پنتاگون: کمک به ائتلاف سعودی علیه یمن متوقف شد

منبع: برترین ها

76

1399/11/18

01:08


سخنگوی پنتاگون در اظهاراتی دو پهلو در حالیکه از توقف کمک به ائتلاف سعودی علیه یمن خبر داد گفت هنوز تصمیم مشخصی در قبال سعودی گرفته نشده است.

ایرنا: سخنگوی پنتاگون در اظهاراتی دو پهلو در حالیکه از توقف کمک به ائتلاف سعودی علیه یمن خبر داد گفت هنوز تصمیم مشخصی در قبال سعودی گرفته نشده است.

جان کربی روز جمعه در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره فرمان رئیس جمهوری آمریکا برای توقف ارسال تسلیحات و کمک‌های نظامی به سعودی علیه یمن، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: مطابق فرمان روز گذشته رئیس جمهوری، وزارت دفاع کمک اندک غیرتهاجمی را برای عملیات‌های ائتلاف فراهم می‌کرده است که شامل اطلاعات و توصیه‌هایی برای اقدام بهتر بود.

سخنگوی پنتاگون ادامه داد: به همه این‌ها خاتمه داده شده است، اما سعودی همچنان یکی از متحدانمان در مبارزه با تروریسم در منطقه است. دستور رئیس جمهوری به طور خیلی مستقیم به تلاش‌های ائتلاف سعودی در یمن اشاره داشت.

کربی اضافه کرد: این یک مساله بین آژانس‌های مختلف است و ما باید بدانیم که چگونه در این زمینه به پیش برویم اما هنوز تصمیم مشخصی در این زمینه گرفته نشده است.

سخنگوی پنتاگون یادآور شد: ما باید تلاش‌های جدی سعودی را در توجه به مشکل کشتار غیرنظامیان شاهد باشیم. با این حال نمی‌خواهم پیش از روند سیاست‌گذاری بین آژانسی درباره گام بعدی اظهار نظر کنم.

کربی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات تصمیم‌ساز برای این دولت، مساله بحران انسانی که بسیار جدی است. اما باید یادآوری کنم که حمایت ما از سعودی فقط حمایت نظامی نیست.

وی اظهار کرد: می‌دانم که بیشتر در این‌باره صحبت شده است اما روابط دوجانبه ترکیبی با عربستان سعودی داریم. عربستان سعودی حق مشروع در دفاع از خود دارد. آنها از حملات در مرزهای جنوبی آسیب دیده‌اند و تردیدی در این باره نیست.

سخنگوی پنتاگون یادآور شد:آنچه که اینجا صحبت می‌کنیم عملیات‌های تهاجمی ائتلاف سعودی به یمن است. به اعتقاد این دولت، این عملیات‌ها به بدتر شدن اوضاع کمک می‌کند و فاجعه انسانی را ایجاد کرده است.

کربی در پاسخ به این سوال که آیا حمایت اطلاعاتی به سعودی متوقف شده است، گفت نه اینگونه نیست، فقط درباره عملیات ائتلاف به یمن این اتفاق افتاده است که پیش از این در حمایت از ائتلاف انجام می‌دادیم.

وی درباره نشست کمیته اصلی شورای امنیت ملی کاخ سفید و اینکه آیا وزیر دفاع در آن حضور داشته است یا خیر، گفت: این را به کاخ سفید واگذار می‎کنم.

تماس با رئیس جمهوری افغانستان

وی همچنین از تماس صبح جمعه لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان خبر داد و گفت: وزیر دفاع بار دیگر بر تعهد ایالات متحده به همکاری پایدار ایالات متحده و افغانستان و استحکام روابط دفاعی تاکید کرد.

سخنگوی پنتاگون افزود: وزیر دفاع و رئیس جمهوری غنی در مورد روند صلح افغانستان و ضرورت توافق سازوکار مذاکره برای پایان دادن به جنگ گفت‌وگو کردند. هر دو طرف بر اهمیت استفاده از این فرصت برای صلح تاکید ورزیدند.

کربی درباره تغییر تعداد نیروهای آمریکا در افغانستان و آلمان هم اظهار کرد ما به طور کلی در حال ارزیابی نحوه حضور نیروهای نظامی آمریکا در جهان هستیم اما این بازنگری، به توقف تعهدات جهانی آمریکا منجر نمی‌شود.

اس 400 ترکیه

وی درباره ترکیه و خرید سامانه پدافندی اس ۴۰۰ از روسیه هم گفت: ترکیه متحد قدیمی ناتو است اما خرید سامانه پدافندی اس ۴۰۰ با تعهد آنها به عنوان یک عضو ناتو سازگار نیست. موضع ما در این زمینه تغییری نکرده است.

سخنگوی پنتاگون افزود: سامانه اس ۴۰۰ با جنگنده اف-۳۵ همخوانی ندارد و ترکیه این برنامه را تعلیق کرده است. ما از ترکیه می‌خواهیم که سیستم اس ۴۰۰ را نگه ندارد.

کربی تصریح کرد: ترکیه فرصت‌های متعددی در دهه گذشته داشته است تا سیستم دفاعی پاتریوت را از آمریکا خریداری کند اما آنها همچنان خواستار خرید سامانه پدافندی اس ۴۰۰ هستند که باعث درآمد و نفوذ برای روسیه می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو