اطلاعاتی برای آشنایی با عفونت قارچی کاندیدا اریس

اطلاعاتی برای آشنایی با عفونت قارچی کاندیدا اریس


منبع: بیتوته

95

1399/11/17

05:21


اطلاعاتی برای آشنایی با عفونت قارچی کاندیدا اریس



قارچ کاندیدا آریس, قارچ کاندیدا آریس چیست

 کاندیدا آریس در بیماران با سیستم ایمنی ضعیف ایجاد می شود

 

همه چیز درباره عفونت قارچی کاندیدا اریس

کاندیدا اریس نوعی قارچ است که می تواند باعث بیماری جدی در بیماران بستری در بیمارستان می شود. درمان عفونت با این قارچ دشوار است. 

کاندیدا آریس چیست؟

مراکز درمانی در چندین کشور گزارش داده اند که نوعی مخمر به نام Candida auris باعث ایجاد بیماری شدید در بیماران بستری شده است. در برخی از بیماران ، این مخمر می تواند وارد جریان خون شده و در بدن پخش شود و باعث عفونت های جدی تهاجمی شود.

 

این مخمر اغلب به داروهای ضد قارچی که معمولاً استفاده می شود ، پاسخ نمی دهد و درمان عفونت را دشوار می کند. بیمارانی که مدت طولانی در یک مرکز بهداشتی درمانی بستری شده اند ، کاتتر ورید مرکزی یا خطوط یا لوله دیگری وارد بدن آنها می شوند یا قبلاً آنتی بیوتیک یا داروهای ضد قارچی دریافت کرده اند ، به نظر می رسد در معرض بالاترین خطر ابتلا به این مخمر هستند.

 

قارچ کاندیدا آریس, قارچ کاندیدا آریس چیست

کاندیدا آریس باعث عفونت های جریان خون ، عفونت زخم و عفونت گوش می شود

 

علائم عفونت کاندیدا آریس 

علائم ممکن است قابل توجه نباشد، زیرا بیماران مبتلا به عفونت کاندیدا آریس اغلب در بیمارستان با بیماری جدی دیگری بستری هستند.

علائم عفونت کاندیدا آریس به بخشی از بدن آسیب دیده بستگی دارد. کاندیدا آریس می تواند انواع مختلفی از عفونت مانند عفونت جریان خون ، عفونت زخم و عفونت گوش را ایجاد کند.

از آنجا که علائم می توانند بسیار متفاوت باشند ، برای تعیین اینکه آیا بیمار به عفونت کاندیدا آریس مبتلا است ، نیاز به آزمایش آزمایشگاهی است.

 

کاندیدا آریس چه نوع عفونت هایی می تواند ایجاد کند؟

کاندیدا آریس باعث عفونت های جریان خون ، عفونت زخم و عفونت گوش می شود، همچنین نمونه های از عفونت تنفسی و ادراری ایجاد شده است ، اما مشخص نیست که آیا باعث عفونت در ریه یا مثانه می شود.

 

چه کسانی به عفونت کاندیدا آریس مبتلا می شوند؟

کاندیدا آریس عمدتاً بیمارانی را تحت تأثیر قرار می دهد که از قبل دارای مشکلات پزشکی زیادی هستند. این بیماری اغلب در افرادی که مکرراً در بیمارستان بستری شده اند یا در خانه های سالمندان زندگی می کنند ، تأثیر می گذارد.

 

کاندیدا آریس به احتمال زیاد بیمارانی را تحت تأثیر قرار می دهد که سیستم ایمنی بدنشان را شرایطی مانند سرطان خون یا دیابت ضعیف کرده ، آنتی بیوتیک زیادی دریافت می کنند یا دستگاه هایی مانند لوله هایی (به عنوان مثال لوله های تنفسی ، لوله های تغذیه ، کاتترهای رگ ، یا کاتتر مثانه) وارد بدن آنها می شود.

افراد سالم معمولاً به عفونت های کاندیدا آریس مبتلا نمی شوند.

 

تشخیص عفونت کاندیدا آریس

مانند سایر عفونت های کاندیدا ، عفونت های کاندیدا آریس معمولاً با کشت خون یا مایعات دیگر بدن تشخیص داده می شوند. با این حال ، تشخیص کاندیدا آریس دشوارتر از سایر انواع رایج Candida است . به عنوان مثال ، می توان آن را با انواع دیگر مخمرها ، به ویژه Candida کاندیدا همولونی اشتباه گرفت. برای شناسایی کاندیدا آریس آزمایشات آزمایشگاهی ویژه ای لازم است.

 

قارچ کاندیدا آریس, قارچ کاندیدا آریس چیست

عفونت های کاندیدا آریس معمولاً با کشت خون یا مایعات دیگر بدن تشخیص داده می شوند

 

آیا عفونت های کاندیدا آریس قابل درمان هستند؟

بیشتر عفونت های کاندیدا آریس با دسته ای از داروهای ضد قارچ به نام اکینوکاندین قابل درمان هستند.

برخی از عفونت های کاندیدا آریس نسبت به هر سه گروه اصلی داروهای ضد قارچ مقاوم بوده و درمان آنها را دشوار می کند. در این شرایط ، برای درمان عفونت ممکن است چندین داروی ضد قارچ در دوزهای بالا مورد نیاز باشد.

 

عفونت کاندیدا آریس چقدر می تواند جدی باشد؟

هرگونه عفونت تهاجمی ، که شامل عفونت جریان خون با هر گونه کاندیدا است ، می تواند جدی و حتی کشنده باشد. بسیاری از افرادی که با کاندیدا آریس فوت کرده اند ، بیماری های جدی دیگری داشتند که خطر مرگ آنها را افزایش می دهد.

 

چرا بیمار مبتلا به عفونت کاندیدا آریس در طول مراقبت به احتیاط های ویژه ای نیاز دارد؟

کاندیدا آریس می تواند از یک بیمار به بیمار دیگر در محیط مراقبت های بهداشتی مانند بیمارستان ها و خانه های سالمندان گسترش یابد ، حتی اگر کاندیدا آریس روی پوست یا سایر نقاط بدن باشد و بیمار علائمی نداشته باشد.

 

اقدامات احتیاطی خاص احتمال انتشار قارچ به سایر بیماران را کاهش می دهد. این اقدامات احتیاطی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

قرار دادن بیمار در اتاق جدا

 در صورت مراقبت از بیمار ، پرسنل مراقبت های بهداشتی یا سایر مراقبان از روپوش و دستکش استفاده می کنند.

 نظافت اتاق با محصولات متفاوت 

• اعضای خانواده و پرسنل مراقبت های بهداشتی پس از مراجعه به بیمار ، دست های خود را کاملاً تمیز کنند. همچنین بهتر است که بیمار مرتباً دستهای خود را بشویید.

 

قارچ کاندیدا آریس, قارچ کاندیدا آریس چیست

افراد خانواده که سالم هستند احتمال کمی برای ابتلا به عفونت کاندیدا آریس دارند 

 

چه مدت بیمار با کاندیدا آریس باید تحت این احتیاطات خاص باشد؟

حتی پس از درمان عفونت کاندیدا آریس، بیماران ممکن است همچنان دارای  C. auris  بر روی پوست یا سایر نقاط بدن خود باشند که باعث عفونت یا بیماری نمی شود اما هنوز هم می تواند به سایر بیماران سرایت کند.

 

اقدامات احتیاطی ویژه باید تا زمانی که بیمار دارای کاندیدا آریس بر روی پوست یا سایر نقاط بدن است ، ادامه یابد. در بیشتر شرایط ، اقدامات احتیاطی باید برای کل مدت اقامت بیمار در یک مرکز بهداشتی درمانی ادامه یابد. 

 

ساکنان خانه های سالمندان که کاندیدا آریس بر روی پوست یا سایر نقاط بدن خود دارند یا به عفونت کاندیدا آریس مبتلا هستند ، می توانند در وعده های غذایی و عملکردهای گروهی شرکت کنند اما باید:

• آنها باید به طور منظم دست های خود را کاملا بشویند.

• زخم ها بانداژ می شوند تا از ترشح مایعات و آلودگی جلوگیری شود.

• مواردی که ساکنان اغلب لمس می کنند و تجهیزات مشترک (به عنوان مثال ، تجهیزات فیزیوتراپی یا منابع تفریحی) باید پس از استفاده تمیز و ضد عفونی شوند.

 

آیا اعضای خانواده می توانند بیمار شوند؟

افراد خانواده که سالم هستند احتمال کمی برای ابتلا به عفونت کاندیدا آریس دارند.

کاندیدا آریس عمدتاً یک مشکل در میان افرادی است که از قبل با مشکلات پزشکی متعدد بیمار هستند و زمان زیادی را در محیط های بهداشتی سپری کرده اند.

 

اعضای خانواده و سایر افرادی که از بیماران مبتلا به کاندیدا آریس مراقبت می کنند ، باید قبل و بعد از لمس بیمار یا لمس دستگاه های پزشکی ، دست های خود را به خوبی بشویند.

شستن دست به ویژه در صورت مراقبت از بیش از یک بیمار در خانه ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو