به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، این سازمان پس از موافقت انصارالله متعهد شده که برای اعزام تیم فنی به نفتکش صافر مبلغ ۳.۳۵ میلیون دلار اختصاص دهد. سازمان ملل همچنان با انصارالله در ارتباط است و با این جنبش درباره مسائل متعدد لجستیکی رایزنی‌های سازنده‌ای داشته است.

وی ادعا کرد، سازمان ملل علاوه بر اینکه تلاش کرده اقدامات برای اجاره کشتی‌های مجهز به دستگاه‌های مورد نظر برای انجام این ماموریت را تسهیل کند، از انصارالله هم درخواست کرد تضمین‌های مکتوب امنیتی ارائه دهد اما این جنبش هنوز به این درخواست‌های مکرر پاسخ نداده است.

دوجاریک هشدار داد، عدم پاسخگویی انصارالله به این درخواست هزینه این ماموریت را صدها هزار دلار افزایش خواهد داد.

وی گفت، سازمان ملل بابت شاخص‌های مربوط به امکان انصراف انصارالله از موافقت خود برای اعزام کارشناسان فنی به نفتکش صافر نگران است. این جنبش از سازمان ملل خواسته برخی آمادگی‌ها برای انجام این ماموریت را موقتا متوقف کند. در سایه این چالش‌ها زمانبندی اعزام کارشناسان نامعلوم است و به کمک و مشارکت همه طرف‌های ذیربط بستگی دارد.

نفتکش صافر با ۱.۱ میلیون بشکه نفت بیش از پنج سال است که روبروی بندر راس عیسی مشرف بر دریای سرخ پهلو گرفته است و کارشناسان درباره خطر نشت سوخت از این کشتی که تهدیدی زیست محیطی برای منطقه محسوب می‌شود، هشدار می‌دهند.

این در حالی است که پیشتر یک مسؤول ارشد در جنبش انصارالله درباره اعزام کارشناسان اعلام کرده بود، سازمان ملل درخواست‌های بیشتری دارد که خارج از توافق صورت گرفته قرار دارد و از چارچوب کار مورد توافقی که میان دو طرف به امضا رسیده، خارج است. این درخواست جدید به نوعی به روابط مالی آنها با شرکت‌های بیمه مربوط می‌شود. انصارالله در مساله‌ای که به آن ربطی ندارد، وارد نمی‌شود.

سازمان ملل در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که خود اواخر ماه میلادی گذشته از موافقت انصارالله با ورود کارشناسان برای بررسی وضعیت نفتکش صافر خبر داده بود.

از طرفی انصارالله هم قبلا از این مساله شکایت داشت که سازمان ملل حامی کشورهای متجاوز به یمن است و تاکنون توافق حفظ و نگهداری نفتکش صافر را امضا نکرده است. این درحالی است که انصارالله ۱۱ فوریه آن را امضا کرده است.

انصارالله اعلام کرده بود، از اعلام سازمان ملل درباره به تأخیر افتادن ورود کارشناسان تا ۱۵ فوریه غافلگیر شده است و از این سازمان درخواست کرده بود توضیح شفاف و کاملی درباره بودجه تعیین شده برای انجام تعمیر فوری و ارزیابی کامل نفتکش صافر بدهد.