکان، مشاور پیشین ریاست جمهوری بر این باور است که نمی‌توان به طور قاطع شائبه انتخاباتی بودن رد این طرح را مطرح کرد چراکه نیاز به دلایل دارد.

او به بیان اینکه نمایندگان مجلس یازدهم از دقت کافی برخوردار نیستند و بدون بررسی طرح‌ها و لوایح، اعلام نظر می‌کنند به خبرآنلاین می‌گوید: « نباید این مجلس را براساس شعارها قضاوت کرد بلکه باید براساس عملکردشان مورد ارزیابی قرار داد.»

رأی دادن فقط بله و خیر گفتن نیست!

وزیر دولت سازندگی در پاسخ به این سوال که چرا مجلس یازدهمی‌ها به طرح شفافیت آراء که از وعده‌ها و شعارهایشان بوده پایبند نبوده و به آن رأی منفی دادند ؟ گفت:  بنده چندان به محتویات این طرح آشنا نیستم در واقع طرح شفافیت آراء یکی از طرح‌هایی است که اکنون مطرح شده است در حال حاضر در سطوح جهانی، آنچه باید برای نمایندگان به عنوان شفافیت آراء مطرح است فقط رأی دادن‌ به  عنوان بله و خیر گفتن نیست بلکه اظهارنظرات، گفتارها و مواضع است از این رو باید به یک سیستم جامع شفافیت نزدیک شویم.

چرا عده‌ای از نمایندگان غایب بودند؟!

او با بیان اینکه تعدادی از نمایندگان در جلسه رأی دادن به طرح شفافیت آراء نمایندگان در مجلس حضور نداشتند، عنوان کرد: در این جلسه حد نصاب پایین بوده است. نمی‌دانم چرا عده‌ای در این فرایند شرکت نکردند و در این باره که آیا این عدم حضور تعدادی از نمایندگان، دلیلی داشته یا نداشته نمی‌توان اظهارنظر دقیق کرد.

مجلس یازدهمی‌ها ابتدا محکوم می‌کنند بعد بررسی می‌کنند!

اکبر ترکان در پاسخ به اینکه رد شدن این طرح از سوی مجلس یازدهمی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تصریح کرد: نباید این مجلس را براساس شعارها قضاوت کرد بلکه باید براساس عملکردشان مورد ارزیابی قرار داد.

او در پاسخ به این سوال که آیا این مجلس تاکنون عملکرد مناسبی داشته است؟ اشاره کرد: اولین عملکرد مجلس یازدهمی‌ها، گرفتن خودروهای دناپلاس‌ها بود. دومین عملکردشان نیز این بود که قبل از اینکه روی صندلی بنشینند و به تعبیری کمی سبک و سنگین کنند و وضعیت را مورد ارزیابی قرار دهند ۱۳ نفر از نمایندگان بیانیه‌ای را در محکومیت دولت صادر کردند به بیانی دیگر وقتی نمایندگان این مجلس بدون اینکه یک مسئله را بررسی کنند آن را محکوم می‌کنند و پس از محکومیت، آن مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهند، نشان‌دهنده این است که نمایندگان مجلس دقت ندارند. در حالی که مجلس یازدهمی‌ها باید روی صندلی‌هایشان می‌نشستند به بررسی و مطالعه می‌پرداختند و در عین حال جنبه‌های مثبت و منفی را مورد ارزیابی قرار می‌دادند پس از آن اظهارنظر می‌کردند.

چرا عده‌ای از نمایندگان در زمان رأی گیری طرح شفافیت آراء غایب بودند؟

 

روسای قوا به جای دعوا به حرف رهبری گوش کنند

این عضو حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه شرایط فعلی، شرایط سختی شده است، خاطرنشان کرد: در واقع آن سه نفری که در انتخابات ریاست جمهوری، با یکدیگر مناظره کردند در حال حاضر روسای سه قوه هستند. این وضعیت ادامه همان اقدامات مناظرات انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ است امیدواریم که این سه نفر به فرمایش مقام معظم رهبری توجه کنند.

لایحه بودجه را قابل نقد می‌دانم اما ....

او در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان به جای بررسی طرح‌ها و لوایح مهمی چون لایحه بودجه، طرح‌های غیرمهم را در دستور کار قرار می‌دهند؟ بیان کرد: بنده لایحه بودجه را قابل انتقاد می‌دانم فارغ از اینکه نظر مجلس یا دولت در این باره چیست. بنابراین بودجه قابل نقد است اما حالا که به این وضعیت رسیده است نباید اجازه داد این وضعیت ادامه دار شود بلکه دولت و مجلس باید بنشینند و به یک تفاهم برسند. در نتیجه باید با گفت و گو، بودجه به یک موضوع مورد توافق تبدیل شود و مجددا به جریان بیفتد.

برای تصویب بودجه زمانی نداریم

مشاور پیشین رییس جمهوری تاکید کرد: درباره لایحه بودجه لازم است که تنش‌ها بین دولت و مجلس کاهش پیدا کند تا توافق بعدی حاصل شود از این رو باید اجازه داد توافق بین دولت و مجلس درباره لایحه بودجه صورت گیرد. بنابراین دولت و مجلس باید، نظرات و پیشنهادات درباره لایحه بودجه را مورد ارزیابی قرار دهند، دور هم بنشینند و نظرات یکدیگر را در لایحه بودجه اعمال کنند تا در نتیجه به کار مشترکی برسند و مجددا بودجه به جریان بیفتد. به بیانی دیگر زمانی باقی نمانده و دولت و مجلس نیز باید به سرعت، بر سر بودجه به تفاهم و توافق برسند چرا که پایان سال است. هر چه تنش‌ها افزایش پیدا کند به کار دولت  لطمه وارد می‌کند.

آیا رد شدن طرح شفافیت آراء انتخاباتی است؟

او در پاسخ به این سوال که آیا از نظر شما رد شدن طرح شفافیت آراء انتخاباتی است؟ با توجه به اینکه برخی نمایندگان، رد شدن آن را انتخاباتی تلقی می‌کنند، اظهار کرد: در این باره نمی‌توان اظهارنظر دقیقی ارائه داد. هنوز زود است  چراکه مدت زیادی نیست این نمایندگان انتخاب شده‌اند. به نظر می‎رسد اظهارنظر کردن در این باره که آیا این طرح انتخاباتی است یا انتخاباتی نیست نیاز به دلایلی دارد که در حال حاضر دلایل بنده، کافی نیست.