اوزون تراپی چیست و چگونه انجام می شود

منبع: مینویسم

92

1399/11/16

20:52


اوزون تراپی چیست و چگونه انجام می شود

اوزون تراپی چیست و چگونه انجام می شود

اوزون تراپی چیست و چگونه انجام می شود ؟ اوزون درمانی یک روش بحث برانگیز پزشکی جایگزین است که از گاز ازن برای مبارزه با بیماری استفاده می کند. اوزون نوعی اکسیژن است. در طب جایگزین، پزشکان اوزون تراپی از گاز یا فرم های مایع اوزون برای درمان شرایط پزشکی و به عنوان ضد عفونی کننده موضعی استفاده می کنند.

افراد سالهاست که در زمینه های پزشکی اوزون تراپی انجام می دهند. در سال 2019، سازمان غذا و دارو (FDA) در مورد استفاده از ازن درمانی هشدار داد. این به این دلیل است که شواهد کافی برای نتیجه گیری برای موثر یا بی خطر بودن آن برای استفاده پزشکی وجود ندارد. این مقاله یک مرور کلی از اوزون تراپی را شامل موارد استفاده، مزایای پیشنهادی و خطرات احتمالی و عوارض جانبی آن را بررسی می کند.

اوزون تراپی چیست؟

برخی از سازمان های بهداشتی، از جمله FDA ، در مورد ایمنی اوزون درمانی نگران هستند. اوزون درمانی به اقدامات پزشکی که از گاز اوزون استفاده می کنند اطلاق می شود.

گاز اوزون نوعی اکسیژن است. این گاز بی رنگ از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. در اتمسفر فوقانی، لایه ای از گاز ازن زمین را از اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند. با این حال، در سطح زمین، اوزون “یک آلاینده مضر هوا است.” گاز اوزون در صورت استنشاق فرد مضر است و منجر به تحریک ریه و گلو، سرفه و بدتر شدن علائم آسم می شود. قرار گرفتن در معرض زیاد می تواند منجر به آسیب ریه شود و کشنده باشد.

با این حال، برخی از محققان معتقدند که اوزون می تواند اثرات درمانی در زمینه های پزشکی داشته باشد. به عنوان مثال، در یک بررسی در سال 2011 گزارش شده است که اوزون درمانی از موارد زیر استفاده شده است:

  • معالجه آرتروز
  • مبارزه با بیماری های ویروسی ، مانند HIV و SARS
  • ضد عفونی کننده زخم ها
  • فعال کردن سیستم ایمنی بدن
  • درمان بیماری ایسکمیک قلب
  • درمان دژنراسیون ماکولا
  • درمان سرطان

محققان در حال حاضر در حال بررسی اثرات اوزون تراپی بر روی بدن انسان برای شناسایی هر گونه مزیت درمانی بالقوه هستند. با این حال، تاکنون تحقیقات کمی در مورد اثربخشی و ایمنی واقعی ازن درمانی انجام شده است. به همین دلیل، سازمانهای رسمی در حال حاضر استفاده از آن را تأیید نمی کنند.

اوزون تراپی چیست و چگونه انجام می شود

آیا اوزون تراپی موثر است؟

طبق یکی از گزارش های سال 2005، شواهد کافی برای توصیه اوزون درمانی برای HIV یا سایر بیماری های عفونی، بیماری های قلبی، سرطان ها، بیماری های پوستی یا طیف وسیعی از بیماری ها وجود ندارد.

اگرچه اوزون در برابر ویروسی که باعث اچ آی وی در خارج از بدن می شود، موفق عمل کرده است، اما تاکنون هیچ تحقیقی ایمنی یا اثربخشی آن را در انسان های زنده نشان نداده است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که اوزون درمانی می تواند با تعدیل پاسخ سیستم ایمنی بدن و برگرداندن کمبود اکسیژن در بدن، از جمله سرطان با بیماری مقابله کند.

FDA اجازه استفاده اوزون “هیچ بیماری پزشکی که هیچ اثبات ایمنی و اثربخشی در آن نباشد” نیست. این بدان معنی است که محققان قبل از تعیین تأثیرات واقعی اوزون درمانی بر روی بدن انسان و اینکه آیا فواید درمانی دارد یا نه، باید آزمایشات بیشتری انجام دهند.

بیماری لوپوس چیست و چگونه می توان با بیماری لوپوس زندگی کرد؟

آیا ازن درمانی بی خطر است؟

اگرچه برخی تحقیقات گزارش می دهند که اثرات مفید ازن درمانی سازگار و بی خطر است، منابع دیگر می گویند که شواهد کافی برای دانستن اثربخشی یا ایمنی واقعی آن وجود ندارد

در سال 2019، FDA بیانیه ای علیه استفاده از اوزون به عنوان یک درمان پزشکی منتشر کرد. آنها می گویند که اوزون یک گاز سمی است و هیچ کاربرد مفیدی در پزشکی حمایتی یا پیشگیری ندارد.

در مورد استفاده از آن به عنوان ضد عفونی کننده، FDA اظهار داشت که “برای اینکه اوزون به عنوان یک میکروب کش موثر باشد، باید غلظت آن بسیار بیشتر از غلبه بر آن باشد که توسط انسان و حیوان قابل تحمل باشد.” اوزون درمانی در گذشته اثرات سوئی داشته است که برخی از آنها شدید بود. به عنوان سرطان CAM ، “مواردی گزارش شده است که تزریق مستقیم اوزون به صورت داخل وریدی منجر به آمبولی ریوی و مرگ شده است.”

طبق گزارش سال 2005، “برخی موارد گزارش شده در مورد استفاده از اوزون منجر به آمبولی هوا، عفونت های منتقله از طریق خون و از بین رفتن دو طرف میدان بینایی پس از دریافت اوزون درمانی”. شده است.

گاز اوزون خود برای انسان مضر است. قرار گرفتن در معرض اوزون با “افزایش قابل توجهی در خطر مرگ ناشی از بیماری های تنفسی” همراه است و در صورت وجود دی اکسید نیتروژن در دود، اثرات سمی خوبی بر ریه های افراد دارد.حتی مقدار کمی ازن می تواند ریه ها و گلو را تحریک کند و در نتیجه باعث سرفه ، تنگی نفس و آسیب به بافت ریه شود.

اثرات جانبی اوزون تراپی

عوارض جانبی مرتبط با اوزون درمانی بسته به نوع درمانی که فرد انجام می دهد، می تواند متفاوت باشد. مردم هرگز نباید اوزون را استنشاق کنند. اگر به دهان، بینی یا چشم وارد شود، می تواند بسوزد و باعث سرفه، حالت تهوع، استفراغ یا سردرد شود. مواجهه شدیدتر می تواند منجر به عوارض تنفسی شود.

افرادی که تحت اوزون درمانی قرار می گیرند، گاهی اوقات واکنش هرگزهایمر را تجربه می کنند. این می تواند علائم شبیه آنفولانزا را در فرد ایجاد کند و باعث شود که در کوتاه مدت احساس بدتری داشته باشد.

برخی از روشهای اوزون درمانی شامل ورود گاز به بدن است. اگر کسی اوزون از طریق راست روده دریافت کند، ممکن است احساس ناراحتی، گرفتگی و احساس نیاز به دفع گاز کند. این عوارض موقتی است.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو