شواهد علمی مبنی بر مرگ در اثر عوارض واکسن‌های کرونا تایید نشده است

29

1399/11/17

13:59


شواهد علمی مبنی بر مرگ در اثر عوارض واکسن‌های کرونا تایید نشده است

سلامت نیوز: رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: مطالبی که در رسانه‌های خارجی از مرگ و میر ناشی از واکسن‌های کرونا در کشورهای مختلف منتشر شده، تاکنون مورد تایید مجامع علمی دنیا قرار نگرفته است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر سید محمد جزایری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران عصر جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: هنوز شواهد علمی مبنی بر مرگ در نتیجه اثر مستقیم واکسن های کرونا ارایه نشده است.

وی ادامه داد: مرگ افراد سنین بالا و بیماران زمینه ای که گفته می شود براثر واکسن کرونا در کشورهای مختلف فوت کردند در حال بررسی بوده و ممکن است هفته های آینده شواهد بیشتری در این زمینه در دسترس قرار گیرد و مجامع علمی را قانع کند که این مرگ ها براثر واکسن بوده است.

آیا ویروس انگلیسی کرونا سبب مرگ و میر بیشتر می شود؟

رییس شبکه بیماری‌ های ویروسی ایران همچنین گفت: جهش ویروس کرونا در انگلیس سبب سرایت پذیری بیشتر شده اما هنوز شواهدی مبنی بر افزایش مرگ و میر آن گزارش نشده است.

جزایری افزود: مرگ و میر ناشی از کرونا به ۲ بخش مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شود و مرگ و میر مستقیم به دلیل شدت بیماری براثر موتاسیون جدید ثابت نشده است.

وی ادامه داد: از جنبه غیر مستقیم، هرچند افزایش مرگ و میر دیگر به دلیل سرعت انتشار بیشتر براثر جهش ویروس ممکن رخ دهد به عبارتی سرعت انتشار می تواند افراد بیشتری مبتلا کرده و به احتمال زیاد تعداد مرگ و میر بالا ببرد، ولی این به معنی تشدید شدت بیماری و میزان کشندگی آن نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر اینکه این موتاسیون سبب شدت بیماری زایی می شود در دسترس نیست.

وی با یادآوری این که سازمان جهانی بهداشت و مرکز بیماری های واگیر آمریکا ( CDC) هنوز تایید نکرده اند که ویروس انگلیسی کرونا سبب بیماری زایی بیشتر می شود، گفت: مطالبی که در این زمینه در رسانه های غربی منتشر شد، از لحاظ علمی مستندات ندارد و تا این زمان مجامع علمی پزشکی آن را تایید نکردند.

ویروس کرونا با موتاسیون جدید در کشور انگلیس از اواسط تابستان گزارش شد و از ماه حدود مهرماه شروع به افزایش کرده است. در کشورهای آفریقای جنوبی و برزیل هم موتاسیون های جدید کرونا گزارش شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو