خواص عرق چهل گیاه و فایده های دارویی بی نظیر آن

خواص عرق چهل گیاه و فایده های دارویی بی نظیر آن


منبع: آرگا

132

1399/11/18

11:08


با توجه به عوارض داروها و قرصهای شیمیایی و بعضی تاثیرات نامطلوب آنها بر بدن, عده ایی از دارو های گیاهی برای درمان بعضی دردها و بیماری ها استفاده می کنند. یکی از بهترین عرقیات توصیه شده توسط متخصصان طب سنتی عرق چهل گیاه است. در این مطلب به خواص عرق چهل گیاه می پردازیم.

زمان مناسب برای تهیه عرق چهل گیاه فصل تابستان است, بر خلاف نامش این عرق از چهل گیاه ساخته نمی شود. بلکه از چند گیاه پر فایده شامل پونه, نعنا, شیرین بیان, آویشن و تعدادی گیاه دیگر ساخته شده است. خواص عرق چهل گیاه برای بدن بویژه دستگاه گوارش فراوان است, از این فواید می توان به درمان مشکلات معده و روده از جمله دل درد، نفخ و سایر ناراحتی های گوارشی اشاره کرد.

منع مصرف عرق چهل گیاه

خواص عرق چهل گیاه

عرق چهل گیاه طبع گرم دارد و حاصل ترکیب چندین گیاه نظیر آویشن، نعناع، اسطوخودوس، اسفرزه، ریشه بابا آدم، بارهنگ، گل بنفشه، بادرنجبویه، بهار نارنج، زنیان، شوید، افسنتین، پونه، شاهسپرم، رازیانه و … می باشد که البته لزوما ترکیبات گیاهان دارویی به کار رفته در آن به ۴۰ عدد نمی رسد بلکه به خاطر کثرت در تعداد این گیاهان به این نام شناخته و در عطاری ها به فروش می رسد، به همین جهت می تواند در عطاری های مختلف ترکیبات چهل گیاه کمی متفاوت از یکدیگر باشند.

هر یک از گیاهان دارویی مورد استفاده در عرق چهل گیاه به تنهایی می تواند درمان کننده بسیاری از بیماری ها باشند. در ادامه می توانید با خواص مصرف عرق چهل گیاه، نحوه مصرف و موارد منع مصرف، همچنین نکات مهمی در رابطه با آن آشنا شوید.

تسکین مشکلات گوارشی

دل درد یکی از بدترین دردهایی است که ما را با مشکلات گوارشی درگیر می کند. دل پیچه یا دل درد ممکن است ساعتها طول بکشد و با هیچ مسکنی درمان نشود, یکی از موثرترین داروها برای تسکین دل درد عرق چهل گیاه است. همچنین عرق چهل گیاه به عنوان تقویت کننده معده کاربرد دارد و برای رفع احساس تهوع و درمان دل پیچه موثر است. می تواند ترشی معده را از بین برده و به هضم بهتر غذا کمک کند.

فواید عرق چهل گیاه برای مشکلات گوارشی

تقویت عملکرد قلب و عروق

از دیگر خواص عرق چهل گیاه, تقویت قلب و اعصاب می باشد و به عنوان آرام بخشی مفید به کار می رود و علاوه بر آن ترکیبات مورد استفاده در آن می تواند جریان گردش خون در بدن را افزایش دهید و انسداد رگ های قلب رفع کند و کمک کننده به بیماران مبتلا به افتادگی دریچه میترال جهت کاهش تپش قلب باشد. همچنین خوردن عرق چهل گیاه قبل از خواب به داشتن خوابی آرام کمک می کند.

کمک به کاهش وزن

عده ای بر این باورند که عرقیات می توانند به کاهش وزن کمک کنند, گفتنی است تاکنون این ادعا ثابت نشده است. اما با توجه به اینکه یکی از خواص عرق چهل گیاه کمک به دستگاه گوارش برای هضم غذا و تقویت آن است, ممکن است رفع این مشکل در افرادی که اضافه وزن دارند بتواند به تنظیم وزن آنها کمک کرده و باعث تقویت دستگاه گوارش آنها شود.

فواید عرق چهل گیاه برای لاغری

درمان دردهای قاعدگی

یکی دیگر از فواید عرق چهل گیاه تسکین دردهای قاعدگی می باشد که داروهای گیاهی موجود در آن علاوه کاهش اسپاسم های شکمی و گرفتگی عضلانی می تواند در درمان دردهای قاعدگی مفید واقع شود. همچنین به ایجاد آرامش بدن و بهبود سیستم عصبی نیز کمک نماید. بنابراین در زمان قاعدگی چنانچه خونریزی شدت نداشته باشد مصرف عرق چهل گیاه می تواند بسیار موثر بخش باشد. طبع گرم این داروی گیاهی سبب افزایش خونریزی می شود بنابراین پیش از مصرف باید نظر یک متخصص طب سنتی را جویا شوید.

ویژگی عرقیات

نحوه و موارد مصرف عرق چهل گیاه

با توجه به طبع عرق چهل گیاه که گرم است, خوردن آن به افراد سرد مزاج بیشتر توصیه می شود و برای قلب و اعصاب آنها بسیار مفید است. محدودیت سنی در استفاده از عرق چهل گیاه وجود ندارد. افرادی که دچار دل درد می شوند یا در هضم غذا مشکل دارند می توانند قبل یا بعد از غذا نصف فنجان عرق چهل گیاه میل کنند. گفتنی است برای هضم بهتر بعد از غذا میل شود.

در فصل های گرم بویژه تابستان استفاده از انواع عرقیات توصیه می شود. می توانید از عرق کاسنی یا دیگر عرقیات به عنوان نوشیدنی های خنک و یا همراه دیگر مایعات مصرف کنید.

خواص عرق چهل گیاه

موارد منع مصرف عرق چهل گیاه

زنان باردار به هیچ وجه نباید از عرق چهل گیاه استفاده کنند, به دلیل وجود بعضی از عرقیات دیگر مثل عرق شوید یا عرق بید, ممکن است باعث نقص جنین و یا سقط جنین در زنان باردار شود. همچنین لازم به ذکر است که خوردن این عرق گیاهی برای کسانی که رفلاکس معده دارند مضر است و مصرف ان سبب تشدید این بیماری می گردد. به دلیل گرم بودن طبع آن مصرف مداوم عرق چهل گیاه برای افراد که نسبت به این نوع عرقیات دارای حساسیت های همچون سرفه، خشکی دهان و زبان، کهیر و غیره می باشند توصیه نمی گردد.

خواص عرق چهل گیاه

نکاتی در مورد عرقیات گیاهی

هنگام خرید هر نوع عرقیات گیاهی, به تاریخ مصرف و شماره بهداشت آنها دقت داشته باشید. همچنین به اندازه مورد استفاده تان عرقیات خریداری کنید تا مجبور نباشید آنها را سالها در خانه نگهداری کنید. در صورت نگه داری طولانی مدت عرقیات باید بدانید که تمام خواص خود را از دست می دهد. بهتر است عرقیات در ظروف شیشه ای نگه داری شوند. این ظروف بهتر از ظروف پلاستیکی هستند. همچنین بعد از هربار استفاده درب شیشه را محکم ببندید تا هوا به داخل آن نفوذ نکند.همچنین اطمینان حاصل کنید که کپک زدگی یا ماده خارجی در شیشه عرقیات نباشد و از پلمپ بودن درب آن و عدم نفوذ هوا اطمینان حاصل کنید.

گیاهان مورد استفاده در عرق چهل گیاه

هنگام تهیه عرقیات گیاهی دقت کنید که دو فاز تشکیل نشده باشد. یعنی فاز آب و عرق جدا نباشد بلکه به طور کامل با هم یکی شده باشد. همچنین آب استفاده شده در عرقیات باید به میزان کمی باشد تا عرق گیاهی با کیفیت باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو