آناتولی گزارش داد، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه مبنی بر نقش واشنگتن در کودتای نافرجام ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ ادعا کرد: واشنگتن هیچ دخالتی در کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶ در ترکیه نداشته است و ما این حادثه را محکوم کردیم!

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره ادامه داد: اظهارات اخیر مقامات ترکیه درباره دخالت آمریکا در کودتای ۱۵ جولای تماماً نادرست است. چنین اظهارات و ادعاهای بی پایه با موقعیت ترکیه به عنوان عضو ناتو و همپیمان راهبردی آمریکا سازگاری ندارد.

گفتنی است که سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی ای کشور درباره کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ گفته بود: آیا «فتو» در اقدام به کودتای نافرجام تنها بود؟ نه، فقط طی ۲۴ ساعت پس از این اتفاق گفته بودم که فتو الآن کجاست؟ در آمریکا. تمام.

گفتنی است در پی کودتای نافرجام ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ در ترکیه آنکارا بارها تقاضای استرداد «فتح الله گولن» را به اتهام ساماندهی این کودتا به واشنگتن ارائه کرده است.

دولت ترکیه «فتح الله گولن» که هم اکنون در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد را مغز متفکر کودتای جولای سال ۲۰۱۶ در این کشور دانسته و تلاش‌های بسیاری را برای استرداد وی از آمریکا به انجام رسانده؛ اقداماتی که تاکنون نتیجه‌ای دربر نداشته است.