۱۰ راز طلایی برای غلبه بر شکست

۱۰ راز طلایی برای غلبه بر شکست


منبع: آرگا

115

1399/11/17

22:02


برای غلبه بر شکست باید به تغییر نگرش خود بپردازید خیلی از افراد به محض رو به رو شدن با شکست تصور می کنند که دیگر نمی توانند فردی موفق باشند و یا اینکه همیشه در کارها با شکست مواجه می شود اما مثبت اندیشی در این زمینه کمک می کند تا شما تصور بهتری داشته باشید و از شکست های خود درس بهتری بگیرید.

شکست تجربه ای است که خیلی از افراد در مراحل مختلفی از زندگی خود با آن مواجه می شوند شکست در زندگی هر فرد دارای تاثیراتی است عده ای از افراد با شکست دچار ناکامی و ناامیدی می شوند و عده ای دیگر نیز از این شکست های خود درس می گیرند. بنابراین این تجربه های متفاوت برای افراد می تواند در بخش های مختلفی از زندگی آن ها تاثیر داشته باشد اما تکنیک هایی که برای غلبه بر شکست در روانشناسی ارائه می شود کمک می کند تا فرد بتوانند راحت تر با این مشکل مقابله کند و شیوه های صحیح را برای آن اتخاذ نماید. بهترین برداشتی که شما می توانید از شکست های زندگی خود داشته باشید اسن است که از آن ها درس بگیرید بی شک همه ما تجربه شکست داشته ایم و به خوبی با تاثیرات طولانی مدت آن آشنا هستیم این اتفاق می تواند موانع ذهنی و عاطفی زیادی را به همراه داشته باشد اما باید سعی کنید که قوی تر با این موضوع برخورد کنید باید سعی کنید در آینده از این شکست ها استفاده کنید.

راه های غلبه بر شکست:

شما باید پیش از هر چیز اهمیت شکست را بدانید همه ما در زندگی خود اهدافی داریم و زمان هایی که در رسیدن به این اهداف دچار شکست و ترس می شویم ناامیدی به ما روی می آورد و ممکن است به فکر فرو رویم اما در این زمان ها بهتر است تا به بررسی راه حل های درست و کشف این راه ها پی ببریم باید یاد بگیریم که از شکست های خودمان درس بگیریم و در آن ها نقاط ضعف خود را پیدا کنیم. بسیاری از روانشناسان درباره اهمیت شکست در زندگی تحقیق کرده اند و این امر نشان می دهد که افراد هنگام مواجه شدن با شکست می تواند احساسات متفاوتی داشته باشند و دلیل آن نیز نوع برداشت های متفاوتی است که افراد از زندگی و شکست دارند. اما راه هایی وجود دارد که کمک می کند تا شما بتوانید با آگاهی بیشتری با شکست های خود مقابله کنید و با آن ها مواجه شوید و در ادامه این بخش به آن ها اشاره می کنیم.

 

چگونه با شکست مواجه شویم

۱- زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید:

یکی از عادت های نادرست در بین برخیاز افراد این است که زندگی خود را با دیگران مقایسه می کنند در حالی که تنها باید زندگی خود را با گذشته شان و میزان پیشرفت هایی که داشته اند بسنجند هر شخصی در مسیر زندگی خود قدم هایی برمی دارد و هر یک از ما در شرایط ویژه زندگی خود قرار داریم و نمی توانیم به جای یکدیگر زندگی کنیم بنابراین نباید زندگی خود را با دیگران مقایسه کنیم.

۲- اهداف جدید بنویسید:

گاهی تجدید نظر کردن در اهداف می تواند موثر باشد و راه درست تری را پیش روی شما قرار می دهد شما باید بدانید که اهداف شما به چه میزان واقعی و قابل تحقق هستند و یا ارزیابی درست تری از اهدافتان داشته باشید برای اینکه بتوانید مسیر موفقیت را هموارتر کنید باید اهدافی قابل دسترسی داشته باشید و این اهداف را باید مجدد ارزیابی کنید.

غلبه بر شکست

۳- از شکست ها درس بگیرید:

روشی دیگر برای غلبه بر شکست درس گرفتن از آن ها است این دیدگاه می تواند بسیار موثر باشد شما باید از اشتباهات و خطاهای قبلی خود درس بگیرید باید واقع بینانه تر با موضوع مواجه شوید و سعی کنید از راه درستی به شناخت آن برسید افرادی که علت شکست را به عدم تلاش خودشان نسبت می دهند اغلب افرادی موفق تر هستند و رفتاری درست با شکست ها دارند. شما با قرار گرفتن در موقعیت شکست باید بدانید که چه چیزهایی باعث قرار گرفتن شما در این موقعیت شده اند و با شناسایی آن ها سعی کنید تا در سیرهای بعدی موفق تر عمل کنید.

۴- شکست را یک فرصت بدانید:

یکی دیگر از دیدگاه های موثر در این زمینه این است که به شکست به عنوان یک فرصت نگاه کنیم در برخی از موارد ترس از شکست می تواند فرصت های زیادی را از افراد بگیرد بنابراین باید سعی کنیم تا شکست خود را کنترل کنیم و فرصت های بعدی را از دست ندهیم.

۵- الگوی موفق پیدا کنید:

در برخی از موارد فرد نمی داند که چه چیزهای باعث شکست او می شود بنابراین او باید به سراغ الگویی برود که در بیشتر موارد موفق عمل کرده است این الگوها اغلب افراد موفقی هستند که با این شکست ها مواجه شده اند و از آن جان سالم به در برده اند.

رو به رو شدن با شکست

۸- از منفی گرایی دور شوید:

اگر فرد منفی گرایی هستید و یا اینکه اطراف شما پر از افراد منفی گرا است امواج منفی موجب می شود تا شما تجربه های تلخ شکست را در ذهن داشته باشید و مانعی برای پیشرفت شما خواهد شد. باید سعی کنید تا از محیط های خسته کننده و پر حاشیه دور باشید و به سمت مثبت اندیشی روی بیاورید و باید بدانید که مثبت اندیشی در زندگی شما را چگونه به موفقیت می رساند. این شیوه یکیاز راه های غلبه بر شکست است.

۹-  تلاش و پشتکار داشته باشید:

همه ما بعد از داشتن یک تجربه شکست و عدم موفقیت باید پشتکار و تلاش بیشتری داشته باشیم همه انسان ها برای رسیدن به اهداف خود باید تلاش کنند و از موقعیت های موفق و درست استفاده کنند. اگر شما به نتیجه دلخواه دست نیافته اید باید تلاش خود را دو چندان کنید و از این موقعیت استفاده بیشتری کنید.

تبدیل شکست به فرصت

۱۰- به خودتان برچسب نزنید!

خیلی از افراد به محض مواجه با شکست تصور می کنند که فردی ناموفق هستند و نمی توانند به موفقیت دست پیدا کنند و یا اینکه همیشه مانعی پیش روی آن ها وجود دارد این دسته از افراد اغلب به خودشان برچسب می زنند و با ناامیدی بیشتری رد زندگی مواجه می شوند. بنابراین برای غلبه بر شکست باید انرژی مثبت بیشتری به خودتان بدهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو