سرطان دهان گریبان گیر چه کسانی می شود؟

65

1399/11/16

09:28


نتایج مطالعات نشان می دهد افرادی که تنباکو و سیگار مصرف می‌کنند، دو برابر بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به سرطان دهان قرار دارند؛ بیماری بسیار دردناک و خطرناکی که با ترک یک عادت غلط رفتاری می‌توان به راحتی از بروز آن پیشگیری کرد.

سرطان دهان گریبان گیر چه کسانی می شود؟

به گزارش بهداشت نیوز، نیما عابدی استاد دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در این خصوص اظهار داشت: سرطان دهان به واسطه رشد و تکثیر کنترل نشده سلول ها در برخی مناطق دهان شکل می گیرد. این بیماری می تواند درون گونه ها، زیر قسمت میانی و جلویی زبان یا روی بافت پوشش دهنده دهان یا لثه بروز کند.

وی با بیان اینکه مصرف تنباکو و سیگار، ابتلا به سرطان دهان را تشدید می کند، اظهار داشت: ترکیبات شیمیایی تنباکو و سیگار باعث ورود مواد سرطان‌زا به دهان می شود و خطر ابتلا به سرطان دهان را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.  

عابدی با اظهار تاسف از افزایش مصرف سیگار در میان جوانان کشور به ویژه دختران، گفت: بیشترین مبتلایان به سرطان دهان بیش از ۴۰ سال سن دارند اما امروزه با توجه به افزایش استعمال تنباکو و سیگار در میان جمعیت جوان کشور، ابتلا به این بیماری در سنین پایین نیز رو به افزایش گذاشته است.

این متخصص خون و آنکولوژی تاکید کرد: دشواری در جویدن یا بلع، یک توده یا زخم در دهان، گلو یا لب ها، یک وصله سفید یا قرمز در دهان، دشواری در حرکت دادن زبان، کاهش وزن، زخمی که بهبود نمی یابد یا خونریزی دارد، تحریک پذیری، درد یا توده هایی در هر قسمت دهان یا روی لب ها از علایم ابتلا به سرطان دهان است. در صورت مشاهده هر کدام از این علایم باید به پزشک مراجعه کرد.

عابدی گفت: افرادی که رژیم غذایی آنها حاوی سبزیجات و میوه‌ها نیست و به میزان کافی ویتامین و مواد آنتی‌اکسیدان مصرف نمی‌کنند نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان قرار می‌گیرند.

وی به تشخیص زودهنگام سرطان دهان تاکید کرد و افزود: با معاینه دقیق دهان، گلو، لب‌ها، صورت و گردن می‌توان ضایعاتی را که مشکوک به سرطان است را شناسایی و اقدامات لازم را در مورد آنها انجام داد در غیر این صورت سرطان دهان در یک قسمت از دهان شروع می شود، سپس در قسمت های دیگر دهان، به سر و گردن و بقیه بدن گسترش می یابد.

این آنکولوژیست با اشاره به اینکه سرطان دهان، ششمین سرطان شایع در دنیا است، تصریح کرد: بیماران مبتلا به سرطان دهان در طول زندگی خود از مشکلات متعددی مانند گفتاری، مسائل مربوط به تیروئید، ناتوانی در عمل بلع، از دست دادن حافظه، ضعف، سرگیجه، کاهش شنوایی رنج می‌برند و پس از درمان، توان‌ بخشی برای بهبود حرکت، جویدن، بلعیدن و سخن گفتن ضروری است.

عابدی تاکید کرد: ساده ترین راه پیشگیری از ابتلا به سرطان دهان، مصرف نکردن سیگار و تنباکو، مصرف روزانه سبزیحات و میوه ها، رعایت بهداشت دهان و دندان است. مطالعات نشان داده است ویتامین سی، احتمال ابتلا به ضایعات پیش سرطانی دهان را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می دهد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو