عربستان سعودی شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که از تعهد رئیس جمهور آمریکا درباره آنچه حمایت از تلاش‌های عربستان برای دفاع از سرزمین خود خوانده شده است، استقبال می‌کند.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرد عربستان از آنچه در سخنرانی جو بایدن در مورد تعهد ایالات متحده برای همکاری با عربستان در دفاع از حاکمیت آن و مقابله با به تهدیدها علیه آن بیان شد، استقبال می‌کند.

عربستان سعودی در ادامه مدعی داشتن موضع ثابت در حمایت از دستیابی به راه حل سیاسی فراگیر برای بحران یمن شد و گفت از تاکید آمریکا بر اهمیت حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران یمن از جمله تلاش‌های «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل حمایت می‌کند.

عربستان سعودی در ادامه ادعا کرد که در این راستا گام‌های مهمی را به منظور تقویت فرصت پیشرفت فرآیند سیاسی برداشته که از جمله آن اعلام آتش‌بس یکجانبه در پاسخ به دعوت دبیر کل سازمان ملل در این باره بوده است .

این در حالی است که عربستان در همان یکی دو مقطع کوتاهی که مدعی ایجاد آتش‌بس یکجانبه علیه یمن شد، ده‌ها بار مناطق مختلف یمن را بمباران کرد.

بر اساس بیانیه عربستان سعودی، این کشور به همکاری با دولت بایدن و فرستاده آمریکا به یمن  و همچنین سازمان ملل و همه طرف‌های یمنی و کشورهای ائتلاف در مسیر دستیابی به راه حل سیاسی جامع در یمن امیدوار است؛ راه حلی که به ادعای عربستان مبتنی بر قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت، ابتکار کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و نتایج گفت‌وگوی ملی یمن باشد.

عربستان سعودی با ادعای اینکه این کشور برای رسیدن یمن به ثبات و توسعه تلاش می‌کند، گفت: «ریاض به کاستن از درد و رنج انسانی ملت برادر یمن ادامه می‌دهد و طی چند سال گذشته بیش از هفده میلیارد دلار به برادران یمنی کمک کرده است.»

عربستان از آنچه کشورهای دوست و همچنین نهادهای بین المللی خواند خواست که از کمک‌های بشردوستانه به ملت یمن را افزایش دهند.

بر اساس این بیانیه، عربستان سعودی همچنین به ادامه و تقویت همکاری و هماهنگی با آمریکا برای برخورد با چالش‌ها در منطقه از جمله پیشبرد فرآیند صلح در خاورمیانه و حل مناقشات و حمایت از ثبات در لبنان، سوریه، عراق، افغانستان، شاخ آفریقا، کشورهای ساحل و رویارویی با افراط گرایی و تروریسم و برخورد با پیامدهای شیوع کرونا چشم دوخته است و به عنوان شریک گروه بیست برای ثبات بازارهای نفتی و مالی و تقویت همکاری در زمینه حفاظت از محیط زیست به منظور حفظ منافع مشترک و تقویت امنیت و ثبات در منطقه و جهان تلاش می‌کند.