طرز تهیه فسنجان بادام زمینی

طرز تهیه فسنجان با بادام زمینی فسنجون با بادام زمینی نی نی سایت خواص فسنجان بادام

خورش فسنجان از معروف ترین و محبوب ترین خورش های ایرانی است که با دستورها و مواد بسیار متنوعی تهیه می شود. در متداول ترین دستور این خورش با مغز گردو تهیه می شود، اما دستورهای دیگری هم برای تهیه خورش فسنجان وجود دارد که یکی از محبوب ترین این دستورها خورش فسنجان با بادام زمینی است که طعمی بسیار خاص و خوشمزه دارد. این خورش علاوه بر اینکه طعم بی نظیری داردف برای خانواه هم از نظر اقتصادی بسیار ارزان تر از خورش فسنجان با مغز گردو تمام می شود. این خورش خوشمزه را می توانیم به سیقه خود با گوشت قلقلی یا گوشت مرغ درست کنیم، برای مشاهده این آموزش آشپزی شمالی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
بادام زمینی ریز۲۰۰ گرم
مرغ کوچک۱ عدد (۱ کیلو)
پیاز۱ عدد درشت
رب انار۴ قاشق غذاخوری
شیره انگور۲ قاشق غذاخوری
فلفل و زردچوبههر کدام ۱ قاشق چایخوری

دستور فسنجون با بادام زمینی

مرحله اول

برای تهیه خورش فسنجان با بادام زمینی ابتدا پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و رنده ریز می کنیم و داخل قابلمه ای که قصد داریم فسنجان را داخل آن تهیه کنیم می ریزیم و بادام زمینی های پودر شده را به آن می افزاییم.

مرحله دوم

سپس قابلمه را روی حرارت کم قرار می دهیم و ۲ الی ۳ لیوان آب به آن اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا به مدت ۳ ساعت با حرارت کم مواد بپزد. در این مدت، مرغ را روی تخته آشپزخانه پاک و خرد می کنیم

مرحله سوم

تا کاملا ران و سینه های آن مشخص باشد بعد آن ها را می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه تکه های مرغ خارج شود.بادام زمینی ها را داخل آسیاب می ریزیم و پودر شده تحویل می گیریم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم

تابه ای را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و روغن داخل آن می ریزیم و تکه های مرغ را در تابه می چینیم و نصف زردچوبه و همین طور نیمی از فلفل سیاه را روی تکه های مرغ به صورت پخش می پاشیم و اجازه می دهیم تا سرخ شوند.

مرحله پنجم

بعد آن ها را برمی گردانیم تا طرف دیگر تکه های مرغ نیز سرخ شود و باقی زردچوبه و فلفل سیاه را نیز روی تکه های مرغ می ریزیم تا خوب طعم دار شوند. بعد از گذشت زمان اشاره شده ،مرغ های سرخ شده را به فسنجان اضافه می کنیم

مرحله ششم

همین طور رب انار (ترش و شیرن بودن آن به سلیقه شماست، اگر ترش بود برای متعادل شدن طعم خورش شیره انگور حتما بزنید) را به همراه شیره انگور (به جای شکر) به فسنجان می افزاییم تا طعم بهتری غذا داشته باشد.

مرحله هفتم

درب قابلمه را می گذاریم تا به مدت ۱ ساعت دیگر با حرارت کم بپزد. پس از گذشت ۴ ساعت پخت فسنجان حسابی به روغن افتاده است و خوب جا افتاده است. هر چقدر خورش با حرارت کمتر و زمان بیشتری بپزد خوشمزه تر می شود.

مرحله هشتم

اگر می خواهید فسنجان به روغن بیشتری بیندازد می توانید در انتهای پخت چند تکه یخ به آن اضافه کنید. یخ باعث شوک می شود و بادام زمینی بیشتر روغن می اندازد. فسنجان را در ظرف مورد نظر می ریزیم و با پلو زعفرانی نوش جان کنید.